En beskyddande impuls

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Var just nere och drägglade vid min TZ 250 och fick en beskyddande impuls att förse den med vurpskydd i nylon/plast. Varför ser man det så sällan på en tvåtaktsracer? Även om de är lätta och inte lika benägna att gå sönder som fyrtaktare finns många dyrbara delar att skydda. Jag såg en amerikansk bild på en TZ som hade långa "pinnar" i kolfiber monterade i ramens svinginfästning och någonstans högre upp vid sidan av kåpan. Den gled endast på dessa två punkter vid en vurpa och varken ljuddämpare, fotpinnar eller handtag skadades. Är det förbjudet att använda sådana skydd? Varför ser man de så sällan?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Åker man räser har man råd, kanske...? Eller så tycker man att de sticker ut och bromsar? Ingen GP-hoj har vurpskydd heller, märkligt nog.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Var just nere och drägglade vid min TZ 250 och fick en beskyddande impuls att förse den med vurpskydd i nylon/plast. Varför ser man det så sällan på en tvåtaktsracer? Även om de är lätta och inte lika benägna att gå sönder som fyrtaktare finns många dyrbara delar att skydda. Jag såg en amerikansk bild på en TZ som hade långa "pinnar" i kolfiber monterade i ramens svinginfästning och någonstans högre upp vid sidan av kåpan. Den gled endast på dessa två punkter vid en vurpa och varken ljuddämpare, fotpinnar eller handtag skadades. Är det förbjudet att använda sådana skydd? Varför ser man de så sällan?

Då får ju ramen en törn mycket lättare. Hade inte satt såna på min. De klarar sig oftast bra.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Min hoj glider fint på fotpinnarna och styret. Det ska rätt mycket till för att slå sönder ramen vid en enkel omkullglidning, börjar hojen volta runt hjälper inga skydd ändå.
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
crashpuckar är det sjukaste som finns på en hoj fick höra ett skräcksenarium där någon smart lirare hade monterat pucko puckar på en r6a på topplocket där var det nämligen enkelt att skruva fast dom föraren gjorde en enkel lowsider hojen gled lätt och fint på den blöta asfalten puckopucken tog fäste i kurbsen på banan stor spricka på toppen till att börja med. Hojen sätter sen igång att volta fälgar gaffel tank ram var inte ens välkommet hos spinning wheels.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
moto-gg skrev:
crashpuckar är det sjukaste som finns på en hoj fick höra ett skräcksenarium där någon smart lirare hade monterat pucko puckar på en r6a på topplocket där var det nämligen enkelt att skruva fast dom föraren gjorde en enkel lowsider hojen gled lätt och fint på den blöta asfalten puckopucken tog fäste i kurbsen på banan stor spricka på toppen till att börja med. Hojen sätter sen igång att volta fälgar gaffel tank ram var inte ens välkommet hos spinning wheels.

Din osannolika berättelse påminner om de yttranden man ibland hör från yrkeschaufförer om "fegsnöre" som gör mer skada än nytta. :rolleyes:
 

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Ort
solna
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
Nyteknik skrev:
Din osannolika berättelse påminner om de yttranden man ibland hör från yrkeschaufförer om "fegsnöre" som gör mer skada än nytta. :rolleyes:


:rofl :rofl rätt kul jag är yrkeschaufför
Du får mer än gärna montera crashpuckar och använda fegsnöre :tummenupp
 

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Jag tror att de i det stora hela har gjort mer nytta än skada.
Anledningen till att MotoGP hojarna inte har det kan väl vara som någon skriver här ovan, antingen så glider den omkull på fotpinnarna och styret och inte så mycket går sönder, kolfiberkåpor tål ju lite mer än ABS-plasten och de har säkert andra häftiga material i andra delar. Börjar den däremot volta så är det ju ingen större vits att köra vidare, eller?
GP hojarna väger ju dessutom bara 145 kg .

//Anders.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Din osannolika berättelse påminner om de yttranden man ibland hör från yrkeschaufförer om "fegsnöre" som gör mer skada än nytta. :rolleyes:

Spelar ingen roll, du gör en dum grej om du monterar på crashpuckar på din hoj..
Fotpinnar och styren funkar som krashpuckar på en racer, de är inte lika breda som de andra slagskeppen andra släpar ut på banan..
Det du kan göra är att lägga på en bit kolfiber på svingen, så repar du inte svingen när fotpinneplattorna böjer sig..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Spelar ingen roll, du gör en dum grej om du monterar på crashpuckar på din hoj. Fotpinnar och styren funkar som krashpuckar på en racer, de är inte lika breda som de andra slagskeppen andra släpar ut på banan. Det du kan göra är att lägga på en bit kolfiber på svingen, så repar du inte svingen när fotpinneplattorna böjer sig.

Varför bättre att låta styre och fotpinnar ta smällen?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Varför bättre att låta styre och fotpinnar ta smällen?

Därför att de sitter i saker som inte går sönder..
Drar du exempelvis en "kraschpuck" i motorfästet eller ramen fortplantar sig en stenhård smäll rakt in i motorn, eller ramen. Medan en styrpinne viker sig, eller en fotpinneplatta viker sig. Dessutom får du sätta kraschpuckarna en bra bit ut från kåporna, racers är som sagt var lite smalare...
Du kommer förstå, en racer går inte sönder något särskilt om den kasar, den väger så pass lite.
Du kan ju göra ett enkelt test hemma i garaget, lägg cykeln ner, fotpinne och styre är det som tar i backen.. Medan på en 600/1000-kubikare så åker motorkåpor, avgassystem osv i backen direkt.
Min cykel var i backen tre ggr i år. Först hade Nicklas en skum highsider på falkenberg. Trasiga saker, kåpglas, fotpinne och bägge styrändarna.
Jag vurpade efter en hopkrokning med Pär på karlskoga, trasiga saker, nylonplugg på fotpinne och en styrända.
Carlo gick omkull i bergskurvan med min hoj, trasiga saker, kåpglas, 1. styrände, fotpinne och en buckla i tanken.
Ramen får inga skador, såvida det inte blir ett väldigt stenhårt stopp, eller cykeln börjar volta, och då hjälper ändå inga kraschpuckar...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Men på en stdhoj hade jag lätt monterat kraschpuckar. Där är risken betydligt större att de gör nytta än att de gör skada
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Det känns tryggt att ni som är lite mer vana än oss rookies kör om så snyggt, snabbt och säkert. :hihi

Var väl rookie då också :7peta
Fast mer än raceincident. Norrbaggen såg inte mig, gick in åt höger och tryckte mig åt höger, vilket gjorde att jag fick ett extremt snävt spår, Pär tog ut svängen och såg inte mig förrän det var för sent.
Fast får väl se hur det blir i år, många rookies, och många som är snabba, med 10-15 pers mer än vanligt på banan blir det ju trängre.. Men fördelen är väl att all får träna mer på omkörningar också..
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Något i den här stilen hade jag tänkt mig:

Skitbra sätt att förmedla smällen rakt in i ramen och motorblocket.
Titta på biten bakom, fotpinneplattan är inte stum, utan flexar när cykeln landar på den. Vilket tror du är bäst?
Don't...
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Det stället ser ut att kanske kunna funka! Är ju satt på svingfästet och därför så kommer svingaxlen att se till att ramen inte blir intryckt? (Vissa kraschpuckssattser har med en genomgående stålaxel för att förhindra sånt)

Sitter bra placerat för att skydda kopplingen med!
På tex R6 finns det en liknande puck att köpa och sätta på ungefär samma ställe för att förhindra att motorkåpan går sönder och läcker ut olja vid en krasch.
 
Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Top