Elektronik i bilen, bra skit.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
De får väl köra mac och inte windows i bilen så löser det sig :)

Frågan är om det är något nytt, så länge det finns en ECU och man låter någon koppla in sig direkt mot den har de väl alltid kunnat styra bilen externt?

Risken är väl när bilarna utrustas med nätverksuppkopplingar att någon kan komma åt de externt.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
De får väl köra mac och inte windows i bilen så löser det sig :)

Frågan är om det är något nytt, så länge det finns en ECU och man låter någon koppla in sig direkt mot den har de väl alltid kunnat styra bilen externt?

Risken är väl när bilarna utrustas med nätverksuppkopplingar att någon kan komma åt de externt.

Fast med ordentligt säkerhetstänk borde man kunna ha även säker nätverksuppkoppling.
Man skulle kunna bygga in säkerhet i hårdvaran som gör att du t.ex. inte kan ändra bromsinställningar och annat när t.ex. bilen rör sig.

Det gäller ju dock att man är beredd att ta kostnaderna och att man verkligen går igenom alla tänkbara scenarion nån illasinnad kan hitta på. Miljardböter till den biltillverkare som inte tar säkerheten på allvar.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast med ordentligt säkerhetstänk borde man kunna ha även säker nätverksuppkoppling.
Man skulle kunna bygga in säkerhet i hårdvaran som gör att du t.ex. inte kan ändra bromsinställningar och annat när t.ex. bilen rör sig.

Det gäller ju dock att man är beredd att ta kostnaderna och att man verkligen går igenom alla tänkbara scenarion nån illasinnad kan hitta på. Miljardböter till den biltillverkare som inte tar säkerheten på allvar.

Går det att ta över en mac?

Det måste ju att antingen gå att låsa mjukvaran så att den inte kan ändras (som Apple gör) alternativt så får man separera hårdvaran för bilens nätverk och de funktioner som behöver nätverket samt bilens kritiska funktioner som broms, styrning, gas osv. så att de använder olika hårdvara, det borde vara säkert?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Går det att ta över en mac?

Det måste ju att antingen gå att låsa mjukvaran så att den inte kan ändras (som Apple gör) alternativt så får man separera hårdvaran för bilens nätverk och de funktioner som behöver nätverket samt bilens kritiska funktioner som broms, styrning, gas osv. så att de använder olika hårdvara, det borde vara säkert?

Mac OS i en bil? Mja, knappast optimalt. Fast Mac OS X bygger iofs på FreeBSD / Unix. Unix eller Unix liknande system gissar jag att man hittar vissa bilar.

Att mjukvarumässigt försöka hindra åtkomst tycker jag är sådär. Det innebär att om hackers hittar en väg runt så måste din bil uppdateras för att inte bli en säkerhetsrisk. Även Apple har visat att man gör missar i säkerheten.

Jag tänker som så att vill man kunna göra uppdateringar av styrning osv så kan man sätta en mekanisk givare som tillsammans med en optokopplare (relä) bryter dessa signalpinnar över låt säga 10km/h.
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
Om du ser nån sitter i baksätet uppkopplad i OBD-kontakten, så bör du inte köra iväg.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Går det att ta över en mac?
För att citera Liftarens guide till galaxen:
"Ett vanligt misstag som folk begår när dom försöker konstruera något som är fullkomligt idiotsäkert är att dom underskattar dom fullkomliga idioternas uppfinningsrikedom."

Det farliga som jag ser är inte att supersmarta hackers ska sitta och leka med andras bilar. Det farliga kan istället bli om kinesiska staten plötsligt bestämmer sig för att göra alla bilar tillverkade i USA så trafikfarliga att de inte går att använda. Då är det farligt på kärnvapennivå. Och ska vi ta av oss foliehattarna så är inte det någon överhängande fara heller.

Nej, den verkliga faran är när någon av dessa supersmarta hackers bygger ett litet smidigt program av det hela med ett något som när användarvänligt gränssnitt, och sedan i sann piratpartistisk anda sprider det fritt för alla att ladda ner på nätet. Där laddas det sedan i huvudsak ner av tämligen osmarta och mycket finniga 14-åringar. Dessa ska sedan "bara testa det lite". Så när de bara har testat det lite på familjens bil så ställer de sig istället vid närmaste motorväg och börjar testa lite (vilket då förutsätter någon trådlösa kommunikation som jag inte ens vet om det är möjligt i dagsläget, men jag leker bara lite med tanken). Ungefär som att stå på en gåbgbro och kasta ner stora stenar på vägen.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
I aktuella filmklippet hade "hackarna" tillgång till bilen och har rivit ner halva inredningen. Inte så förvånande att man kan fippla om saker då vilket även gick utmärkt i bilar innan digitaliseringen. :glömdet
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
De får väl köra mac och inte windows i bilen så löser det sig :)

MacOS är inget realtidsoperativsystem så nej, det vill man nog inte.

Går det att ta över en mac?

