Elstart på husaberg 650fs

Mr THÖRN

Ja,, ärkemongo det är fan sant!!
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
aRR !!!!11
Hallå..
tänkte höra mig för här om någon kan ha någon idé:confused: :confused: .

Är nybilven husa 650fs-02 ägare men den vill inte starta me el-starten, den drar runt motorn å så men den hoppar lixom aldrig i gång. Spelar ingen roll om den är varm eller kall.
När man kickar så startar den direkt. Jag har hört mig för men inte fått nå bra svar.
Kompisen har en fe501 och på den är det samma sak.. Är det fabrikationsfel??

hur som helst vad göra??:rolleyes:

-david-

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM RC8
Hallå..

Är nybilven husa 650fs-02 ägare men den vill inte starta me el-starten, den drar runt motorn å så men den hoppar lixom aldrig i gång. Spelar ingen roll om den är varm eller kall.
När man kickar så startar den direkt. Jag har hört mig för men inte fått nå bra svar.

Det är en hjälpstart som bara fungerar när motorn är varm och med rätt inställda venitler.
Dock är den bra att ha om man stått o kickat så att man är helt slut, för då trycker man på startknappen sammtidigt som man kickar och då blir det mycket lättare..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
konstigt dom inte kunde kosta på sig 1kg extra för o få de o fungera :tungan

Sergmo

Vissa kör traktor...jag kör Husa....=)
Gick med
28 Apr 2007
Hoj
Husaberg FS650 -03
konstigt dom inte kunde kosta på sig 1kg extra för o få de o fungera :tungan

Hmm 1 kg extra batteri eller startmotor? har hört att man kan byta upp sig till 04:ans startmotor.... Funkar det?

MVH Patrick

Mr THÖRN

Gick med
14 Aug 2006
Hoj
aRR !!!!11
:D
Det är en hjälpstart som bara fungerar när motorn är varm och med rätt inställda venitler.
Dock är den bra att ha om man stått o kickat så att man är helt slut, för då trycker man på startknappen sammtidigt som man kickar och då blir det mycket lättare..

Ja de verkar vara så.. Pratade me mcsport vid arlanda han bekräfta det:3
freak.. Men det går tydligen å modda med en annan startmotor.
Men va fan de startar så lätt ändå:tungan De e ba kicka å gasa ra :D

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650

De går faktiskt få igång den på den när den e kall, om batterit e helt sprajlans och ventilerna e ställda rätt! :tummenupp För de har ja lyckats me :D:yoparty

Lo = Normal conditions
Hi = High Conditions

Eller nåt har ja för mej de ska vara !

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Hallå..

Varvtalet på startmotorn på Husaberg modeller som har SEM tändsystem är på gränsen till för lågt. Man får inte tillräcklig bra gnista för tändning. De senare med Kokusan system har inte detta problem.

En lösning som jag gjort är att koppla ett 12V/7Ah batteri i serie med startmotorn och startrelät. När du startar så får startmotorn 24V och snurrar fortare. Jag vet inte hur länge din startmotor tål detta men min har funkat klockrent i 1år. Kan ju bara så oxå att extrabatteriet inte får laddning av spolen och genast tappar sian 12V varför 24V bara gäller vid frächst batteri. Extra batteriet laddar jag med jämna mellanrum för att alltid ha kräm till elstarten. Men som alltid........mal inte på starten till en Husaberg......startar den inte direkt så är det nått annat fel, typ ventilspel, förgasarinställning eller olja i vevhusventen efter mycket wheelisar.

/J

Mr THÖRN

Gick med
14 Aug 2006
Hoj
aRR !!!!11
Varvtalet på startmotorn på Husaberg modeller som har SEM tändsystem är på gränsen till för lågt. Man får inte tillräcklig bra gnista för tändning. De senare med Kokusan system har inte detta problem.

En lösning som jag gjort är att koppla ett 12V/7Ah batteri i serie med startmotorn och startrelät. När du startar så får startmotorn 24V och snurrar fortare. Jag vet inte hur länge din startmotor tål detta men min har funkat klockrent i 1år. Kan ju bara så oxå att extrabatteriet inte får laddning av spolen och genast tappar sian 12V varför 24V bara gäller vid frächst batteri. Extra batteriet laddar jag med jämna mellanrum för att alltid ha kräm till elstarten. Men som alltid........mal inte på starten till en Husaberg......startar den inte direkt så är det nått annat fel, typ ventilspel, förgasarinställning eller olja i vevhusventen efter mycket wheelisar.

/J

Tack det verkar värt att pröva..:tummenupp
Koppla sig lite...

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...