Elfel BMW 120d-09, misstänker batterianslutning

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Har fått ett skumt elfel senaste två dagarna. Har en teori om vad det skulle kunna bero på som jag vill testa på er för att ev avgränsa min felsökning, ifall det finns någon som är kunnig och/eller drabbats av liknande problem.

När jag kör händer det emellanåt att ABS-lampan börjar lysa för att sedan slockna igen. Ibland händer det även samma sak med antisladd-lampan eller däcktryckslampan. Vid några sådana tillfällen har det samtidigt hänt att hastighetsmätaren lagt av under ett par sekunder och någon gång när jag körde med farthållaren på började bilen plötsligt gasa okontrollerat. Har inte haft några problem med att starta bilen.

Så långt var min första slutsats att någon ABS-givare lagt av. Men sedan märkte jag att vid flera av tillfällena försvann även ljudet i bilstereon och gick inte att få tillbaka annat än genom att stänga av/på tändningen igen. Det var dock bara ljudet som försvann, i displayen såg allt normalt ut. Detta tyder väl på att det kanske snarare är ett problem med strömförsörjningen rent allmänt som i det fallet även påverkade slutsteget till högtalarna.

Min teori är att problemet beror på att en anslutning till pluskabeln till batteriet har korroderat så att det blir glappkontakt. Batteriet på denna bilen sitter i en balja i bagageutrymmet. Det går ett par kortare kablar för pluspolen från batteriet till två anslutningar som sedan leder strömmen vidare till motsvarande anslutningspunkter som sitter helt oskyddat under karossen. Fullkomligt idiotisk konstruktion. När jag hade bilen hos BMW för batteribyte för några år sedan sade de att plusledningen hade börjat korrodera. De fixade tillfälligt genom att göra rent och fetta in, men varnade om att hela pluskabeln skulle behöva bytas så småningom till en galet hög kostnad.

På bilden ser ni hur det ser ut vid de två anslutningspunkterna i batteribaljan. Hur det ser ut undertill har jag inte haft möjlighet att kolla ännu, men det lär ju knappast se fräschare ut om man säger så, med tanke på att anslutningen där sitter helt oskyddat från saltslask och skit. Som jag förstått det går den vänstra anslutningen till startmotorn, medan den högra och tunnare går till säkringsboxen under handskfacket. Det skulle ju kunna förklara varför jag haft diverse problem med elektronik, men inte med att starta bilen.

De vägval som jag tänker mig finns här är:
  1. Gå till en BMW-verkstad och betala minst 10 000 för att byta hela anslutningskabeln under bilen och anslutningar både i och under bilen osv.
  2. Gå till en fristående verkstad specialiserad på bil-el och be dem specifikt endast byta kabelskorna och muttrarna både i batteribaljan och under bilen. Förmodligen kan man behöva skarva/förlänga kablarna samtidigt.
  3. Försöka att själv göra rent och fetta in både på ovan och undersidan för att hålla det hela vid liv ytterligare ett tag till.
Även om det är uppenbart att detta är något som behöver fixas har ju hela mitt resonemang byggt på att det är detta som även orsakat det akuta felet med blinkande varningslampor jag fått nu. För mig känns det 95% säkert, men verkar det rimligt? Alternativa förklaringar tänker jag är defekta jordanslutningar, fel i en styrenhet eller felaktig ABS-givare. Kanske har ni andra haft samma problem eller kunskap om det på något sätt? Vill öka chansen att hitta rätt från början, då jag har begränsat med tid och inte hinner prova mig fram i all oändlighet. Vill inte heller betala astronomiska summor för att lämna in på BMW-verkstad när det är en så pass gammal bil (BMW 120d -09).
 

Bifogat

  • batterikabel.jpg
    batterikabel.jpg
    226.7 KB · Visningar: 28

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Har fått ett skumt elfel senaste två dagarna. Har en teori om vad det skulle kunna bero på som jag vill testa på er för att ev avgränsa min felsökning, ifall det finns någon som är kunnig och/eller drabbats av liknande problem.

När jag kör händer det emellanåt att ABS-lampan börjar lysa för att sedan slockna igen. Ibland händer det även samma sak med antisladd-lampan eller däcktryckslampan. Vid några sådana tillfällen har det samtidigt hänt att hastighetsmätaren lagt av under ett par sekunder och någon gång när jag körde med farthållaren på började bilen plötsligt gasa okontrollerat. Har inte haft några problem med att starta bilen.

