en billig mc till våren?

Lyfalix

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sundsvall
Hoj
DT50MX
en billig mc, behöver inte vara "snygg"

hej, ska börja plugga teorin till A1 kortet nu snart, och ska köra upp till våren är det tänkt. men då börjar den frebrila sökandet efter något at åka på :D några tips?

kör hällst offroad- stuket typ dt eller något. 4t är också att före dra (jag älskar ljudet så fruktansvärt) men 2t funkar också om det är en bra hoj.

andra kriterier är att den ska vara billig på alla set! beroende på hojen så kommer den äventuelt att köras året runt, så försäkringen på hojen skulle också önskas:)

den behöver inte heller vara någon riktig snygging, så om någon har en gammal "rost hög" stående så kan ni ju pma också.

tack på för hand, Lyfalix :rock
 
Last edited:

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
om du letar efter 4t är xr125 eller xt125 ett bra val
2t är i regel lite dyra men dt125 håller måtten ganska bra. om man sköter grejerna förståss.
vad du än köper är effektsystem nästan ett måste :)

edit: försäkringar är inget att oroa sig för. man kommer billigt undan med ett par tusenlappar/hel/år
 

Lyfalix

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sundsvall
Hoj
DT50MX
ser ju bra ut, men lite för dyr för mig. en hoj runt 5000 vore bra, jag har liksom inte råd att läga ut 20 000 på en mc. Jag har inte så mycket pengar och kommer inte att ha så mycket heller när jag köper en då jag kommer att plugga vidare för B kortet.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Lyfalix skrev:
2387836 ser ju bra ut, men lite för dyr för mig. en hoj runt 5000 vore bra, jag har liksom inte råd att läga ut 20 000 på en mc. Jag har inte så mycket pengar och kommer inte att ha så mycket heller när jag köper en då jag kommer att plugga vidare för B kortet.
cb 125 t, rd, ns, rg.
 

stinspersson

Järnvägsstationen
Gick med
13 Aug 2006
Ort
-
Hoj
-
Det bör också nämnas att all utrustning kostar minst lika mycket som körkortet (~5000sek) om du ska ha någorlunda kvalité på det du köper.
 

Georgie

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Götene
Hoj
Qingqi Sport 125, Yamaha DT 125
Lyfalix skrev:
2387836 ser ju bra ut, men lite för dyr för mig. en hoj runt 5000 vore bra, jag har liksom inte råd att läga ut 20 000 på en mc. Jag har inte så mycket pengar och kommer inte att ha så mycket heller när jag köper en då jag kommer att plugga vidare för B kortet.
Ojdå, du har en utmaning framför dig!
Kollade för skojs skull 125:eek:r alla katagorier på Blocket. En offroadmaskin som ser presentabel ut och fungerar finns inte för 5000. Någonstans vid 5 - 6000 börjar det finnas hojar med isärplockad motor eller lite "småfix". Det kostar alltså ett antal tusenlappar till at få igång dem. Dessutom finns ett annat problem. 125:eek:r från före 1994 - och så gamla måste de vara för att komma under 10 000 - är ofta avställda. Det finns en anledning, nämligen att de såldes innan bestämmelsen om 11 kilowatt kom. Yamaha DT till exempel, som är den vanligaste billiga hojen, har oftast 16 kilowatt när det är 80-talare. För att inte åka dit för olovlig körning måste den strypas och registreringsbesiktigas så att det står 11 kw i papperen. Strypning kostar 1000 till 2500 kronor beroende på vem som gör den och registreringsbesiktning kostar 600 kronor.
Som sagt, du har en utmaning framför dig. Men ge inte upp, du kanske har tur och hittar något...
 

Lyfalix

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2006
Ort
sundsvall
Hoj
DT50MX
jo, men jag har ju hela vintern på mig :rolleyes: och att strypa den ska inta vara något problem då min morbror är motor fantast :tummenupp och att köpa en tex dt i delar är inget problem heller, att mecka lite gör inget.
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Lyfalix skrev:
2395102 jo, men jag har ju hela vintern på mig :rolleyes: och att strypa den ska inta vara något problem då min morbror är motor fantast :tummenupp och att köpa en tex dt i delar är inget problem heller, att mecka lite gör inget.
Strypningen måste väl göras av en auktoriserad mc-verkstad, har jag för mig.
Alltså får det inte skötas privat.
 

Gääsparn

Medlem
Gick med
22 May 2006
Ort
Piteå
Hoj
Gsx-r 1216, Yamaha rd 350
#22 skrev:
2395724 Strypningen måste väl göras av en auktoriserad mc-verkstad, har jag för mig.
Alltså får det inte skötas privat.

Helt rätt, när jag ströp min rd gick det på ca 2000kr allt som allt
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
#22 skrev:
2395724 Strypningen måste väl göras av en auktoriserad mc-verkstad, har jag för mig.
Alltså får det inte skötas privat.
Jo, det får göras privat. Bänkar man den och får ett intyg därifrån på effekten är det lugnt.
 

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Loy skrev:
2399267 Jo, det får göras privat. Bänkar man den och får ett intyg därifrån på effekten är det lugnt.


Men görs det av en auktoriserad verkstad så får man väll papper på att den är strypt och har laglig effekt. Eller?
 

gileraaa

To start press any key, where´s the any?
Gick med
6 Jul 2006
Ort
jönköping
Hoj
har en vild ktm som jag har fått äran att tämja
tycker du ska köpa en suzuki rg125 sent 80tal elr yamaha dt sent 80tal
 

Georgie

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Götene
Hoj
Qingqi Sport 125, Yamaha DT 125
Jag fick min (=sonens) DT125 LC från 1985 strypt i går. TWT i Lidköping tog 1475 kronor för att köra den i bänk och sätta en 20 millimeters bricka i förgasaren samt skriva nödvändigt intyg med mätdiagram som bilprovningen kräver. Det är BILLIGT för den proceduren. Nu återstår registreringsbesiktningen för 600 kronor. Det betyder att hela stryp-proceduren går på 2075 kronor, vilket nog är en låg kostnad. Till saken hör att DT:n i ostrypt skick gav cirka 12 kilowatt i bänken, fast det stod 16 i papperen. Nu är den strypt till 10,5 kilowatt, alltså ytterst liten skillnad. Och körmässigt känns den piggare som strypt eftersom bottendraget blev bättre. Men aldrig får man vara riktigt glad. På hemvägen stendog pärlan. Orsaken var en bränd kolv, med ett hål man kan sticka tummen igenom rakt under tändstiftet. Det blir till att byta kolv. Hoppas jag slipper riva hela motorn-håhå jaja...
Angående strypa själv: Visst kan man göra det, men sedan måste den "bänkas" av en auktoriserad firma som intygar att strypningen är riktig. En strypsats kostar ofta runt 2000 spänn och bänkningen med intyg kostar nog i de flesta fall en dryg tusenlapp, så det blir inte billigare.
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top