En intern kostar 5000:-/dagen.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Galet som få... Sänk kostnaden till 1000:- dag och då får man inte dra in på personalhantering utan endast faktiska kostnader för internerna. De borde få betala för att få sitta inne helt enkelt. Mat? De kan ju odla nåt på rastgården.
Sen tar man pengarna som blir över och pytsar över de direkt på skolungarna, fyfan vilka smarta kids vi kommer få i framtiden och inom kort är vi ett elitland.
Så, fixa.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Inom psykiatrin kostar en vårdplats (en patient) i snitt 5500kr per dygn, kan kosta avsevärt mycket mer också beroende på vilka insatser som krävs för den patienten. 5000kr på ett superfängelse tycker jag låter billigt.

För att psykiatrin ska kunna hålla sig på fötter (mer eller mindre) så säljs patienter (vårdplatser) mellan dom olika institutionerna i Sverige. Kräver en patient för mycket resurser på en redan hårt belastad avdelning så förflyttas denne (säljs) till en mindre belastad avdelning, i utbyte mot en annan, ofta mindre krävande, patient.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det kanske är billigare att ha vissa brottslingar ute i det fria än inlåsta? :näsblod

Varför inte slänga ner dem i en mörk fuktig fängelsehåla likt man ser i filmer som utspelar sig i medeltiden med mögligt bröd och lite vatten. :va

En annan lösning skulle kunna vara att bygga fängelser i något land med billig lönebild och deportera fångarna dit. Skriva avtal med landet i fråga att de får ta hand om våra interner mot ekonomisk ersättning. Gärna något land med fängelser som påminner om fängelserna filmerna "Midnight Express" & "Bankok Hilton" eller fängelset i en dokumentär jag såg där två engelskmän blivit dömda till långa fängelsestraff i Sydamerika också för knarkbrott.

Internerna har det för bra helt enkelt. :tummenupp

Allvarligt talat är jag inte förvånad över kostnaderna. Det är bara att se vad psykologer, vårdpersonal och säkerhet kostar. Det är inte billigt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Va fan är det som kostar 5000 kr per dag egentligen?

I just detta fallet så är det ju personalomkostnaderna. Men det ska fan inte behövas 2pers per intern ens i ett "superfängelse".
Gräv ett 100 meter djupt hål, bygg en bunker, fyll över med singel. En liten hiss som går upp till ytan igen, en beväpnad vakt som får skjuta om han känner för det och sen skickar man ner några brödbitar till avfallet som sitter där nere. Svårare behöver det liksom inte vara :confused:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Helt otroligt... Lägg 5 500 spänn om dan på hårt arbetande skattebetalare emellanåt i stället. Så man kan åka ner till thailand och hämta nya krafter ibland..

Hur många interner handlar det om igentligen? Som kostar så pass...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hur många interner handlar det om igentligen? Som kostar så pass...

Hur många exakt vet jag inte, men utav alla intagna inom sluten psykiatrisk vård så kostar största allmänheten omkring 5500kr per dygn att hålla inlåsta. Kostnaderna omfattar ju allt vad gäller mat, medicin, läkare, psykiatriker, advokater, transporter, osv.

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
Deras Internet, TV-spel, DVD-filmer, bärbara dator, telefon, tidningar och sånt fattar du väl??

Säg mig vilka fängelser, stårr för internet, tv spel, dvd filmer, bärbar dator osv? Inga av dem fängelser jag suttit på iallfall. Däremot anser jag att svenska fångar har det alldeles för bra på fängelsena och lyxen skulle kunna dras ner en jävla massa. :tummenupp

MikkE

Guest
Undra hur mkt det kostar per intern övriga länder? 5000 kr är ju sjukligt höga kostnader när det handlar om PER DAG! En normal människa tjänar väl mellan 700-1000 kr/dag innan skatt och måste arbeta för det. Här arbetar andra för dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Allvarligt talat är jag inte förvånad över kostnaderna. Det är bara att se vad psykologer, vårdpersonal och säkerhet kostar. Det är inte billigt.

Så skulle man kunan säga om vad som helst men det är konstigt att en del verksamheter undantas från besparingskrav.
Tänk om Svanberg sagt så 2002, "nä men det är vad 100.000 ingengörer kostar, fuck you Wallenberg" :näsblod

Det finns inget som säger att vårdplatsen måste kosta just 4000, 5000 eller 6000 kronor förutom i en planekonomi där Storebror bestämt vad en vårdplats kostar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Undra hur mkt det kostar per intern övriga länder? 5000 kr är ju sjukligt höga kostnader när det handlar om PER DAG! En normal människa tjänar väl mellan 700-1000 kr/dag innan skatt och måste arbeta för det. Här arbetar andra för dem.

Vad man tjänar och vad man kostar är två olika saker. Våra kunder betalar mellan 800 och 1000kr timmen för våra tjänster. Har svårt att tro att våra kostnader ( Kontor + Laptop + Konsult) är så mycket större än de inom kriminalvården...

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj

Som korvgubben sa, det är skillnad på vad man tjänar och vad man kostar.

Det är ju ingen direkt förmån att sitta på en sluten psykiatrisk avdelning. Risken att du friskskrivs (släpps ut) är minimal. Fängelsestraff är i regel tidsbestämda utom de allra grövsta brotten. Inom psykiatrin finns generellt sett inga tidsbestämmelser.

Sedan är det lite fel att tänka att dom får betalt 5000kr per dag för att sitta inne efter att ha lustmördat barn, våldtagit, ritualslaktat katter eller vad det då kan vara. Dom är så allvarligt sjuka att det är omöjligt för dom att fungera i ett normalt samhälle. Med andra ord - dom kostar samhället mindre genom att sitta instängda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det största problemet för mig är att begripa vad Mikke och korvgubbe egentligen menar. Jag funderar faktiskt på en poll och att nominera de två minst begripliga inläggen ytd.

MikkE

Guest
Hm, vet faktiskt egentligen inte vad jag själv menade :S
Dock är jag fortfarande förstummad över hur det kan kosta 5000 kr/dag.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Vår dyrast klient kostar 13.000:-/dygn men om någon vill ta åt sig uppdraget att sitta ensam med honom så kan vi säkert minska kostnaden betydligt! Just nu har han tre personer runt sig dygnet runt men tuffa killar från SH klarar ju sådant galant med en hand bakbunden!

Att, som vissa personer här, tro att kostnaden i första hand handlar om internet, tv och mat är ju faktiskt lite kul men är kanske inte ett tecken på kritiskt tänkande och förstånd...

Men vi kan ju givetvis heller dränka dem eller begrava dem i ett hål för om vi bara gjorde det skulle vi snabbt bli utan brottslighet i Sverige! Att ingen har kommit på detta tidigare!?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Hm, vet faktiskt egentligen inte vad jag själv menade :S
Dock är jag fortfarande förstummad över hur det kan kosta 5000 kr/dag.
Är inte så svårt om du tänker på ett komplicerat och dyrt bygge med massor av övervakning och en hög personaltäthet kombinerat med relativt få platser.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år