Varför skulle det inte gå? För att Steve Jobs har sagt det? :rofl

ALLA datorsystem har svagheter, finns undersökningar på hur många buggar som introduceras per tusen rader kod och det är ett antal, lägg till det svagheter i designen och, kanske det vanligaste, konfigurationsfel.

Sen är det väl inte windows som är det vanligaste operativet i bilar direkt.

Det måste ju att antingen gå att låsa mjukvaran så att den inte kan ändras (som Apple gör) alternativt så får man separera hårdvaran för bilens nätverk och de funktioner som behöver nätverket samt bilens kritiska funktioner som broms, styrning, gas osv. så att de använder olika hårdvara, det borde vara säkert?

Signerad mjukvara är inte något som bara Apple gör (eller som dom ens var först med) men det går som allt annat att komma runt, har mjukvaran buggar behöver man inte ens ändra den. Dom kritiska funktionerna använder säkerligen olika hårdvara men det hjälper inte om dom styrs av samma mjukvara, och även om dom inte gör det så kan du manipulera signaler in från annan hårdvara/mjukvara lura mjukvaran att rätt parametrar är uppfyllda för att exempelvis bromsarna får kopplas bort.

Edit: Kör förresten dagligen osignerad mjukvara på min Mac så det är inte heller automagiskt skydd mot skadlig kod.
 
Last edited:

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
I aktuella filmklippet hade "hackarna" tillgång till bilen och har rivit ner halva inredningen. Inte så förvånande att man kan fippla om saker då vilket även gick utmärkt i bilar innan digitaliseringen. :glömdet

Det var ett program om det på vetenskapen värld för ett tag sen. De lyckas med en mobiltelefon låsa bromsar och låsa upp bilen. Deras egen bil då förvisso. Även om man kan vara kritisk mot de aktuella hacken känns det bra att någon pekar på punkter som kan tänkas angripas.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Det var ett program om det på vetenskapen värld för ett tag sen. De lyckas med en mobiltelefon låsa bromsar och låsa upp bilen. Deras egen bil då förvisso. Även om man kan vara kritisk mot de aktuella hacken känns det bra att någon pekar på punkter som kan tänkas angripas.

Fast det där sa ingenting. HUR låste dom upp? Dom flesta bilar har inga trådlösa interface så det låter ganska otroligt att dom bara skulle kunna använda telefonen utan att koppla den med sladd någonstans. Förvisso kan man försöka överbelasta elektroniken med sända starka radiosignaler men det vore svårt att bestämma vad som ska hända vid en dylik överbelastning.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Orkar inte läsa hela tråden,.

Vad är problemet, att man kan hacka och sno en bil?
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Fast det där sa ingenting. HUR låste dom upp? Dom flesta bilar har inga trådlösa interface så det låter ganska otroligt att dom bara skulle kunna använda telefonen utan att koppla den med sladd någonstans. Förvisso kan man försöka överbelasta elektroniken med sända starka radiosignaler men det vore svårt att bestämma vad som ska hända vid en dylik överbelastning.

De använde sig av en bil där du kan styra visa funktioner via SMS. Den vägen lyckades de få åtkomst till fler system. Jag kommer inte ihåg exakt förklaring av det, vad det var för bilmodell eller så. Men de ska inte ha kopplat på några extra sladdar eller gjort åverkan på bilen.

Men att ha tillgång till bilen för att se hur den reagerar på olika saker måste ju vara radikalt mycket enklare än att ge sig på någons annans bil på t.ex. en parkering.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det viktiga i det hela är väl mest att få upp det till ytan så att "vanligt" folk vet om det och på så vis kan ställa krav på det till tillverkarna

Men o andra sidan... jag har inte sett någon bil med något system som skulle varna för att du har knipsat av kopparledningen till bromsen..... inte på en volvo 240 och inte på en toyota prius heller
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Det viktiga i det hela är väl mest att få upp det till ytan så att "vanligt" folk vet om det och på så vis kan ställa krav på det till tillverkarna

Men o andra sidan... jag har inte sett någon bil med något system som skulle varna för att du har knipsat av kopparledningen till bromsen..... inte på en volvo 240 och inte på en toyota prius heller

Fast det hade man nog i 99% av fallen märkt innan du hinner upp i hög hastighet?

Sen tror jag tyvärr inte gemene man tar sånt här på allvar, man läser tidning och diskuterar det kanske med kollegan på fika rasten och bryr man sig inte det minsta när det är dags för en ny bil.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Fast det hade man nog i 99% av fallen märkt innan du hinner upp i hög hastighet?

Sen tror jag tyvärr inte gemene man tar sånt här på allvar, man läser tidning och diskuterar det kanske med kollegan på fika rasten och bryr man sig inte det minsta när det är dags för en ny bil.

Ähh när det sen kommer en app och man kan styra chefens bil så är det iallafall en som vill ha en säkrare bil vid byte av tjänstebilen:gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Good luck med att ta över Långfården I tells ya :banana
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top