elstarten ur funktion KTM450???

sledge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 450
Ktm 450 går inte att starta på elstarten, någon som har tips ideer på var jag
kanske kan hitta felet. Startmotorn är det inget fel på. Har kört den med batteriet direkt kopplat. Startmotorn går även om man lägger en mejsel över polerna på startrelät. Har bytt startrelä men ingen skillnad. Trycker man på startknappen är det stendött. Dock har jag kollat med testmejsel och det verkar finnas ström där uppe. För mejseln lyser på den svart/vita kabeln.

Jag är dessvärre helt kass på det elektiska vilket ni kanske förstått, men med något tips kanske felet kan åtgärdas. Tacksam för lite vägledning.

:confused:
 

Java

Ny medlem
Gick med
9 May 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
R1, Ktm 450
Domifuling skrev:
Inte alls ovanligt att det är själva knappen vid gasrullen som strular.

Ok bara att köpa en ny eller, kan man testa på nått vis om det är den,
har försökt med att lägga en mejsel mellan polerna i knappen dvs där kablarna är fast lödda, borde inte startmotorn gå då?
 

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Avesta
Hoj
CBR 1100XX
Jag är inte så hemma på elsystemet på KTM´en men den borde ha snurrat till när du kortslöt lödpunkterna men det kan vara flera vilkor som måste vara till innan startmotorn går i gång som typ frilägesindikeringen, kontakten på kopplingshantaget och dödarknappen.
 

sledge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 450
Steffo skrev:
Jag är inte så hemma på elsystemet på KTM´en men den borde ha snurrat till när du kortslöt lödpunkterna men det kan vara flera vilkor som måste vara till innan startmotorn går i gång som typ frilägesindikeringen, kontakten på kopplingshantaget och dödarknappen.

ja, det tycker jag också den borde för det finns ju ingen spärr att den inte skulle kunna startas om inte friläget är i eller att man måste trycka in kopplingen. Någon som har fler ideer. Finns det nått på vägen från startrelät till knappen som kan krångla? Kan det nya relät vara trasigt också? Kan man mäta upp det på nått sätt?
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Om du har korrosion på bläcken i startknappen så kan du ju spruta in lite 5-56 "i" startknappen, låt verka några minuter. Kan vara ett billigt tipps. Pröva annars att kortsluta i knappen, eller åtminstonde titta efter hur det ser ut.
 

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Avesta
Hoj
CBR 1100XX
sledge skrev:
ja, det tycker jag också den borde för det finns ju ingen spärr att den inte skulle kunna startas om inte friläget är i eller att man måste trycka in kopplingen. Någon som har fler ideer. Finns det nått på vägen från startrelät till knappen som kan krångla? Kan det nya relät vara trasigt också? Kan man mäta upp det på nått sätt?

Ja. Du kan mäta reläspolen om du har en multimeter och ställer in den på ohm du även testa med spänning på spolen då ska det klicka till i det.

Hoppa över föregående svar jag gav det kan vi ta sen eftersom relät är nytt och borde vara helt. Vi börjar från början med att försöka följa upp det hela. Du har tydligen spänning på den svart/vita kabeln men sätt mejsel på den andra kabeln på knappen och tryck in och släpp vad händer?. Kolla vilken färg det är på den kabeln och jämför den med de som sitter på startrelät är någon av dom lika borde den gå direkt från knappen till startrelät.
 
Last edited:

sledge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 450
Steffo skrev:
Ja. Du kan mäta reläspolen om du har en multimeter och ställer in den på ohm du även testa med spänning på spolen då ska det klicka till i det.

Hoppa över föregående svar jag gav det kan vi ta sen eftersom relät är nytt och borde vara helt. Vi börjar från början med att försöka följa upp det hela. Du har tydligen spänning på den svart/vita kabeln men sätt mejsel på den andra kabeln på knappen och tryck in och släpp vad händer?. Kolla vilken färg det är på den kabeln och jämför den med de som sitter på startrelät är någon av dom lika borde den gå direkt från knappen till startrelät.


Har kikat nu genom att trycka in knappen och då finns det ström i den oranga kapeln, som senare över går i en vit röd och den går direkt till start relät. kan jag mäta upp det hela på nått vis? Kan det va nått kabelbrott eller är det reläet?
 

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Avesta
Hoj
CBR 1100XX
sledge skrev:
Har kikat nu genom att trycka in knappen och då finns det ström i den oranga kapeln, som senare över går i en vit röd och den går direkt till start relät. kan jag mäta upp det hela på nått vis? Kan det va nått kabelbrott eller är det reläet?

