Rash skrev:2173538Men vad exakt innebär ett drivpaket?
Koppling? Vad mer?
Ska köpa mc snart och det hade vart gött att få det utrett.
Rash skrev:2173538Men vad exakt innebär ett drivpaket?
Koppling? Vad mer?
Ska köpa mc snart och det hade vart gött att få det utrett.
Gottschalk skrev:2173548Bakdrev + kedja, ibland även framdrev, men det behöver väldigt sällan bytas.
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar
Bakdrevet ska inte se ut som en sågklinga, och kedjan ska inte glappa för mycket i sidled.
fogerty skrev:2174071Jag har fått lära mig att dreven + kedja alltid ska bytas samtidigt. Att spara in på byte av framdrevet sprar man inte mycket på, en hundring?
JonaZ skrev:2174753kan ju vara så att killen har kardanhoj oxo..*ler*
JonaZ skrev:2175206ja vem vet kanske en kompromiss mellan allt....kardan/belt kanske med drevning fram..
Gottschalk skrev:2173548Bakdrev + kedja, ibland även framdrev, men det behöver väldigt sällan bytas.
Finns inga dumma frågor, bara dumma svar
Bakdrevet ska inte se ut som en sågklinga, och kedjan ska inte glappa för mycket i sidled.
Jag har hört att man byter en kedja emellan. Alltså 2 kedjor på en uppsättning drev.fogerty skrev:2174071Jag har fått lära mig att dreven + kedja alltid ska bytas samtidigt. Att spara in på byte av framdrevet sprar man inte mycket på, en hundring?
Stortryne skrev:2187265Jag har hört att man byter en kedja emellan. Alltså 2 kedjor på en uppsättning drev.
Avarage skrev:2187391Kan man kanske göra! Och det beror naturligtvis på hur slitna dreven är!
Ett bakdrev ser man lättare om det är slitet = kass än ett framdrev. Så till vida det inte är ordentligt slitet! Så har man otur KAN man gå på en mina och slänga på en ny kedja på ett framdrev som "kör sönder" kedjan bra mycket snabbare än med ett nytt framdrev.
Personligen byter jag alltid kedja/drev samtidigt. Därmed inte sagt att det alltid är rätt!
Mvh!
// Niklas
Avarage skrev:2187140Byte av båda dreven rekommenderas starkt. Pga. den lilla radien ett framdrev har går det väldigt hårt åt kedjan om det är slitet.
Ett välskött drivpaket (original) håller ca. 6000 mil. Icke original har jag, och flera med mig, sällan kört mer än 4200 mil på.
Knepet med lång livslängd är att ALDRIG köra kedjan torr och att hålla den ren.
Själv smörjer jag därför kedjan, varje dag när jag kör hemma, med hypoidolja och en bakpensel. Visst blir lite smuttsigt på bakfälgen men hypoidoljan släpper lätt vilket inte bara är bra när fälgen skall göras ren utan även för att hålla kedjan ren från skit.
Klistersprayerna har en tendens att få skit att klippa fast = icke bra!
Lycka till!
// Niklas
Rash skrev:2187896Vad är hypoidolja för något? Kan man inte köpa typ någon sprayburk istället?
Hur ofta smörjer ni andra era kedjer? Jag har ju ett nytt drivpaket, men det känns bra i magen att ge hojen lite kärlek ändå
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |