En Ducatiägares fråga eller insikt

Keihin

Står när du faller!
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
Ducati 1098S
Har haft Ducati ett antal år nu med en del småfel och delar som bytts ut pga förslitning. Inget konstigt med det. Men när jag läser på Ducati-forum runt om verkar det som om Ducati har en besynnerlig förmåga att gå sönder på en mängd olika tänkbara och inte tänkbara sätt. Ofta hänvisas till att det är ett typiskt fel hos Ducati. Har andra märken samma problem eller står Ducati i särklass vad gäller fel?

/K

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Aldrig fel med en "Ducati vs Resten"-tråd.

Här behövs öl och :corn :corn :corn

Edit: Jag har förresten hört att alla Ducatis är dyra, krånglar mycket och egentligen är sämre än japshojar på alla sätt och vis. Någon frälst Ducatifantast som kan bekräfta? :)

Edit2: Mer allvarligt: Den roligaste hoj jag har testat var en 1098S. Någon som kan sponsra mellanskillnaden om jag byter in min 11åriga import-gixxer?

Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag vet en som köpte en Ducati, och efter ett halvår så hade han bara styret kvar, allt annat hade ramlat av eller gått sönder. Handlaren hävdade att det var ett handhavandefel och att oljan inte bytts i tid, medan andra hävdade att det var ett fel som var typiskt Ducati.

Han försökte sen sätta styret på sin Suzuki, men då gick det av. Någon som vet om det också är typiskt Ducati?

:)

Näää... skämt åsido, jag siktar faktiskt på en Ducati som nästa hoj!!

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Jag har hört att ZX-10:eek:r har en generator av mozarella och Gixxer 1000 K5-K6 är ramen tillverkad av frigolit. För att inte tala om Yammor som dricker olja så det sörplar i vevhuset :tungan

:corn

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Äntligen en Ducati man kan lita på !!
viewphoto.php

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har haft Ducati ett antal år nu med en del småfel och delar som bytts ut pga förslitning. Inget konstigt med det. Men när jag läser på Ducati-forum runt om verkar det som om Ducati har en besynnerlig förmåga att gå sönder på en mängd olika tänkbara och inte tänkbara sätt. Ofta hänvisas till att det är ett typiskt fel hos Ducati. Har andra märken samma problem eller står Ducati i särklass vad gäller fel?

/K

Rykten finns om alla märken, om Ducati är ryktet att servicen är kalasdyr och att allt faller isär bara man tittar på det. Gamla duccar har en förmåga att vibrera en del vilket gör att skruvar skakar loss och det genererar ju en del lustiga fel men det har nog Ducatifabriken lärt sig vid det här laget. Jag har iaf inte hört om nåt som skulle kunna vara typiskt för Ducati sen de började med insprut på slutet av 90-talet.

Äntligen en Ducati man kan lita på !!
viewphoto.php

:rofl

Varför har du satt ZX-10-kåpor på din Ducati..? :tungan

EDIT: Under min licenskurs för ett par veckor sen kom det hela tiden upp "Du där, du har en kawasaki som bara går på tre burkar, det är inte så ovanligt, och måste då gå in i depån. Hur gör du då?" eller "Du där borta, din kawasaki har tappat avgasröret och du har inte märkt nåt för det dånar lika mycket ändå. Då hänger vi ut flaggan......" osv... :hihi

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Ducati har en besynnerlig förmåga att gå sönder på en mängd olika tänkbara och inte tänkbara sätt.

Ducati skryter med att servicekostnaden har sänkts med upp till 50% på alla 2007, de måste vara jättebilligt nu, fast de butiker jag talat med vet inte vad servicen på 2007 kostar :D

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......

Edit: Jag har förresten hört att alla Ducatis är dyra, krånglar mycket och egentligen är sämre än japshojar på alla sätt och vis. Någon frälst Ducatifantast som kan bekräfta? :

Köpte mig en Ducce i höstas efter 2 st yamaha som jag inte hade några problem alls med.
1. Batteriet läckte som ett såll och frätte sönder lacken på bakre cylindern = byte. Otur ?
2. Både varvräknaren och hastighetsmätaren har lagt av = elfel + byte. Otur ?

Detta på en ny 2005`a.

Ändå så är det den charmigaste bågen jag haft och skulle inte vilja bli av med den på ett bra tag !
Det är något speciellt med en Ducce :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...