En lättsaltad Ducati

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Jag är inte skapare av receptet eller särskilt duktig på att skruva, men en tråd kan kanske få fler att modda sin gamla hyper med en evo-snurra :)

Resan började vintern 2011 då en gul englandsimporterad Ducati 748s -00 införskaffades. Den var i ett trevligt skick varför jag var övertygad om att bara utrusta den med för modellen obligatoriska kolfiberburkar från Termignoni och en något nättare skylthållare.

282271_10150242659660911_311747_n (1).jpg

Ett stort problem, gällande målsättningen att behålla cykeln orörd, var min garagesituation. Att dela garage med Jörgen och Tom som båda är grymma och roddar 2 fina projekt gör självklart att suget tränger sig på ... och till slut gick det inte att motstå.

IMG_0186.jpg

Efter en "what_to_do"-fredagskväll trängde sig köpsuget så nära inpå att en 1098-motor med 11000miles i historia inhandlades från Florida. Till en början såg kalkylen inte så farlig ut, men med moms, frakt, lull, nödvändiga delar och en "handla_först_tänk_sen"-hjärna så bestämde jag mig för att sluta räkna och bara handla, då skulle jag troligen kunna sova gott.

Det trevliga med en hyper-ram är att en evo-motor passar rakt i. Inga modifikationer är nödvändiga för att motorn ska passa och kedjan lajna.

IMG_0228.jpg

Ett stycke 748'a med djupsump! Förhoppningsvis har effekttoppen flyttat sig från 90 till 145'ish hästar.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
För att få spjällhuset (1098'ans) att passa (undantag från "ramen passar utan problem") är det nödvändigt att göra ingrepp på armen som synkar spjällens rörelse.

De alternativ jag sett att andra använt:
* vänd på spjällens "action" 180-grader
* dela en av kullederna och sätta den samman runt ramröret som löper i höjd med och framför den vertikala cylinderns insug

Det negativa med alternativ 2, som jag ser det, är att en kulled knappast kan må bra av att delas flera gånger och jag tror man vill ha möjligheten att plocka bort spjällen ur ramen. Det känns osunt att göra spjällen till en förbrukningsvara.

För att kunna vända spjällets rörelse ½-varv måste "locket" i huset lossas innan axeln kan roteras. Skruvarna som håller locket på plats var i någon mjuk-gör-mig-jävligt-förbannad-metall som gärna gick sönder snarare än lossade.

IMG_0235.jpg

Spjällen innan "flip". (steppingmotorn som sitter på bryggan ska tas bort och anslutningarna till husen pluggas)

IMG_0247.jpg

Så ser husen ut efter att de flippats.

IMG_0250.jpg

Tvärgående ramrör vid den vertikala cylindern som gör moden nödvändig.

(hela tråden kommer dessvärre genomsyras av mobilbilder av kass kvalité)

Edit: Sista bilden har en nippel på insuget. Den tror jag är unik för amerikanska motorer och härstammar i något miljötänk :tummenupp Den har plockats bort och ersatts med en lagom lång insexskruv.
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Med din numera knullputzinställning så kan det inte annat än bli skitbra !:yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Med din numera knullputzinställning så kan det inte annat än bli skitbra !:yoparty
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Trevligt! Fortsätt lista moddarna du blir tvungen att göra pga motorbytet. Har varit sugen på att göra något liknande. :)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Spännande projekt. Läst om nåt liknande på ett USA forum. Sleeperhojar är tufft. :tummenupp
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Och så till den inte så lustiga biten .. luftburken .. olustigt av den anledningen att jag är allt annat än erfaren och duktig på detta.

Jag har insett mina begränsningar gällande denna del och att det inte kommer bli en pokal att skryta med, därför fick den första versionen bli för funktion snarare än skönhet ... så, friskrivningen är på plats :D

För att nyttja alla möjliga genvägar och göra de tomma ytorna att plasta så små som möjligt har jag använt toppen från 748'an och botten från 1098'ans luftburk. 2 burkar slaktades och fusionerades. Till skillnad från 748'an, som har en separat behållare, leder 1098'an vevhusventilationen rakt in i luftburken och en anslutning för denna behölls. On the downside, denna anslutning (hålet ni ser till höger i burken) gjorde att jag blev tvungen att kapa fästet för höger tändspole.

IMG_0334.jpg

IMG_0342.jpg

Denna bild springer handlingarna i förväg, men jag hade dåligt med bilder på skit-kreationen av förklarliga skäl. :)

Det är vansinnigt tight i framkant. Förgäves gjorde jag min luftburk, i mitt tycke, så tight det var möjligt för att ge kylfläkten bäst förutsättningar att rymmas.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Insprutningen behöver sin beskärda del massage för att detta ska lira. Till skillnad från 748'an som har spridarna monterade i spjällhusen har 1098'an sina monterade i locket till luftburken. På 748'an är det tanken som agerar lock vilket påkallar lite kreativitet och lösningar.

Här snubblade jag över en lösning som skapats på andra sidan pölen. Det är en amerikan som fräste hållare och tillverkade en lämplig arm för att rikta spridarna.

IMG_0207.jpg

Nyligen uppackat!

IMG_0226.jpg

1098'ans trattar.

IMG_0247.jpg

Allt monterat. Här hade jag lite otur/brottom när jag tänkte och monterade först hållaren på motsatt sida främre tratten, vilket de 2 tätande skruvarna skvallrar om. #amatör

En förlängning av kablarna till spridarna samt ny dragning av bensinslangar, i övrigt allt original.

I övrigt är det samma Marelli 1.6M som satt där original, alltså endast spridarna som är bytta.

Tips! På det amerikanska forumet www.ducati.ms finns en tråd där ett gäng riktigt duktiga hojåkare delar och dokumetrar sina lösningar, återfinns här.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
En fin sida av detta bygge, för mig som el-allergisk :)va), är att inga större ingrepp behöver göras i elsystemet. Samtliga anslutningar och kontakter passar rakt av, med något undantag.

* Förlägning av kablage till spridare.

* TPS'en har fortfarande 3-stift (alla TPS'er har säkert det?) men en ny kontakt samt att de givetvis blandat ihop kabelföljden litet. Ny och passande anslutning med 3 stift finns att hitta på eBay. För att lista ut hur det ska monteras får man ta fram multimetern och prova (koppla inte fel, det är säkert skitdåligt för ECU'n). Vid stängda spjäll ska TPS'en skicka ~150mV resp full mutter ~4,5V till ECU'n. Här var det lättare att mäta på ECU'n än nere vid TPS'en för att vara säker på att allt kopplats riktigt.

IMG_0324.jpg

Mätstation!
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Kommer gå som fan, men efter att ha kollat på hypertoms hoj, förvisso en del mer effekt än din 1098 (trimmad 1198 motor) så rör sig hojen lite för mycket för min smak när han kör sin på bana. Man anar att det är lite för mycket effekt i chassiet i hypertoms hoj! Nu vet jag inte om detta blir likadant eller inte :p
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Var det EVOmotorn som var bättre gjuten än 1198ans dito. Eller tvärtom? Kul iaf.

Mja, nu kan det ju vara så att jag fått allt om bakfoten. Men jag tror att den nya motorn som 848/1098/1198 har kallas för "Testastretta Evoluzione", och det var vad jag menade med "evo-motor". Sen har ju Ducati en modell med beteckningen "evo", men det är inte en sådan motor jag har då min är från en 1098S.

Jag tror att det är streetfighter och 1198'a motorn som till vikten är lättare och har spruckit i några fall.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Kommer gå som fan, men efter att ha kollat på hypertoms hoj, förvisso en del mer effekt än din 1098 (trimmad 1198 motor) så rör sig hojen lite för mycket för min smak när han kör sin på bana. Man anar att det är lite för mycket effekt i chassiet i hypertoms hoj! Nu vet jag inte om detta blir likadant eller inte :p

Det finns ingen risk att jag närmar mig hans effektkurva :)

Jag bör kanske förtydliga att det är Tom som svarat på många frågor och att det är hans hoj som inspirerat, även om det i slutändan är 2 helt olika nivåer av resultat.
 
Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Förr och nu

748/1098

Bore(mm) - 88 / 104
Stroke(mm) - 62,5 / 64,7
Displacement(cc) - 748 / 1099
Compression ratio - 11,5:1 / 12,5:1
Power(hp@rpm) - 95@11000 / 160@9750
Torque(nm@rpm) - 73@9000 / 123@8000

Glömde tyvärr att väga motorerna, det hade varit kul att veta om något skiljer dem åt.
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top