Elfråga - Elektromagnet - Magnetism som blivit sämre

Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förutsättningarna är följande på ett ungefär:

Kontrollenhet 220V in och 24V ut

100m lampsladd +/-, med spec. enligt tillverkaren, ut till magnet och viktigt att +/- kopplas rätt till magneten

För ett år sedan när detta installerades så var det bra tjong i magneten, fick kämpa för att lossa den för hand. I år så fastnar den knappt.

En annan installation av samma typ fast med 40m lampsladd användes som referens = samma spänning ut på båda med skillnaden att för 40m så fungerar elektromagneten som förväntat men inte den med 100m som sagt.

100m sladden ligger löst på backen men skyddad från yttre åverkan förutom väder och vind då, följt sladden och ingen grävling eller nedblåst träd syntes till.

Vad är troliga orsaker med tanke på att V-ut verkar stämma? Kan styrkan/A minska utan att det syns på V-talet och är A avgörande för hur stark en elektromagnet är?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
V x A = W.
Om du mäter motståndet så ser du förmodligen att lindningen börjar bli dålig.
Vet inte varför det blir så.
Men så blir det.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Enklast för att utesluta kablaget är att mäta över magneten, först med lasten på kan du dra slutsats över spänningsfall i kabeln.

Branddörr?
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Fel på kabeln säger jag. Mät voltantalet vid transingen och sedan framme vid magneten.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Mja jag behövde aldrig rycka ut för just det ändamålet =)

Jag förklara att en multimeter är en bra sak att ha i stallet och efter att jag fått förklara vad en multimeter är så fick jag medhåll och en inhandlades. Sen vidare diskuterade vi att det kunde vara bra o ringa tillverkaren bara för att höra om ev. vanliga felorsaker och här kom lösningen.

Själva elektromagneten modell rund/puck, tror vi, består av tre delar:

Rund magnet i mitten

Lindning som är plastingjuten runt magneten

Metallring ytterst

Själva lindningen är dock försänkt i pucken, förmodligen för att plasten/isoleringen inte ska nötas och det som hade hänt var att plasten krypit ut lite så att magneten inte låg dikt ann mot metallplattan. Det var dock så lite att det inte gick att se med blotta ögat men man kände kanten om än knappt med fingret.

Lösningen var alltså, tillverkarens erfarenhet, att skrapa bort plastkanten med en kniv och vips så fungera magneten som den skulle igen. Hur nu det minimala plasten byggde kunde spela roll på en såpass stark magnet som det handlar om är för mig obegripligt men.. det kanske är så för en elektromagnet?

Jaja, nu fick jag i.a.f. en ursäkt att köpa Flukes trådlösa multimeter när några km elstängsel ska trimmas in för vintern :tummenupp
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top