Så långt var min första slutsats att någon ABS-givare lagt av. Men sedan märkte jag att vid flera av tillfällena försvann även ljudet i bilstereon och gick inte att få tillbaka annat än genom att stänga av/på tändningen igen. Det var dock bara ljudet som försvann, i displayen såg allt normalt ut. Detta tyder väl på att det kanske snarare är ett problem med strömförsörjningen rent allmänt som i det fallet även påverkade slutsteget till högtalarna.

Min teori är att problemet beror på att en anslutning till pluskabeln till batteriet har korroderat så att det blir glappkontakt. Batteriet på denna bilen sitter i en balja i bagageutrymmet. Det går ett par kortare kablar för pluspolen från batteriet till två anslutningar som sedan leder strömmen vidare till motsvarande anslutningspunkter som sitter helt oskyddat under karossen. Fullkomligt idiotisk konstruktion. När jag hade bilen hos BMW för batteribyte för några år sedan sade de att plusledningen hade börjat korrodera. De fixade tillfälligt genom att göra rent och fetta in, men varnade om att hela pluskabeln skulle behöva bytas så småningom till en galet hög kostnad.

På bilden ser ni hur det ser ut vid de två anslutningspunkterna i batteribaljan. Hur det ser ut undertill har jag inte haft möjlighet att kolla ännu, men det lär ju knappast se fräschare ut om man säger så, med tanke på att anslutningen där sitter helt oskyddat från saltslask och skit. Som jag förstått det går den vänstra anslutningen till startmotorn, medan den högra och tunnare går till säkringsboxen under handskfacket. Det skulle ju kunna förklara varför jag haft diverse problem med elektronik, men inte med att starta bilen.

De vägval som jag tänker mig finns här är:
  1. Gå till en BMW-verkstad och betala minst 10 000 för att byta hela anslutningskabeln under bilen och anslutningar både i och under bilen osv.
  2. Gå till en fristående verkstad specialiserad på bil-el och be dem specifikt endast byta kabelskorna och muttrarna både i batteribaljan och under bilen. Förmodligen kan man behöva skarva/förlänga kablarna samtidigt.
  3. Försöka att själv göra rent och fetta in både på ovan och undersidan för att hålla det hela vid liv ytterligare ett tag till.
Även om det är uppenbart att detta är något som behöver fixas har ju hela mitt resonemang byggt på att det är detta som även orsakat det akuta felet med blinkande varningslampor jag fått nu. För mig känns det 95% säkert, men verkar det rimligt? Alternativa förklaringar tänker jag är defekta jordanslutningar, fel i en styrenhet eller felaktig ABS-givare. Kanske har ni andra haft samma problem eller kunskap om det på något sätt? Vill öka chansen att hitta rätt från början, då jag har begränsat med tid och inte hinner prova mig fram i all oändlighet. Vill inte heller betala astronomiska summor för att lämna in på BMW-verkstad när det är en så pass gammal bil (BMW 120d -09).
Det låter onekligen som att du har rätt teori. Mycket sannolikt.

Hur du vill lösa det kan jag inte svara på. Personligen hade jag försökt uppskatta hur lång tid det kan tänkas ta, vilket material/verktyg som behöver inhandlas samt vad en verkstad kan tänkas ta för jobbet. Har jag tiden så gör jag det, annars inte. Är säkert ett enkelt jobb men tidskrävande, därav kostnaden. Jag hade kollat med fler verkstäder.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det låter onekligen som att du har rätt teori. Mycket sannolikt.

Hur du vill lösa det kan jag inte svara på. Personligen hade jag försökt uppskatta hur lång tid det kan tänkas ta, vilket material/verktyg som behöver inhandlas samt vad en verkstad kan tänkas ta för jobbet. Har jag tiden så gör jag det, annars inte. Är säkert ett enkelt jobb men tidskrävande, därav kostnaden. Jag hade kollat med fler verkstäder.
Tack, ja nu gäller det att få tid att jaga verkstäder också. Efter att ha googlat runt lite verkar det som att BMW brukar vilja ha 15-20 000 för att fixa problemet, vilket då inkluderar att byta hela elkabeln inklusive att riva bort bensintank och allt möjligt för att komma åt.

Verkar som att BMW har återkallat en massa bilar runt om i världen pga. just detta problem, dock med undantag för Europa. Är väl inte lika stor risk för höga stämningskostnader här som i USA, kan man tänka. https://www.bbc.com/news/business-21512413
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
15-20 000 för att fixa en glappkontakt?

Jag skulle kapa en cm åt gången av den korroderade kabeln tills jag hittar fräsh kabel, och sedan skarvat där, efter skarvningen skulle jag sälja bilen och aldrig gå nära något det står BMW på.
 

