En fråga till datanissarna här.

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Söker en ljudhuv som liknar den på bilden.
Den behöver inte vara vacker, men den bör kunna dämpa ljudet någorlunda effektivt.

Eller om det är nån annan som har en sådan tingest som står och skräpar och vill bli av med den, hör av er via pm eller här.

Bifogat

• Ljudhuv.jpg
    Ljudhuv.jpg
    28.7 KB · Visningar: 84

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Äsch, först åker du in till Beijers och köper en skiva plywood och en burk färg, sen åker du till Biltema och köper ljudisoleringsmatta.
Vips så har du din huv, billigt och bra :tummenupp

hocke

Ny medlem
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Honda SP1 (TL1000S - Såld)
dom finns men verkar va svåra att hitta, jag letar efter en jag med :nicka

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
n'Lasse skrev:
En sån där har jag inte sett på snart 20 år... Dagens datorer är väl rätt tysta eller?? :va
Trodde jag med tills jag skaffade en ny för några månader sen. Lät dubbelt så mycket som min tidiga 90-talsmodell jag hade innan. Nu är det fan omöjligt att ha datorn på och kolla TV samtidigt.
Fler som har i-lands problem? Gruppköp kanske?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Ergoff här i Uppsala säljer dom bla.

Billigare att slänga ut skräpet till dator och köpa en som är tyst!

Hittade lite priser från 2001 jag hade i mailen. Tror vi hade 10-15% rabatt också i dessa priser

Här är lite mera uppgifter om ljudhuvar:
För en dator: priser exkl moms & frakt
inv. mått b*d*h190*540*510mm
ord.pris 4075:- Ert pris 3586:- min 4 huvar: 3342,50
Huv för 2 datorer: inv. bredd 400mm, dubbla fläktar
ord.pris 6225:- Ert pris 5478:- min 4 huvar: 5105:-
Huv för 3datorer: inv. 500*450*570, tre fläktar
ord.pris 12 625:- Ert pris 11 110:- min 4 st: 10 352:-

Huv för 5datorer: inv. 500*450*950mm, 5 fläktar OBS utvändig höjd över 1 meter ! ord.pris 20 975:- Ert pris 18 458:- min 4 huvar: 17199:-
Huv för två datorer är större än för en och försedd med dubbla fläktar. För 3- resp 5- datorer måste huven byggas som 3 resp 5 separata boxar med egen inluft och fläkt. Därför högre priser. Annars får man problem med stigande varmluft som sugs in i de översta datorerna. Lämnade pris för min 4 huvar gäller totalt antal oavsett variant. Vid fler huvar för 3 / 5 datorer som kan tillverkas samtidigt kan priset bli bättre.

Deadmetal

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Uppdaterar lite granna.

Det var inte till någon dator jag skulle ha huven till, det glömde jag skriva, sorry.
I dom har jag redan tysta fläktar :tummenupp

Utan huven skall vara till denna låda som innehåller 8 diskar 7200 varvare, och totalt 18 fläktar!! :gnissla

2st i varje hdd låda, 1st där bak som är 92 mm och 1st som sitter i nätdelen som redan har en "noisekiller"

Så det behövs lite ljuddämpning när man drar igång den lådan.

Bifogat

• HDD server - (22).jpg
    HDD server - (22).jpg
    33.7 KB · Visningar: 72

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Köp nya stora och framförallt tysta fläktar.
Sedan tar du och tjuvkopplar dom mellan +12v och +5v så får du fläktar som går på 7 volt = långsammare varv = tystare. (eller så köper du en fläktregulator för några tior som gör samma sak)

Om grafikkortet låter satan kan du modda den oxo med större fläkt + större kylfläns.

Ljuddämparmatta skall du oxo köpa för att få bort högfrekvent ljud.

Tänka på detta när du skall meka ihop en egen dator:
Alstrar processorn mycket värme? Värme kräver fläktar = mycket ljud.
Fler fläktar på lägre varvtal är bättre än en på högre varvtal.

