Raderad medlem 51742
Guest
Har fått ett skumt elfel senaste två dagarna. Har en teori om vad det skulle kunna bero på som jag vill testa på er för att ev avgränsa min felsökning, ifall det finns någon som är kunnig och/eller drabbats av liknande problem.
När jag kör händer det emellanåt att ABS-lampan börjar lysa för att sedan slockna igen. Ibland händer det även samma sak med antisladd-lampan eller däcktryckslampan. Vid några sådana tillfällen har det samtidigt hänt att hastighetsmätaren lagt av under ett par sekunder och någon gång när jag körde med farthållaren på började bilen plötsligt gasa okontrollerat. Har inte haft några problem med att starta bilen.
Så långt var min första slutsats att någon ABS-givare lagt av. Men sedan märkte jag att vid flera av tillfällena försvann även ljudet i bilstereon och gick inte att få tillbaka annat än genom att stänga av/på tändningen igen. Det var dock bara ljudet som försvann, i displayen såg allt normalt ut. Detta tyder väl på att det kanske snarare är ett problem med strömförsörjningen rent allmänt som i det fallet även påverkade slutsteget till högtalarna.
Min teori är att problemet beror på att en anslutning till pluskabeln till batteriet har korroderat så att det blir glappkontakt. Batteriet på denna bilen sitter i en balja i bagageutrymmet. Det går ett par kortare kablar för pluspolen från batteriet till två anslutningar som sedan leder strömmen vidare till motsvarande anslutningspunkter som sitter helt oskyddat under karossen. Fullkomligt idiotisk konstruktion. När jag hade bilen hos BMW för batteribyte för några år sedan sade de att plusledningen hade börjat korrodera. De fixade tillfälligt genom att göra rent och fetta in, men varnade om att hela pluskabeln skulle behöva bytas så småningom till en galet hög kostnad.
På bilden ser ni hur det ser ut vid de två anslutningspunkterna i batteribaljan. Hur det ser ut undertill har jag inte haft möjlighet att kolla ännu, men det lär ju knappast se fräschare ut om man säger så, med tanke på att anslutningen där sitter helt oskyddat från saltslask och skit. Som jag förstått det går den vänstra anslutningen till startmotorn, medan den högra och tunnare går till säkringsboxen under handskfacket. Det skulle ju kunna förklara varför jag haft diverse problem med elektronik, men inte med att starta bilen.
De vägval som jag tänker mig finns här är:
När jag kör händer det emellanåt att ABS-lampan börjar lysa för att sedan slockna igen. Ibland händer det även samma sak med antisladd-lampan eller däcktryckslampan. Vid några sådana tillfällen har det samtidigt hänt att hastighetsmätaren lagt av under ett par sekunder och någon gång när jag körde med farthållaren på började bilen plötsligt gasa okontrollerat. Har inte haft några problem med att starta bilen.
Så långt var min första slutsats att någon ABS-givare lagt av. Men sedan märkte jag att vid flera av tillfällena försvann även ljudet i bilstereon och gick inte att få tillbaka annat än genom att stänga av/på tändningen igen. Det var dock bara ljudet som försvann, i displayen såg allt normalt ut. Detta tyder väl på att det kanske snarare är ett problem med strömförsörjningen rent allmänt som i det fallet även påverkade slutsteget till högtalarna.
Min teori är att problemet beror på att en anslutning till pluskabeln till batteriet har korroderat så att det blir glappkontakt. Batteriet på denna bilen sitter i en balja i bagageutrymmet. Det går ett par kortare kablar för pluspolen från batteriet till två anslutningar som sedan leder strömmen vidare till motsvarande anslutningspunkter som sitter helt oskyddat under karossen. Fullkomligt idiotisk konstruktion. När jag hade bilen hos BMW för batteribyte för några år sedan sade de att plusledningen hade börjat korrodera. De fixade tillfälligt genom att göra rent och fetta in, men varnade om att hela pluskabeln skulle behöva bytas så småningom till en galet hög kostnad.
På bilden ser ni hur det ser ut vid de två anslutningspunkterna i batteribaljan. Hur det ser ut undertill har jag inte haft möjlighet att kolla ännu, men det lär ju knappast se fräschare ut om man säger så, med tanke på att anslutningen där sitter helt oskyddat från saltslask och skit. Som jag förstått det går den vänstra anslutningen till startmotorn, medan den högra och tunnare går till säkringsboxen under handskfacket. Det skulle ju kunna förklara varför jag haft diverse problem med elektronik, men inte med att starta bilen.
De vägval som jag tänker mig finns här är:
- Gå till en BMW-verkstad och betala minst 10 000 för att byta hela anslutningskabeln under bilen och anslutningar både i och under bilen osv.
- Gå till en fristående verkstad specialiserad på bil-el och be dem specifikt endast byta kabelskorna och muttrarna både i batteribaljan och under bilen. Förmodligen kan man behöva skarva/förlänga kablarna samtidigt.
- Försöka att själv göra rent och fetta in både på ovan och undersidan för att hålla det hela vid liv ytterligare ett tag till.