Elproblem - hur skarva jätteliten kabel?

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CB1000R -09
Hallå.

Jag har haft lite problem med bilen... visade sig vara ett kabelbrott.
Hur skall jag göra för att skarva ihop kabeln igen, den är ca 1mm i diameter inklusive höljet.

Kabel.JPG

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
jag vet inte om det är så proffsigt men jag skulle skalat kabeln försiktigt med en kniv och sedan tagit fram lödkolven+tenn och sedan tjepat ordenligt runt skarven.

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
tyson skrev:
2392138 jag vet inte om det är så proffsigt men jag skulle skalat kabeln försiktigt med en kniv och sedan tagit fram lödkolven+tenn och sedan tjepat ordenligt runt skarven.

så hade jag nog gjort med... först tvinnat dom runt varandra och sen löda ihop dom ett par var tejp sen är den klar... vad är den till?

edit: om den räcker ihop kan du löda, om den blir för spänd så är det bättre och skarva.

Last edited:

Keyser Soze

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2005
Hoj
CB1000R -09
Jag har lödat. Hoppas att det funkar.
Kabeln går från A-stolpen till dörren. Iom att den böjs och rätas ut varje gång jag öppnar och stänger dörren så vill jag ha en så kort bit som möjligt som blir stel. Med stift så blir det en längre bit som blir stel, och dessutom har jag ingen så välsorterad mack i närheten.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Om man klämmer på en så pass tunn kabel är risken att du nyper av den helt eller delvis. Löda är klart bästa alternativet.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
scud skrev:
2392458 Om man klämmer på en så pass tunn kabel är risken att du nyper av den helt eller delvis. Löda är klart bästa alternativet.
Desutom finns det väll inte allt för många hylsor som är så smalla? Nej lödning och krympslang hade jag kört på.

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
prulle skrev:
2392465 Desutom finns det väll inte allt för många hylsor som är så smalla? Nej lödning och krympslang hade jag kört på.
Precis, så då får man typ vika kabeln flera ggr för att det överhuvudtaget ska gå att få det o fästa..

Ja, med krympslang blir det riktigt snyggt också, dessutom avlastar det lödningen en del..

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
AndreasNo skrev:
2392471 jag hade dragit helt nya kablar :D
Inte alltid så lätt/genomförbart. tex så lär den gå igenom torped vägen och då sitter det troligen något skit ivägen på andra sidan (läs motor)

Freon_leon

Johan
Gick med
31 May 2004
Hoj
Snart en R6
prulle skrev:
2392465 Desutom finns det väll inte allt för många hylsor som är så smalla? Nej lödning och krympslang hade jag kört på.

jodå, televerket har kanon bra skarv "hylsor" finns frå 0,25 mm2 om inte mindre... ser ut som fiskögon, kanske svårt att fåtag på och ganska dyra är dom nog...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Keyser Soze skrev:
2393181 Ja du verkar ha gott om tid att slå ihjäl, det har inte jag. :tungan
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=132276

Krympslang står numera på inköpslistan.

Jau, fast egentligen har jag det inte men orkar inte göra nåt bara.. spenderar 14 timmar om dan på jobbet, nattjobb o när ja e ledig e ja för trött för o orka göra nåt.. skulle ja dock göra allt jag behöver göra så hade jag inte haft en sekund över :S

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Olsson skrev:
2392175 Man ska aldrig löda i en bil, det vibrerar och spricker

En rätt utförd lödning håller - däremot finns det en risk att ledarna går av intill lödningen.

Bäst är att löda i hop ledarna och isolera med krympslang av rätt dimension.

Skarvhylsor fungerar på lite grövre ledare.

Nyheter
Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION