En intern kostar 5000:-/dagen.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag tycker nog att det framkommit åtskilliga bra idéer inom filmvärlden t ex genom tiderna för att spara in på de här 5000:-/dag.
Papillon, The Contender - Ö-konceptet. Varför inte göra slag i saken och deportera fångar till exempelvis Gotland? Stäng av eländet för civila och låt bråtslingarna ta ön och sköta sig själva. Eventuellt rigga lite kameror runtikring och kör en dokusåpavariant för att täcka eventuella turistförluster.
Aliens 3 - Egen planet-konceptet. Säger ju sig själv. Ska månen bara vara till för att titta på när man travar hem på fyllan? Utnyttja skiten!
Flykten från NY/LA Stadsdels-konceptet. Vem vill ha Fittja? Slå upp en mur och ös in dom bara.
Schindler's List Utrotnings-konceptet. Vem ville inte vara som Amon i villan på kullen som barn?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
men...hur är det med mjällschampot?

ingår det eller är det en extra kostnad? och om det nu skulle vara en extra kostnad, vad mer kan vara en extra kostnad? vem står för den extra kostnaden, internen eller staten?

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Fi fan! Enkelt frågat bara; Varför ska tre man sitta med drägget? Han ska väl inte ens få se ljus i sin cell? Eller har avskum som han också rätt till att få ta promenader på gården?
Lite off-topic men han är givetvis, p.g.a. sjukdom, extremt farlig och opålitlig. Å då vill du defintivt ha back-up om något händer. (Sedan vet vi ju att flera på SH inte hade behövt det men jag är nog lite fegare än dem!)
Givetvis har han, i min värld, rätt till vettigt bemötande, inkl. mat och solljus, och jag ser inte honom som avskum utan som en sjuk person med ett farligt beteende. Jag tror även att han hade blivit ännu farligare av en del förslag som förs fram på SH.

Men sedan är jag ju bara en liten kommnist som inte lever i verkligheten...

Dr.Bike

Guest
Ja, det är helt obegripligt hur kommunpolitiker tänker när skolmaten inte får kosta någonting längre. Det är ju i skolåldern som är viktigt att vi lär oss sunda matvanor med bra kvalité på maten.

Ja.
Det var nat liknande jag kande.
Och att man tyckte att internerna skulle ata dubbelt sa dyr och bra mat som folk som gor tjanst for sitt fosterland...

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Hoj
;)
Så de som skattefifflar sitter inne för lika mycket de redan gjort av med då hehe.. det var motsägesefullt

samt får de ju bättre mat än skolorna de tycker jag är irriterande... mer mat åt folket..

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Lite off-topic men han är givetvis, p.g.a. sjukdom, extremt farlig och opålitlig. Å då vill du defintivt ha back-up om något händer. (Sedan vet vi ju att flera på SH inte hade behövt det men jag är nog lite fegare än dem!)
Givetvis har han, i min värld, rätt till vettigt bemötande, inkl. mat och solljus, och jag ser inte honom som avskum utan som en sjuk person med ett farligt beteende. Jag tror även att han hade blivit ännu farligare av en del förslag som förs fram på SH.

Bonny, Den lille martyren :D

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Jag ser honom som en jävla idiot som ska buras in på livstid innan han skadar nåt oskyldigt barn eller liknande för att han hörde en röst som sa det!

Sitt med honom otjättrad och utan vakter så lever du i verkligheten.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Förutsätter att den här personen troligtvis aldrig kommer att bli rehabiliterad och utsläppt i samhället.

En kompis pappa jobbar på en vårdanstalt och där har de några personer som aldrig kommer att bli rehabiliterade. Bevakade dygnet runt.

Läste en artikel för några månader sedan eller om det var ännu längre tillbaka. Den handlade om en pedofil som mest troligt kommer att sitta inspärrad tills dess han dör. Större delen av sitt liv har han suttit inspärrad redan nu. Det var en kvinnlig journalist som gjorde intervjun och hon berättade om att hon hade barn. Pedofilen återkom hela tiden till barnet. Han var en synnerligen sjuk man som ansåg att han blivit rehabiliterad.

Jag har inget svar på vad man bör göra åt kostnaden för att hålla internerna inlåsta med vård. Finns mycket mer kompetenta människor att göra den avvägningen. För en vanlig person som inte har insyn i fängelset eller vårdanstalternas värld känns det dock märkligt att det ska kosta så mycket pengar. Hur stor del av dessa personer blir verkligen rehabiliterade och kommer ut i samhället utan återfall i brottets bana? Det är rätt intressant i sammanhanget.

Redan när man gick i småskolan hörde man att internerna fick bättre mat. Det var över 20 år sedan. Behöver jag säga att jag avskydde skolmaten?

EmiliosFantomen

Guest
men...hur är det med mjällschampot?

ingår det eller är det en extra kostnad? och om det nu skulle vara en extra kostnad, vad mer kan vara en extra kostnad? vem står för den extra kostnaden, internen eller staten?

Interner har rakade skallar.:mattias

Merovingian

Guest
Nu har jag inte läst hela tråden, men jag kan inte sluta läsa rubriken som
"Ett gjutjärn kostar 5000 kr:-/dagen"

Tur att man inte har en massa gjutjärn liggandes hemma. ;)

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Förutsätter att den här personen troligtvis aldrig kommer att bli rehabiliterad och utsläppt i samhället.

En kompis pappa jobbar på en vårdanstalt och där har de några personer som aldrig kommer att bli rehabiliterade. Bevakade dygnet runt.

Jag har inget svar på vad man bör göra åt kostnaden för att hålla internerna inlåsta med vård. Finns mycket mer kompetenta människor att göra den avvägningen. För en vanlig person som inte har insyn i fängelset eller vårdanstalternas värld känns det dock märkligt att det ska kosta så mycket pengar. Hur stor del av dessa personer blir verkligen rehabiliterade och kommer ut i samhället utan återfall i brottets bana? Det är rätt intressant i sammanhanget.

Redan när man gick i småskolan hörde man att internerna fick bättre mat. Det var över 20 år sedan. Behöver jag säga att jag avskydde skolmaten?
Först och främst är det en stor skillnad på vård (Rättspsyk) och fängelse men visst tusan kan du rehabilitera de flesta. Vill minnas att återfallsrisken efter rättspsyk på fem år är ca. 25%, fängelser har betydligt dystrare siffror, av relativt lättförståliga skäl eftersom det inte genomförs så mycket vård och de inte har någon krav på utslussningsplaner. Skriver du ut folk utan att föra in dem i samhället med hjälp av ekonomi, bostad och sysselsättning så lär det nog gå snett igen. Jag har i alla fall svårt att tro att en person med omedicinerad ADHD som inte har en bostad eller ett jobb kommer att börja sin frihet med att göra högskoleprovet för att plugga vidare.

Men det finns definitivt de som aldrig ska komma ut igen.

Å det är väl där knuten ligger. Vi måste välja. Antigen låser vi in alla för all framtid och då kan vi behandla dem som de djur som de är. Kanske är det lösningen på kriminalitetens gåta.
Om vi istället tror att folk ska få komma ut igen så bör vi kanske planera för det och inte skapa alltför mycket hat genom olika typer av övergrepp.
Jag vet vilken linje jag väljer men jag vet att andra gör andra val.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi har ju privatiserad ädrevård och friskolor till barnen och nu fick jag en ny affärside. Jag ska starta ett fängelse och hyra ut platser för 4000kr/dag till staten.
Slänger in dom i en betongbunker och kastar bort nyckeln... Förlåt menar kastar in lite mat åt dom ibland.

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
En stilla undran bara. Hur funkar det med återfallsförbrytare? Behöver de bara gå en extra runda hos psykologen så blir de utskrivna igen, för han var ju ändå rehabiliterad första gången?!

.......visst tusan kan du rehabilitera de flesta... .

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05

Det är ju viktigt att notera att den här patienten givetvis är ett drägg, avskum och kritter, om han har begått något brott. Är han bara en vanlig psyksjuk stackare är det jetesynd om honom. Allt enligt sedvanlig SH-logik.

Vi har ju privatiserad ädrevård och friskolor till barnen och nu fick jag en ny affärside. Jag ska starta ett fängelse och hyra ut platser för 4000kr/dag till staten.
Slänger in dom i en betongbunker och kastar bort nyckeln... Förlåt menar kastar in lite mat åt dom ibland.

Du vet väl att om sossarna kommer till makten blir det förbjudet med vinst.:gnissla

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Firman kommer inte göra vinst pga att den har en dyr underleverantör på Cayman öarna som bla sköter adminstrationen. Ägaren där är okänd.

Det ar sa det gar till... tyvarr.
Kanske inte exakt. Men som modell ar det nog kusligt exakt 'gissat'
'underleverantoren' (som oxa ar bror till landstinsdirektoren) tar av nagon underlig anledning ut EXAKT sa mycket pengar som det finns och som budgeteras for denna verksamhet... surprise surprise.
Sen sitter sjukvardens grynraknare och undrar vart pengarna tog vagen... :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år