Elhojar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kanske handlar om hur man marknadsför objektet.
Customhojar marknadsförs ju vanligtvis med livsstilsargument, hur man majestätiskt glider fram med vibrationer i underlivet och högt dunkande ljud så att alla ser att vem som glider in.

Elhojarna verkar ju istället allt som oftast försöka få kunderna och tro elhojarna har bättre prestanda.

Kanske elhojarna istället skulle marknadsföras mer som tysta glidarhojar där man tyst och utan vibrationer majestätiskt flyter fram på sin koloss.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det kanske handlar om hur man marknadsför objektet.
Customhojar marknadsförs ju vanligtvis med livsstilsargument, hur man majestätiskt glider fram med vibrationer i underlivet och högt dunkande ljud så att alla ser att vem som glider in.

Elhojarna verkar ju istället allt som oftast försöka få kunderna och tro elhojarna har bättre prestanda.

Kanske elhojarna istället skulle marknadsföras mer som tysta glidarhojar där man tyst och utan vibrationer majestätiskt flyter fram på sin koloss.
Blir väl bara en tidsfråga innan skrev-vibrator börjar säljas för eftermontering. För att uppnå det verkliga köpsuget behövs ju även något som på ett irriterande sätt signalerar status till närmaste omgivningen. Kanske skulle alla inom 300 meters radie kunna få en automatisk notifiering till sina mobiler att "här kommer Börje och hans k*klängd är X cm" samtidigt som ett öronbedövande tjut från en elmotor skickas rakt in i deras hörlurar.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det kanske handlar om hur man marknadsför objektet.
Customhojar marknadsförs ju vanligtvis med livsstilsargument, hur man majestätiskt glider fram med vibrationer i underlivet och högt dunkande ljud så att alla ser att vem som glider in.

Elhojarna verkar ju istället allt som oftast försöka få kunderna och tro elhojarna har bättre prestanda.

Kanske elhojarna istället skulle marknadsföras mer som tysta glidarhojar där man tyst och utan vibrationer majestätiskt flyter fram på sin koloss.
Mmm. Men handen på hjärtat är tyngden inte till någon större nackdel för kul landsvägskörning, motorprestanda en jättefördel vad gäller direkt respons och avsaknad av växellåda och allt som allt (och det smärtar lite att medge) är Energicas maskin en i mitt tycke roligare landsvägsmaskin än t ex min S3 1200RS.
Utmaning är räckvidd och laddkapacitet vid t ex gruppkörningar med flera elhojar.

För den som idag kör inspirerade turer på upp till 15 mil finns alltså förvisso dyra men ändå roliga och annorlunda alternativ. Finns bra laddnöjligheter funkar turer på ytterligare kanske tio mil. Tyvärr är min favoritslinga 20 mil…

Så elhojar för oss ”riktiga” motorcyklister som grupp är nog tillverkarnas svåraste uppgift. De som köper de nya hyperdesignade produkterna är, som någon klokt skriver här ovan, helt andra kundgrupper som absolut INTE vill förknippas med fossiler som oss eller vår kultur. Däremot är det nog viktigt för oss som grupp att noga följa vad som händer i omvärlden.

Ta FIM som exempel, de provar elhojar men lutar nog själva mot att det är fossilfria drivmedel i kombination med någon form av förbränningsmotor som utgör framtiden för tävlande på elitnivå.