Raderad medlem 51742

Guest
15-20 000 för att fixa en glappkontakt?

Jag skulle kapa en cm åt gången av den korroderade kabeln tills jag hittar fräsh kabel, och sedan skarvat där, efter skarvningen skulle jag sälja bilen och aldrig gå nära något det står BMW på.
Har viss insyn i branschen och alla bilmärken har sina problem, även om vissa är bättre/sämre än andra. Denna bilen har på det stora hela varit näst intill problemfri, förutom sådant som normalt slits och någon enstaka ytterligare grej. Och då har jag haft den sen den var ny för 13 år sen. De senaste åren har den varit väldigt billig i drift då jag gjort servicen själv och lämnat på fristående verkstad för t ex byte av bromsar och liknande.

Denna kabelgenomföring är dock en helt idiotisk konstruktion, där konstruktören måste haft en dålig dag på jobbet eller kanske mer troligt att man gjort denna konstruktion för att uppnå en kostnadsbesparing, men sedan inte testat den tillräckligt i typiska svenska förhållanden med fukt, saltslask osv. Att reparera på märkesverkstad brukar innebära att man alltid byter delar istället för att laga och i synnerhet ifall jobbet är tidskrävande, som det verkar vara i det här fallet, brukar det innebära att det kan bli svindyrt. Dessutom brukar man ha angiven fast tidsåtgång på olika jobb, med inbyggd marginal. En oberoende verkstad, eller jag själv, borde kunna reparera felet betydligt billigare på det sätt som du beskriver.

Men det förutsätter ju som sagt att det snabbt går att komma fram till vad felet är, så jag inte behöver ägna eller betala för massor av tid till felsökning och byte av diverse delar som sen visade sig inte vara rotorsaken.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Skulle det vara anslutningen till säkring boxen så skulle bilen dö direkt.
Bilens motor data box drivs från säkring boxen o databoxen driver bränsle pumpar insprut fläktar o fanvet vad som styrs via databoxen, dessutom skulle jag bli förvånad om du inte från främre säkring box länkar till en bakre box som driver allt bak i bilen.

I min extremt enkla Astra finns ca 40 data moduler som snackar. Med varandra.

Jag tror mera på någon glitch i någon tunn jord kabel..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Skulle det vara anslutningen till säkring boxen så skulle bilen dö direkt.
Bilens motor data box drivs från säkring boxen o databoxen driver bränsle pumpar insprut fläktar o fanvet vad som styrs via databoxen, dessutom skulle jag bli förvånad om du inte från främre säkring box länkar till en bakre box som driver allt bak i bilen.

I min extremt enkla Astra finns ca 40 data moduler som snackar. Med varandra.

Jag tror mera på någon glitch i någon tunn jord kabel..
Fuck, ja i såna fall låter det som ett problem som kan kräva oändliga timmar av felsökning. Ingen aning var jag skall börja leta.

Min tanke, eftersom det ändå går två pluskablar, var att viss elektronik var kopplad via den ena kabeln och viss elektronik, exempelvis bränslepump osv, via den andra.

En annan tanke är att glappkontakten är så tillfällig att bara viss elektronik hinner påverkas.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har du läst felkoder?
Nej, har inte hunnit det ännu. Har en gammal Wi-Fi-dongel för ändamålet som jag tänkte testa i helgen. Eftersom felet uppstår högst tillfälligt och sedan försvinner skulle jag tro att jag enbart kommer kunna se eventuella felkoder precis när de inträffar, iaf med den läsaren jag har. Så jag lär behöva köra runt och ha koll på felkoderna under körning samtidigt som felet uppstår.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nej, har inte hunnit det ännu. Har en gammal Wi-Fi-dongel för ändamålet som jag tänkte testa i helgen. Eftersom felet uppstår högst tillfälligt och sedan försvinner skulle jag tro att jag enbart kommer kunna se eventuella felkoder precis när de inträffar, iaf med den läsaren jag har. Så jag lär behöva köra runt och ha koll på felkoderna under körning samtidigt som felet uppstår.
Nu är jag ingen bilmeck men felkoderna lagras även på intermittenta fel. Kanske beror på bilmodell och utrustningen.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Felkoder lagras i olika nivåer o en enkel kodläsare kommer ej åt dom djupare lagren, det krävs ofta olika behörighetskoder för att läsa vissa Felkoder. Ex bilmeck har ej rätt utbildning så kan denne heller inte felsöka djupare i bilen än vad just den utbildning han har ger tillåtelse till.

Bilar är jävligt komplicerade iomed att alla skall ha mer än ratt o växellåda.
 
Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top