[Elverktyg] Borstad elmotor - inkörning?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Håller på att nörda mig med mitt nyförvärv till poler/slipmaskin, grejjen var dock att jag inte tyckte varvtalen var trovärdiga. Två olika lägen/växlar och den långsammare kunde kanske stämma men med största sannolikhet inte den snabbare även om det är en tydlig skillnad i hastighet.

Enl. spec. obelastad innebär växel 1-polering 0-2800rpm och växel 2-slipning 0-8300rpm

För att räkna ut varvtalen trädde jag på en tom toarulle över lilla skivan för att sedan knyta fast ett 5m långt snöre med markering på två meter för att kunna klocka 3 meters upprullning på en given omkrets... :fyllisar

Kunde inte låta bli men nä, jag köpte helt enkelt en digital varvtalsräknare.. äkta Biltema faktiskt men såg att modellen såldes under många namn och tekniken är naturligtvis inte särskilt avancerad = den duger säkert.

Uppmätt:

Växel 1 - Ca 2200rpm

Växel 2 ca 6200rpm

Grejjen är dock att maxvarv ökar hela tiden även om det inte sker i någon rasande takt men kanske 5-15rpm i sekunden = verkar inte helt konsekvent.

Detta tyder kanske på att kolen behöver köras in men är det för det första troligt att den kommer uppnå tillverkarens specifikation (visar sig oavsett) och finns det någon rekommenderad inkörning för ändamålet? Medföljande instruktioner säger ingenting om detta, de lämnar ändå 3 års garanti på maskinen och 5 år på andra marknader.

Som jämförelse mätte jag upp min borstlösa mutterdragare från samma märke/volt/batteri och den avvek med ca 50rpm = 2600rpm och 2650rpm angivet.

m12bps.jpg

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S