En liten tur efter midsommarfirandet

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jag funderar på att åka en lite sväng söderut efter att jag firat midsommar i Norrfällsviken.
P-O ska få sig ett besök och sen ska jag kolla in Smygehuk. Kanske en tripp in i Danmark och skalla nån(en sk dansk skalle...).
Sen köra hem efter östkusten. Blir borta till helgen efter midsommar.
Nån som vill haka på?

v28 så kör jag och Anna och brorsan säkert norrut till Kebnekaise, treriksröset, nordkap och Ivalo eller nåt. Men det är inte bestämt ännu.

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Fireblade 929
Jag funderar på att åka en lite sväng söderut efter att jag firat midsommar i Norrfällsviken.
P-O ska få sig ett besök och sen ska jag kolla in Smygehuk. Kanske en tripp in i Danmark och skalla nån(en sk dansk skalle...).
Sen köra hem efter östkusten. Blir borta till helgen efter midsommar.
Nån som vill haka på?

Vilken rutt planerar ni på nerresan?

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Vi tar nog ganska rakt spår mot Göteborg, med en övernattning på vägen. Vi ska va i Göteborg på måndag kväll. Så lördag blir ganska nykter.
Svänger kankse av i Gävle och kör över Karlstad. Men inget bestämt. Vi anpassar oss efter resan.

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Så här ser min lilla runda ut i grova drag.
Söndag, avfärd mot Uppsala
Måndag, ankommer till Göteborg, en touringruta inhandlas på Axess Trading.
Montering av ruta.
Tisdag, kör ner till P-O i Lund.
Onsdag, Smygehuk tillsammans med P-O. Sen över till Danmark för att kolla in skumma kvarter och kanske käka nån korv och skalla nån.
Torsdag och några dar framåt, börjar köra norrut via Österlen och Blekingekusten, Kalmar och vidare hemåt.
Färden slutar i Piteå där jag ska käka rabarberkräm och slöa en vecka, hälsa på Ormstefan och vänta på att brorsan kommer så vi får åka vidare mot Treriksröset och Nordkapp.

Det låter väl skoj!

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Nu är jag nere i Lund hos P-O.

Han har köpt en massa öl i Tyskland som han bjuder på.
Skåne är väldigt fint, trots språket dom gurglar ur sig här nera.
Vi har kollat på film, Rädda Jimmy, och den tar jag med mig upp så jag kan visa på klubben.

I morgon ska vi till Smygehuk och till Ale stenar, kanske en tur till Ystad.
Dagens shoppingfynd är ett nytt Dainese ryggskydd, en högre ruta till hojen och en Rossireplika modell a 19 kr.

Har ni tråkigt hemma? Titta in på Emils hemsida, han har nya bilder.
http://www.string-emil.de/

Tjo!

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
I dag har jag och P-O kört ner till Smygehuk. Det blåste massor och vattnet här nere luktar nog värre än String-Emils string.
Höll på spy i hjälmen när det blåste in från havet.
Annars så är skåne jättefint, kanonvägar överallt. Om jag ser ett gupp så ska jag ta kort på det. Lund är en väldigt fin stad, och det är varmt på kvällarna.

I morgon så åker jag efter kusten upp till Karlskrona där jag tänkt slagga. Sen upp till Kalmar för att vika av från kusten in i landet och vidare norrut.
Dagens shoppingfynd är ett Pinlockvisir, eftersom mitt gamla gått sönder.

Ha det bra i solen, här nere regnar vi bort.

Spoox

Race till death or die behind!
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
KTM 690 SM -07 Limited Edition
Ja missa nu inte underbara karlskrona :) Fantastiska vägar finns det runt omkring där, å kust vägen upp mot kalmar är inte att förakta :tummenupp

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Karlskrona var superfint. Massor av gamla försvarsverk och bastiljoner.
Sen körde jag kusten förbi Kristianopel och upp till Kalmar, där jag vek av in i landet. Sen körde jag upp till Linköping via Bullerbyn och Katthult.
En grusväg fick mig nästan på fall, när jag efter en kurva inte hade nå mycket att köra på. Det har regnat rätt mycket i trakterna och vägen var bara 1 m bred och väldigt lös.
Jag vred på fullt och GS:en skottade för allt den var värd, tjurarna i hagen bredvid stod och tittade förvånat och jag tog mig sakta framåt tills vägen bar igen. Puh! Inte roligt om jag skulle kört fast med BMW:n, skadad i axeln som man är.