1. Har du ström på den orange kabeln när du trycker in startknappen då kan vi nog säga att startknappen är okey men du ska ha även ha ström på den vit/röda som sitter på anslutningen till startreläet när du trycker in knappen annars går den vit/röda någon annan väg först eller också är det avbrott i den.
2. Om du har ström vid startreläet på den vit/röda då är det okey på den sidan av reläspolen som sitter inuti startrelä vi säger att det är plus. Du ska även ha en minus på den andra sidan av reläspolen för att det ska kunna dra. Försök att kolla upp vilken kabel det är som är minus det borde vara en som går mot chassi. Kolla med mejseln direkt på de två anslutningarna på startrelä och tryck in knappen för det kan vara avbrott på minuskabeln eller dålig kontakt mot chassi.
Kolla den otroligt snygga Paint-ritningen :rodnar nedan så ser du principen för startrelät.
 

Bifogat

  • namnlös.JPG
    namnlös.JPG
    8.8 KB · Visningar: 127
Last edited:

sledge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 450
Steffo skrev:
1. Har du ström på den orange kabeln när du trycker in startknappen då kan vi nog säga att startknappen är okey men du ska ha även ha ström på den vit/röda som sitter på anslutningen till startreläet när du trycker in knappen annars går den vit/röda någon annan väg först eller också är det avbrott i den.
2. Om du har ström vid startreläet på den vit/röda då är det okey på den sidan av reläspolen som sitter inuti startrelä vi säger att det är plus. Du ska även ha en minus på den andra sidan av reläspolen för att det ska kunna dra. Försök att kolla upp vilken kabel det är som är minus det borde vara en som går mot chassi. Kolla med mejseln direkt på de två anslutningarna på startrelä och tryck in knappen för det kan vara avbrott på minuskabeln eller dålig kontakt mot chassi.
Kolla den otroligt snygga Paint-ritningen :rodnar nedan så ser du principen för startrelät.

Har gjort en liten skiss av relät. Måste väl va den svarta som är minus då ska kolla upp vart den tar vägen, har för mig den går till nån box på främre delen av cykeln ska kollas upp imorgon.
 

Bifogat

  • startrelä1.bmp
    48.6 KB · Visningar: 80

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Avesta
Hoj
CBR 1100XX
sledge skrev:
Har gjort en liten skiss av relät. Måste väl va den svarta som är minus då ska kolla upp vart den tar vägen, har för mig den går till nån box på främre delen av cykeln ska kollas upp imorgon.

Blir lite fundersam :va vad kabel på stift 5 har för funktion. Kan du även checka vart den tar vägen.
 

Spider

Kliv inte på mina drömmar
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Trångsund
Hoj
525 SMR -04, 1190 Adv -13
Steffo skrev:
Blir lite fundersam :va vad kabel på stift 5 har för funktion. Kan du även checka vart den tar vägen.

Lägger upp schemat för en 625'a (har tyvärr bara tillgång till LC4-modellernas scheman) till dig här i stället. Jag tror detta schema är bra mycket mer likt en 450 EXC än vad Dukens är.

Share 'n enjoy
 

Bifogat

  • 625-schema.jpg
    625-schema.jpg
    95.8 KB · Visningar: 103
  • 625-schema2.jpg
    625-schema2.jpg
    96 KB · Visningar: 72

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Är det inte helt enkelt det klassiska exc problemet att dödarknappen som sitter ovanför startknappen kärvar, då går det att starta med kicken men inte med elstarten... Jag brukar när min 525:a jävlas hålla inne elstartknappen och trycka och släppa upp dödarknappen ovanför några gånger samtidigt och tillslut drar den igång!
 

sledge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 450
Honken skrev:
Är det inte helt enkelt det klassiska exc problemet att dödarknappen som sitter ovanför startknappen kärvar, då går det att starta med kicken men inte med elstarten... Jag brukar när min 525:a jävlas hålla inne elstartknappen och trycka och släppa upp dödarknappen ovanför några gånger samtidigt och tillslut drar den igång!

Har nu inte haft tid att kika på cykeln på ett tag, men dödarknappen är det inte har haft upp knappen och kikat så att inget hakat upp sig. Synd man är så dö dålig på det här med el. Men skulle man inte kunna mäta upp det på nått sätt så man vet om man har rätt spänning i kablarna eller om det kan vara nått kabelbrott (hittar inget synligt) Jorden kan man mäta det så den är ok? Tacksam för all hjälp jag kan få tillslut måste väl endå felet hittas.
 

