Eldriven mc, vad gäller för körkort?

Zeromannen

Guest
Jag har googlat och googlat men hittar olika påståenden överallt. Vad är det för körkortsklass som gäller för eldrivna hojar? En Zero FX tex., kan enligt Mickes Motor (som är ÅF) köpas som 11kw-reggad. Men enligt en annan sida så gäller detta bara i alla EU-länder FÖRUTOM i Sverige, för där har man hittat på egna regler och då är det A som gäller oavsätt 11kw-reggad.

Kan man utifrån regnummer hitta någon sida som berättar vad hojen kräver för behörighet? Själv har jag gamla lätta A-kortet med obegränsad effekt, så jag får köra en 125'a med 45hk men inte en elhoj på 11kw, lite B.

Jns99

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2019
Hoj
Zero DSR
Du kan lite på Mickes motor. Petter som har hand om elhojarna har stenkoll och svarar gärna på frågor. Du kan även kolla hans blogg elhojsbloggen.se

Zeromannen

Guest
Du kan lite på Mickes motor. Petter som har hand om elhojarna har stenkoll och svarar gärna på frågor. Du kan även kolla hans blogg elhojsbloggen.se
Läser på bloggen
"Tyvärr har svenska Transportstyrelsen registrerat Zeros elmotorcyklar i Sverige på toppeffekten, och då klassas de istället som A2 eller A obegränsade och får därför varken köras med A1- eller B-körkort."

På Mickes motor står det följande
"* Zero FXS ZF7.2 finns även i 11 kW-utförande med en toppfart på 100 km/h som därmed är möjlig att köra på A1-körkort."

Två helt olika svar från samma källa???
Därför tänkte jag att det måste finnas nån hemsida eller liknande som ger svar på (via ett regnummer) vilken körkortsklassning som gäller för fordonet ifråga?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...