Att den traditionella fossildrivna motorn på lång sikt försvinner behöver vi nog inte tveka på. Det väsentliga är nog i stället att vi, genom att hänga med och vara öppna för det nya, kanske kan försvara vår möjlighet att köra våra nuvarande maskiner så långt som det är rimligt och möjligt…
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag tror att tillverkare som CAKE och RGNT vänder sig till just dem; unga människor som aldrig kört motorcykel. De har gott om pengar och bor i storstäderna. Ett STORT kundsegment.
Stämmer! Detta är vad vdn Stefan kommunicerar internt. Det ska inte vara så läskigt att börja köra hoj så då kan laptop-kidsen börja med en dyr cykel-mc = CAKE.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Jag tror att tillverkare som CAKE och RGNT vänder sig till just dem; unga människor som aldrig kört motorcykel. De har gott om pengar och bor i storstäderna. Ett STORT kundsegment.
Tror inte att det är ett stort kundsegment. Ska du ha en CAKE eller RGNT "måste" du fortfarande ha ett garage. Du kan inte ta upp dom i lägenheten och du behöver fortfarande transportera dig när vädret är dåligt.
Jag tror dom skjutit sig själva i foten med sin marknadsanalys.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tror inte att det är ett stort kundsegment. Ska du ha en CAKE eller RGNT "måste" du fortfarande ha ett garage. Du kan inte ta upp dom i lägenheten och du behöver fortfarande transportera dig när vädret är dåligt.
Jag tror dom skjutit sig själva i foten med sin marknadsanalys.
Skulle vara intressant att vara en fluga på väggen i styrelserummen för bostadsrättsföreningar framöver. När ägare av Cake och liknande vill börja förvara sina fordon i cykelrummen, när de får OK på detta och sedan ägare av elmotorcyklar som mer ser ut som riktiga motorcyklar börjar begära att också få parkera där.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Stämmer! Detta är vad vdn Stefan kommunicerar internt. Det ska inte vara så läskigt att börja köra hoj så då kan laptop-kidsen börja med en dyr cykel-mc = CAKE.
Precis! Insteget i den motoriserade tvåhjulsvärlden sker via en Voi elsparkcykel och när man vill ha något snabbare tittar man SÅKLART på en CAKE eller RGNT. Såklart. Och varför inte?
Jag lånade en CAKE Kalk och knixade runt i en skogsdunge och försökte leka trialförare nu i somras, och jeklar vad kul det var!!!!! Suverän mellan furorna mitt i bostadsområdet. Blev SÅÅÅÅÅ sugen!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Skulle vara intressant att vara en fluga på väggen i styrelserummen för bostadsrättsföreningar framöver. När ägare av Cake och liknande vill börja förvara sina fordon i cykelrummen, när de får OK på detta och sedan ägare av elmotorcyklar som mer ser ut som riktiga motorcyklar börjar begära att också få parkera där.
Jag gick sura miner när jag ställde hojen på min ruta i en förening. Inte för att det var en hoj utan en Triumph, den läcker olja som förstör asfalten tydligen. Gubben i styrelsen var allvarlig.

Det var en 2012 street Triple...

Slut OT.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Precis! Insteget i den motoriserade tvåhjulsvärlden sker via en Voi elsparkcykel och när man vill ha något snabbare tittar man SÅKLART på en CAKE eller RGNT. Såklart. Och varför inte?
Jag lånade en CAKE Kalk och knixade runt i en skogsdunge och försökte leka trialförare nu i somras, och jeklar vad kul det var!!!!! Suverän mellan furorna mitt i bostadsområdet. Blev SÅÅÅÅÅ sugen!!!!:tummenupp:tummenupp:tummenupp
Jag skulle köpa direkt och ha som leksak i stan eller för att köra en kort sväng men priset är som vanligt löjligt högt. Just nu tycker jag 1/3 vore rimligt av prislappen. Men det finns säkert massor av folk som tycker den är prisvärd, jag jämför ju vad man får för vanlig hoj för de pengarna. Det gör inte laptop-kidsen.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Tror inte att det är ett stort kundsegment. Ska du ha en CAKE eller RGNT "måste" du fortfarande ha ett garage. Du kan inte ta upp dom i lägenheten och du behöver fortfarande transportera dig när vädret är dåligt.
Jag tror dom skjutit sig själva i foten med sin marknadsanalys.

Mjaeee... Cake Kalk väger 85 kg, inkl batteripack (Dry 68kg + batteri 17kg). Visst, större och tyngre än en trampjonne men klart hanterbart. Hade de bara bemödat sig en liiiten aning med att hitta en rimlig lösning på i- och uttag av batteriet, hade det varit ännu bättre, och behovet av garage vara i det närmaste obefintligt...

Generellt skulle väl dessutom alla tjäna på om batteriet delades upp i två eller flera enheter, primär- och sekundärlina, snarare än ett enda blytungt as...?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Mjaeee... Cake Kalk väger 85 kg, inkl batteripack (Dry 68kg + batteri 17kg). Visst, större och tyngre än en trampjonne men klart hanterbart. Hade de bara bemödat sig en liiiten aning med att hitta en rimlig lösning på i- och uttag av batteriet, hade det varit ännu bättre, och behovet av garage vara i det närmaste obefintligt...

Generellt skulle väl dessutom alla tjäna på om batteriet delades upp i två eller flera enheter, primär- och sekundärlina, snarare än ett enda blytungt as...?
Där slog du huvudet på spiken! Att slippa hitta garage för kidsen är en otrolig fördel! Slippa ha Olja + filter och regöring av kedja och en sån massa skit utan kan bara parkera och ta in batteriet för laddning i överbelånade lägenheten och ladda. Perfekt ju!
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tror inte att det är ett stort kundsegment. Ska du ha en CAKE eller RGNT "måste" du fortfarande ha ett garage. Du kan inte ta upp dom i lägenheten och du behöver fortfarande transportera dig när vädret är dåligt.
Jag tror dom skjutit sig själva i foten med sin marknadsanalys.

