En liten fråga angående lämpet..

watteee

Gripen... :(
Gick med
2 Nov 2003
Hoj
ingen...
Jag undrar, om det inte står något på böteslappen, om lämpet, då har det väll inte rykt? Där stog bara olovlig körning, och jag fick 900kr i böter. Alltså borde jag väll ha lämpet kvar?

HanneZ

Guest
olovlig körning så skjuts lämplighets intyget upp. vanligtvis va 1,5 år

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
watteee skrev:
Jag undrar, om det inte står något på böteslappen, om lämpet, då har det väll inte rykt? Där stog bara olovlig körning, och jag fick 900kr i böter. Alltså borde jag väll ha lämpet kvar?
Polisen som tog mig sa att det bara brukar bli det vid upprepade förséelser, har tom. böteslappen i plånboken, citerar:

"Olovlig körning
Du har fört din lätt mc ändrade moped på V Vallgatan i Kristianstad, utan att vara berättigad till det.

Datum 2002-03-05

Lagrum: 3 § 1 st 1 p lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

Påföljd: Dagsböter 30 à 30 kronor = 900 kronor"

Och jag fick inte ett skit på lämpet, inga problem...
Så jag hade kännt mig ganska lugn om jag var du...

HanneZ

Guest
se där, vet bara vad som hände med min kompis när han åkte trimmad moppe... =P

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
HanneZ skrev:
se där, vet bara vad som hände med min kompis när han åkte trimmad moppe... =P
Det är lite konstigt faktist, verkar som alla får olika straff för trimmad moped hela tiden... vissa åker fast en gång och mister lämpet, andra kan åka fast om och om igen utan problem...

HanneZ

Guest
blev massa punkter, oförsäkrat fordon, olovlig körning, körning på cyckelväg etc

HanneZ

Guest
va massa som körde mt5 med "fem o halva", polisen tog in mopparna, skruva isär dom, hitta inget trim o gav tebaka dom, På den tiden hade dom bara mått på insug och cylinder diameter.

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
HanneZ skrev:
blev massa punkter, oförsäkrat fordon, olovlig körning, körning på cyckelväg etc
Haha, fan va lyckat att bli stoppad med oförsäkrad trimmad moppe på en cykelväg :D
Då hade jag bonnat för kung och fosterland....

HanneZ

Guest
nja asså moppen va ju försäkrad men iochmed att den va trimmad så gäller junte försäkring

HanneZ

Guest
min kompis vart så jävla skraj så han erkände direkt. Polisen ville ju provköra moppen. Satt 70 cc m.m. på men topp packningen va skjuten så den maxa väl 30 på sin höjd hehe

HanneZ

Guest
själv så höll jag i hans axel(åkte cykel) så ja skulle me fått böter, men polisen klaga lite på mig bara o sen så lät han cykla iväg =)=)

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
HanneZ skrev:
min kompis vart så jävla skraj så han erkände direkt. Polisen ville ju provköra moppen. Satt 70 cc m.m. på men topp packningen va skjuten så den maxa väl 30 på sin höjd hehe
Det är sånt man måste tracka sin polare för om och om och om igen... :D

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Fy fan va härligt... vissa snutar e lite skumma, har en kompis som åkte fast när han (med 1.2 promille) körde sin scooter i 90 på en 50-väg med tre passagerare...
fick böter för trimmet, inget mer eftersom snuten aldrig anmälde honom för alkoholen utan bara varnade honom, och han sa inte ens nåt om passagerarna... :va

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
dom brukar ringa eller skicka massa papper om dom bestämmer sig för att slita lämpet...

själv åkte man fast åkandes utan hjälm bakpå en trimmad scooter..
jag fick 300kr för "undlåtande att använda säkerhetsbälte"
och killen som körde fick 1350kr för att "fordonet ej överenstämmer med regbevis" eller nåt sånt.. inget tjöt om lämp eller nåt..
så det varierar från snut till snut..

fan va han snuten va glad va.. när han äntligen fick sätta dit mig.. jag har bråkat lite med han förut.....

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
kaZmur skrev:
Fy fan va härligt... vissa snutar e lite skumma, har en kompis som åkte fast när han (med 1.2 promille) körde sin scooter i 90 på en 50-väg med tre passagerare...
fick böter för trimmet, inget mer eftersom snuten aldrig anmälde honom för alkoholen utan bara varnade honom, och han sa inte ens nåt om passagerarna... :va

Jädra smart polare du har. Synd att han inte åkte dit på alkoholen! :mad:

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...