Elverk

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Digitalt elverk G 1100
Kompakt och tystgående digitalt elverk, lämpligt att använda på campingsemestern. Kan användas till känslig elektronik såsom TV och dator. Statorlindning av 100 % koppar.
Biltemas elverk.
TEKNISKA DATA

Modellbeteckning: G 1100
Motor
Typ: 2-takt
Max effekt: 1,8 hp/1,37 kW
Antal cylindrar: 1 st
Cylindervolym: 69 cm³
Max varvtal: 4000 rpm
Bränsleblandning: 2 %
Tankvolym: 2,0 l
Kontinuerlig driftstid vid 75 % belastning: 2,2 h
Tändstift: F7RTC (Brisk LR17YC) (NGK BPR5ES)
Startmetod: Startsnöre
Kylning generator/motor: Luft/luft
Generator
Typ: Synkron inverter
Max. effektuttag 230 V AC: 1,1 kVA
Max kontinuerligt uttag 230 V AC: 1,0 kVA
Spänning 1-fas - φ 1.0: 230 V ~ 50 Hz
Frekvens: 50 Hz
Max. ström 1-fas: 4,35 A
Spänning DC / Ström DC: 12 V / 5 A
Ljudnivå LWA: 92 dB(A)
Ljudtryck LPA (10m ej belastad): 70 dB(A)
Isolationsklass: F
Skyddsklass: IP 23
Mått (l x b x h): 27 x 33 x 31 cm
Vikt: 12 kg


Klarar den att driva irc standard däckvärmare då jag inte vet hur många W dom drar.
 
Last edited:

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
de däckvärmare jag hittat information om drar mellan 300-850 watt per däck

om du har Tyre warmers IRC base Version så står det Power: 850w (on "l" size)
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kan reda ut begreppen för dig lite iaf ;) "Max effekt: 1,8 hp/1,37 kW" är ointressant då det bara säger effekten på lilla motorn, det som är intressant är "Max kontinuerligt uttag 230 V AC: 1,0 kVA", altså max 1000 volt ampere, och eftersom däcksvärmarna är resistiva och högt troligt har cosf 1.0 blir 1000VA samma sak som 1000W, så max 1000W däckvärmare.

sen vad dina värmare drar vettefan, borde väl stå på ;)
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
kan reda ut begreppen för dig lite iaf ;) "Max effekt: 1,8 hp/1,37 kW" är ointressant då det bara säger effekten på lilla motorn, det som är intressant är "Max kontinuerligt uttag 230 V AC: 1,0 kVA", altså max 1000 volt ampere, och eftersom däcksvärmarna är resistiva och högt troligt har cosf 1.0 blir 1000VA samma sak som 1000W, så max 1000W däckvärmare.

sen vad dina värmare drar vettefan, borde väl stå på ;)
Det var just det, va drar dom? Har beställt dom så jag får väl vänta tills dom kommer. Köpte elverket utan tanke på att det skulle räcka till, i värsta fall får jag byta till en större.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Problemet med elverk brukar vara att de inte klarar att ge "startström".
Till däckvärmare tror jag att det går att gå efter siffrorna (ger elverket 1000W och däckvärmarna tar 1000w så funkar det).
Men om du kopplar in en slipmaskin som skall ta 500W så funkar det inte, eftersom startströmmen överskrider 1000W.
Ergo: Det kan vara värt att titta på rejäla doningar även om de är klumpigare.
Elverk med fyrtaktsmotor som lämnar ett par kilowatt brukar vara billiga och räcka till de flesta handverktyg man kan behöva.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Här kan jag delge lite info om ett bra lite kraftigare elverk. Lite overkill för en däcksvärmare kanske men det är inte fel att kunna koppla på lite mer grejer.:)


Jag och en kompis köpte Julas 3fas 400VAC dieseldrivna för ett antal år sedan. 5,5kW, 24VDC, 12VDC, batteriladdning, 220VAC och som sagt 3x400 VAC. Elstart och ryckstart.

Grymt nöjd med det inköpet. det låter lite men är mycket lättstartat och klarar att driva hela mitt hus. Varmvatten beredare, pump, 2st luftvärmepumpar, spis, belysning, dator, kyl, frys,......, MIG, elverktyg, kompressor.

Man får bara vara lite selektiv vad man drar igång samtidigt.

Alla plattor + ugn + MIG funkar inte.

Jag har kört det vid varje strömavbrott (ganska många) och ibland flera dygn i sträck. En tank räcker sådär 12-15 timmar när det driver huset på vintern.

Det viktiga är att starta det och låta det gå några minuter innan man kopplar på lite mer avancerade saker.

Fungerar fortfarande och har väl fyllt på sådär en liter olja under åren som gått. Tror jag gav 8999:- för det.
 
Last edited:

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Här kan jag delge lite info om ett bra lite kraftigare elverk. Lite overkill för en däcksvärmare kanske men det är inte fel att kunna koppla på lite mer grejer.:)


Jag och en kompis köpte Julas 3fas 400VAC dieseldrivna för ett antal år sedan. 5,5kW, 24VDC, 12VDC, batteriladdning, 220VAC och som sagt 3x400 VAC. Elstart och ryckstart.

Grymt nöjd med det inköpet. det låter lite men är mycket lättstartat och klarar att driva hela mitt hus. Varmvatten beredare, pump, 2st luftvärmepumpar, spis, belysning, dator, kyl, frys,......, MIG, elverktyg, kompressor.

Man får bara vara lite selektiv vad man drar igång samtidigt.

Alla plattor + ugn + MIG funkar inte.

Jag har kört det vid varje strömavbrott (ganska många) och ibland flera dygn i sträck. En tank räcker sådär 12-15 timmar när det driver huset på vintern.

Det viktiga är att starta det och låta det gå några minuter innan man kopplar på lite mer avancerade saker.

Fungerar fortfarande och har väl fyllt på sådär en liter olja under åren som gått. Tror jag gav 8999:- för det.
Okej. Kanske inget man drar med sej på bandagar;)
Jag ska bara värma lite däck och kanske ladda ett batteri eller ha igång en liten kompressor för o pumpa däck med.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Honda har åtminstone haft ett tvåkilowatts med femliterstank och bärhandtag.
Bra kompromiss på portabelt och starkt. Fyrtakt.

Jag har ett "Kipor" från Jula, det säljs under flera namn men är samma (beställde nytt rycksnöre till mitt till det namn det har nu och det passade) 20 liter tank. Tungt. Tyst. Har 12 V. Mycket nöjd med mitt.

Har använt ett stort fytaktsverk från Kipor som såg ut som en stor bensindunk.
Funkade också kanon, körde tidtagningsrigg en hel tävlingsdag på det led laserskrivare. Stånkade till när man skrev ut men funkade bra.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Okej. Kanske inget man drar med sej på bandagar;)
Jag ska bara värma lite däck och kanske ladda ett batteri eller ha igång en liten kompressor för o pumpa däck med.

Även en liten kompressor drar ström.
Biltemas minsta användbara drar 1100 watt, startströmmen är säkert det dubbla.
Överskrider startströmmen elverkets effekt, så slår det ifrån.
Jag skulle satsa på standardstorleken (brukar säljas billigt) med fyrtaktsmotor och sisådär 10 ampere.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Vissa elverk går att dra igång med lasten påslagen.

Fast numera är väl alla billiga inverter?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag skulle satsa på ett lätt begagnat elverk i gott skick med honda motor. Startar i alla väder och startar alltid på första draget. Om nu inte dödarknappen ligger på... "harhäntnågongång"
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Okej. Kanske inget man drar med sej på bandagar;)
Jag ska bara värma lite däck och kanske ladda ett batteri eller ha igång en liten kompressor för o pumpa däck med.

Nej, det förstår jag. Men som flera säger Ladda och värmare = elverk med det antal W den som drar mest drar, kompressor måste ha mer än vad kompressorn drar pga startström.
 

Siigurd

Sporthojsnörd
Gick med
13 May 2012
Ort
Borås
Hoj
08 Honda CBR 1000 RR
Det kanske få bli en sån här då, för 700 kr till.
Elverk G 2502
Bensindrivet elverk med synkrongenerator som är lämpligt för drift av elhandverktyg, belysning och radiatorer. Bränsletank av plåt. Får ej användas till känslig elektronik. Kontinuerlig belastning på 2500 VA (max 2800 VA). Snörstart, driftstid 6,8 h vid 75 % belastning. Levereras med hjulsats och draghandtag samt två 230 V AC eluttag. Vikt 42 kg. Ljudnivå LWA: 95 dB(A).

OBS! Levereras utan motorolja SAE 10W-40 (0,6 l).

Tekniska data

Art nr: 17-426
Modellbeteckning: G 2502
Bensinmotor:
Max effekt: 4,2 kW
Antal cylindrar: 1 st.
Cylindervolym: 196 cm³
Max varvtal: 3000 rpm
Bränsle: Blyfri 95 oktan
Tankvolym: 15 liter
Kontinuerlig driftstid vid 75 % belastning: 6,8 h
Tändstift: LDF6TC
Motorolja: SAE 10W/40
Volym motorolja: 0,60 liter
Startmetod: Startsnöre
Kylning generator/motor: Luft/luft
Max användningshöjd: 1000 m Generator
Typ av generator: Synkron
Max effektuttag 230 V AC: 2,8 kVA
Max kontinuerligt uttag 230 V AC: 2,5 kVA
Spänning 1-fas - φ 1.0: 230 V
Frekvens: 50 Hz
Max. ström 1-fas: 11 A
Max startström med 20 % spänningsfall: 13,5 A
Ljudnivå LWA: 95 dB(A)
Ljudtryck LPA (10m ej belastad): 75 dB(A)
Isolationsklass: F
Kapslingsklass: IP 23
Vikt (ca): 42 kg
Dimension (L x B x H): 650 x 450 x 480 mm
 
Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Top