Det har gjorts ganska rejäla marknadsundersökningar som visar på ett gigantiskt kundunderlag, betydligt större än den nuvarande gruppen hojåkare som vi tillhör,
Senaste siffrorna jag såg pratade om att 500 000 människor kunde tänka sig ett elektriskt, tvåhjuligt fordon för att transportera sig i stadsmiljö, och då avsågs inte motoriserade kickbikes.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har gjorts ganska rejäla marknadsundersökningar som visar på ett gigantiskt kundunderlag, betydligt större än den nuvarande gruppen hojåkare som vi tillhör,
Senaste siffrorna jag såg pratade om att 500 000 människor kunde tänka sig ett elektriskt, tvåhjuligt fordon för att transportera sig i stadsmiljö, och då avsågs inte motoriserade kickbikes.
De jag känner som ingår i den gruppen har köpt sig billiga elektriska trampcyklar, CAKE är på tok för dyr för deras smak.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
De jag känner som ingår i den gruppen har köpt sig billiga elektriska trampcyklar, CAKE är på tok för dyr för deras smak.
Viist är det så men det är ju en helt annan sak. Frågan var om det finns en kundgrupp för dessa fordon.
Det ÄR en stor grupp människor och de kommer att köpa alla möjliga sorters tvåhjuliga tingestar, alltifrån E-cyklar till CAKE och andra hipsterfordon. Kollade just på CAKE:s hemsida. En Makka Flex kostar 44 700,- eller 700 spänn i månaden. Det är hälften av vad min elektriska trampcykel kostar...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Viist är det så men det är ju en helt annan sak. Frågan var om det finns en kundgrupp för dessa fordon.
Det ÄR en stor grupp människor och de kommer att köpa alla möjliga sorters tvåhjuliga tingestar, alltifrån E-cyklar till CAKE och andra hipsterfordon. Kollade just på CAKE:s hemsida. En Makka Flex kostar 44 700,- eller 700 spänn i månaden. Det är hälften av vad min elektriska trampcykel kostar...
En snubbe jag jobbade med köpte först en dyr elcykel, som blev stulen. Sedan köpte han en på bilbuttericks som han tyckte dög precis lika bra. Och biltemamärket var en utmärkt försäkring mot att få den stulen. :hihi
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
De jag känner som ingår i den gruppen har köpt sig billiga elektriska trampcyklar, CAKE är på tok för dyr för deras smak.
Mmm, men här har nog Niklas rätt. Tänk 35-årsåldern med prydligt och fullt renoverat radhus där båda vuxna har bra betalda tjänstemannajobb, ungen på miljödeklarerad rättvisemärkt förskola, Tesla på privatleasing och väl uppdaterad på framtidens klimatutmaningar. Har man ändå laddare installerad är inköpet av en designad elpendlare på två hjul väldigt intressant, det blir ju ändå några mil per dag och leasing är det enda intressanta alternativet.

Gruppen är ungefär lika stor som vi ”gamlingar” med ICE och dessutom är gruppen med elspark och -cykel större än bägge de föregående nämnda. Allt enligt Demoskop.

Nya tider, strålande tider ?
 
  • Gilla
Reaktioner: IQ

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mmm, men här har nog Niklas rätt. Tänk 35-årsåldern med prydligt och fullt renoverat radhus där båda vuxna har bra betalda tjänstemannajobb, ungen på miljödeklarerad rättvisemärkt förskola, Tesla på privatleasing och väl uppdaterad på framtidens klimatutmaningar. Har man ändå laddare installerad är inköpet av en designad elpendlare på två hjul väldigt intressant, det blir ju ändå några mil per dag och leasing är det enda intressanta alternativet.

Gruppen är ungefär lika stor som vi ”gamlingar” med ICE och dessutom är gruppen med elspark och -cykel större än bägge de föregående nämnda. Allt enligt Demoskop.

Nya tider, strålande tider ?
Det är i den gruppen jag känner folk som istället för en "MC" skaffar sig en eltrampcykel istället. Behövs ingen körkort och får köras precis överallt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är i den gruppen jag känner folk som istället för en "MC" skaffar sig en eltrampcykel istället. Behövs ingen körkort och får köras precis överallt.
Yes. Alternativt en Vessla. Steget att ta mc kort är för stort. Jag skulle snarare gissa att en HD eller caféracernär det som är gångbart i den målgruppen. Alltså en glassmoppe.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top