/JoS (som lärt sig med åren :gnissla )

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Bygg en stor låda som du ventilerar eller ställ datorn i en garderob eller liknande.

Vad har du den till?! Hostar du ett webbhotell?!

Deadmetal

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
JoS skrev:
Bygg en stor låda som du ventilerar eller ställ datorn i en garderob eller liknande.

Vad har du den till?! Hostar du ett webbhotell?!

Bygga vill jag inte göra, för lat för det :D

Och ställa den i en garderob räcker inte scsi kabeln.
Är skitdyra redan i den längd jag använder. :gnissla

Vet ju att det finns sånna lådor att få tag i beggade då datorerna blir bara tystare och tystare.

Nja, i den lådan finns det lite smått o gott men det är ingen hostning av något webbhotell, det har jag för dålig upload för.

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Hade en sådan till's ett par år sedan! Men kommer fan inte ihåg vad den hette dock : (
Den var väldigt tyst och gjorde så inge dam kom in i datorn! :tummenupp
Men som sagt var, mitt minne är inte som det brukade vara!
Återkommer om jag kommer ihåg det!

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Deadmetal skrev:
Bygga vill jag inte göra, för lat för det :D

Och ställa den i en garderob räcker inte scsi kabeln.
Är skitdyra redan i den längd jag använder. :gnissla

Vet ju att det finns sånna lådor att få tag i beggade då datorerna blir bara tystare och tystare.

Nja, i den lådan finns det lite smått o gott men det är ingen hostning av något webbhotell, det har jag för dålig upload för.

Bara en reflektion...
8 scuzzidiskar typ 9GB eller 18GB,om det ska vara något att hänga i julgranen, jag har ingen aning om hur stora dina kan vara. Men bilden du skickade är en klar :yoparty
Kör du RAID0+1 eller RAID5 på dom alla kan jag mycket väl förstå att du vill ha det tystare.
Min egen lösning på stora lagringsutrymmen var "fulraid" med 6 200GB ATA133 diskar. Testade RAID5 på 6 stycken 200GB diskar... väsnas och går varmt, men stort som tusan.
Jag plockade ner det hela igen, kör nu RAID0+1 (spegling) via USB v2 per par diskar (datadisk, inte systemdisk), då jag inte behöver tillgång till precis allt på en gång, har även hyffsad säkerhet. Inte behövde jag hotswap heller, USB duger, det är bara att trycka på ONknappen.
För systemdisk/nätet använder jag förkonfiggade Norton Ghost filer som jag återställer ifrån om det skulle behövas.

Du kan hitta det du behöver här : http://www.rackmountmart.com

mvh

Deadmetal

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
Det är faktiskt IDE diskar jag använder, dock ej i RAID, där varje disk är ansluten via en SCSI till IDE adapter (AEC-7726H LVD SCSI to IDE Bridge Adapter) från Acard.

Sen är dessa adaptrar sammankopplade med en LVD kabel internt, och en 68 pins extern kabel till ett Adaptec 29160 kort som sitter i en burk vid sidan om.

Med den lösningen kan jag använda nästan vilken storlek som helst på diskarna :D

Nackdelen är ju att jag måste starta om hela systemet när "lådan" skall användas.
Det behövs ju inte med USB.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
geekpryl

Jag vet att vi har liknande huvar på den gamla flygledningscentralen, jag kan kolla nästa gång jag är där.. (vilket iofs inte är så ofta) Jag hör av mig om jag hittar nåt intressant.

Jag håller med WestW... köp nytt!!
Att ha en dator hemma som låter lika mycket som en höfläkt är fanimej inte livskvalite..

Men jag lovar att kolla ändå:)

Björk

Socio #3561
Gick med
23 Apr 2004
Hoj
Ducati
Deadmetal skrev:
Med den lösningen kan jag använda nästan vilken storlek som helst på diskarna :D

för övrigt tror ja JoS blev lite avundsjuk på våran porrsamlings möjlighet, han har väl sina diskar fulla kan jag tänka, jag hade möjlighet till 1,1TB lagringsutrymme som mest, men det är inte i praktiken hanterbart.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...