Elektrisk MC med toppfart över 400 km/h.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike

"800-voltssystem ska bjuda på över 340 hästar. Det ska enligt teamet räcka för att komma upp i 250 mph (402 km/h)".

Kul med lite galna projekt. Förhoppningsvis så leder det till teknologiframsteg som kan användas i produktionshojar.

 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
- Framförallt vill man ju ha...LJUDET!
Du fick ju ljudet av elektronisk pop i videon. Det kan väl duga?

Kul med en hoj med hål i. Det verkar vi bra både ur aerodynamisk synvinkel och den minskade mängden döda insekter som ska tvättas bort efter utförd posörsväng till korvmojjen.

Jobbigt om det kommer en stormby som vill räta upp vidundret precis i ingången på en kurva dock. Men om man bosätter sig på Karlbergsvägen i Stockholm så kan man ju åka raka spåret till Günters korv utan att behöva svänga! :banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Du fick ju ljudet av elektronisk pop i videon. Det kan väl duga?

Kul med en hoj med hål i. Det verkar vi bra både ur aerodynamisk synvinkel och den minskade mängden döda insekter som ska tvättas bort efter utförd posörsväng till korvmojjen.

Jobbigt om det kommer en stormby som vill räta upp vidundret precis i ingången på en kurva dock. Men om man bosätter sig på Karlbergsvägen i Stockholm så kan man ju åka raka spåret till Günters korv utan att behöva svänga! :banana
Det var väl Honda som sa att de hade byggt en perfekt aerodynamisk MC, men att den var värdelös for MotoGP eftersom att ingen orkade köra den mer än ett par varv pga att den krävde så mycket arbete för att byta riktning.
Undrar om den här har samma problem?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det var väl Honda som sa att de hade byggt en perfekt aerodynamisk MC, men att den var värdelös for MotoGP eftersom att ingen orkade köra den mer än ett par varv pga att den krävde så mycket arbete för att byta riktning.
Undrar om den här har samma problem?
Garanterat i farter över 100 km/h. Man torde märka skillnaden redan i 50km/h.

Men det går väl att lösa med lite genial design. Kanske ett bogvisir som fälls ner så snart hojen känner av att föraren vill svänga. En plötslig vindbroms och vips så kan man ändra riktning.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det gjorde väll svensamerikanska killacycke för 10/12 år sedan med Nokia mobilbatterier.

Bufab 50cc streamliner på 26 hp gjorde ju 226 km
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Gjorde inte Y2K något sådant för över 20 årsen?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ball prototyp med intressant teknik men snygg kan man ju inte säga att den var. Synd att de inte beskrev mer varför tunneln genom hojen var så bra. Möjligen kan man tänka sig att de kanske bara är en gimmick? Även om jag hoppas på motsatsen.
 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Det gjorde väll svensamerikanska killacycke för 10/12 år sedan med Nokia mobilbatterier.

Bufab 50cc streamliner på 26 hp gjorde ju 226 km
Kommer bäst ihåg kraschfilmen med killacycle. 272 km/h är rekordet den har så en bit kvar till 400. Var väl mer en dragracehoj än en högfartshoj om jag minns rätt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ärligt talat låter det mer som en film för investerare. Varför bemöda sig med regenerativ bromsning på en rekordhoj. Varför tala om maximalt tryck på framhjulet och 2 wheel drive när trimmade busor klarar av 400. 800v är framför allt viktigt för snabbladdning men inte en förutsättning för hastigheten.

Det är inte mycket av det som sägs som relaterar till rekordet. I övrigt såg det int ut som något jag vill göra mer än köra rakt fram på.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ser ut som en aerodynamiskt helidiotisk lösning i mina ögon. Finns det så där mycket utrymme ledigt så skulle det vara betydligt mer aerodynamiskt att flytta ner föraren dessa 2-3 dm.

Ething gissar nog rätt, det handlar nog bara om att lura till sig pengar.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top