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Avesta
Hoj
CBR 1100XX
sledge skrev:
Har nu inte haft tid att kika på cykeln på ett tag, men dödarknappen är det inte har haft upp knappen och kikat så att inget hakat upp sig. Synd man är så dö dålig på det här med el. Men skulle man inte kunna mäta upp det på nått sätt så man vet om man har rätt spänning i kablarna eller om det kan vara nått kabelbrott (hittar inget synligt) Jorden kan man mäta det så den är ok? Tacksam för all hjälp jag kan få tillslut måste väl endå felet hittas.

Med risk för att vara dryg o jobbig (men jag vill gärna försöka hjälpa till) så gör jag ett till inlägg. Efter x antal år som man har jobbat med felsökning på svag och starkströmsanläggningar så blir man yrkesskadad.

För att kolla om relä har all den ström det ska ha för att funka, kolla det här vid relä: Anslut kabeln på testmejseln mot jord/chassi (minus), mät mot Gul/Röd kabel, där ska det vara konstant ström. Mät mot Vit/röd, där ska det vara ström när du trycker in startknappen.

Anslut kabeln på testmejseln mot batteriets plus pol, mät mot den svarta kabeln, där ska det vara konstant ström om det inte är avbrott eller att dödarknappen är inblandad.
 

sledge

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 450
Steffo skrev:
Med risk för att vara dryg o jobbig (men jag vill gärna försöka hjälpa till) så gör jag ett till inlägg. Efter x antal år som man har jobbat med felsökning på svag och starkströmsanläggningar så blir man yrkesskadad.

För att kolla om relä har all den ström det ska ha för att funka, kolla det här vid relä: Anslut kabeln på testmejseln mot jord/chassi (minus), mät mot Gul/Röd kabel, där ska det vara konstant ström. Mät mot Vit/röd, där ska det vara ström när du trycker in startknappen.

Anslut kabeln på testmejseln mot batteriets plus pol, mät mot den svarta kabeln, där ska det vara konstant ström om det inte är avbrott eller att dödarknappen är inblandad.

Tack Steffo för en saklig redogörelse, jag är som tidigare inte så flink på elen
har testad vit/röd och röd/gul kabel tidigare nu ska jag genast ut och kika på jorden också. Du måste tro att jag är helt inkompeten :kocko men det är inte så lätt för en novis alla gånger. Återigen stort tack :Bugar
Felsökningen fortsätter.
 

"Steffo"

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Avesta
Hoj
CBR 1100XX
sledge skrev:
Tack Steffo för en saklig redogörelse, jag är som tidigare inte så flink på elen
har testad vit/röd och röd/gul kabel tidigare nu ska jag genast ut och kika på jorden också. Du måste tro att jag är helt inkompeten :kocko men det är inte så lätt för en novis alla gånger. Återigen stort tack :Bugar
Felsökningen fortsätter.

Det är lungt, jag dömer ingen, el är svårt om man inte har hållt på med det. Jag har en brosa som jag har roligt :lol åt när han håller på å fipplar så förstår hur det är. Jag har ju hållt på ett tag så jag borde veta hur man ska mäta och hantera instrument men det kan ibland vara j-t knöligt :huvet för mej också och sen kan det vara svårt å förklara så här på nätet.
Jag fick hjälp med att leta på elscheman på KTM-hojar utav Spider här på SH men jag vet inte vilken årsmodell du har och schemorna skiljer sej mellan årsmodellerna så jag är lite osäker på hur jordkabeln är kopplad.
Lycka till med felsökningen :) .
 

Holy Rider

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha
sledge skrev:
Ktm 450 går inte att starta på elstarten, någon som har tips ideer på var jag
kanske kan hitta felet. Startmotorn är det inget fel på. Har kört den med batteriet direkt kopplat. Startmotorn går även om man lägger en mejsel över polerna på startrelät. Har bytt startrelä men ingen skillnad. Trycker man på startknappen är det stendött. Dock har jag kollat med testmejsel och det verkar finnas ström där uppe. För mejseln lyser på den svart/vita kabeln.

Jag är dessvärre helt kass på det elektiska vilket ni kanske förstått, men med något tips kanske felet kan åtgärdas. Tacksam för lite vägledning.

:confused:

Har du kollat säkringen? :näsblod
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top