P-O är för övrig numera ISO Jm:2007 certifierad som gästgivare av yppersta kvalitet.

Tack P-O för gästfriheten.
Nu är jag hemma efter en blöt tur från Linköping och upp. Solen kom i Hudik när jag körde ut till kusten. Norrlandskusten kan man alltid lita på.
En sak reflekterade jag över i trakterna kring Ockelbo.Det finns inte en j-vel under 65 år med körkort. Och de som har skulle nog ta och lämna in det till länstyrelsen.

För övrigt resans roligaste och mest skrämmande grej hände i Uppsala.
En något disträ grusbilschaffuör bytte fil mitt framför näsan på min bror, som höll på att stå på näsan och nästan hamna under lastbilen.
Jag såg hur det började ryka inne i hjälmen, brorsan kör upp jämsides med lasbilen och dunkar näven i dörren. Föraren blir så paff att han håller på att missa nästa rödljus där brorsan stannat. Jag ligger bakom och ser svartstrecken från lastbilens bakhjul. När lastbilen fått stopp hoppar en rosenrasande man ut ur lastbilen och skriker att vi motorcyklister tror vi får köra hur vi vill. Mer hinner han inte säga innan brorsans ilska väller ut ur hjälmen och karln tappar totalt målföret. Alla bilar runt i kring står och glor som f-n och hade lastbilschaffuören sagt ett ord till hade han nog fått en smäll som skickat honom över lastbilen. Han insåg nog inte vad han hade gjort och hur nära det var. Jag låg bakom och såg allt, och lastbilen blinkade och bytte fil samtidigt, och det var inget försiktigt filbyte. KTM:en har ju ABS så det var det som räddade situationen.
Efteråt hade vi lite kul åt detta men det var samtidigt en farlig insident, som beror på att folk inte använder backspegel vid filbyte, sitter och drömmer när de kör tunga fordon m.m.

Nu åker jag vidare till Piteå, för att ladda inför resan till Nordkap.

Ha det!

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Hur går det med den "lilla turen"?

(Nu vill jag gå hem från jobbet...!)

Fick följande SMS av John nu på morgonen.

'Tjo! Nu är vi i Finlands djupa skogar, utanför Ivalo. Första dagen utan sol: Mygg som satan. Åker mot Luleå idag.'

Så dom verkar leva å må bland myggen !

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Jo, nu är vi i Lule. Nu ska vi slappa ett par dar i Piteå.
620 mil sen höga kusten. :tummenupp
Nordkap var riktigt nice, kallt som bara den och blåsigt. Fint väder hela vägen fram utom dom sista 20 km. Så nån fin utsikt blev det inte, men väl lite bakhjulsåka så lång norrut man fick köra. Som publik hade jag två tjecker som hade väldigt roligt åt mig när jag fick lite tuppjuck och sladdade runt i gruset och slangade lite på parkeringen.
Sen blåste det väldigt mycket på vägen dit. Helt molnfritt, svinkallt och blåsigt. Skitfränt. När vi hade motvind mötte vi fyra hojar varav ena brände lite olja. Jag kände lukten innan dom passerat. Omkörda av sina avgaser i 80 knyck. Då blåser det...

I Alta träffade vi en blivande medlem på en Honda Varadero. Namnet minns jag inte. Men han lär väl höra av sig inom kort.

Finland har väldigt raka vägar. När vi kom in i Finland så räknade vi till 7 kurvor på 3 mil. Om man kan kalla det kurvor. En svag förändring av färdriktningen, närmare bestämt. Sen varnar dom vid kurvor med skyltar. Tex varning för skarp högerkurva. En sån kurva kan tas i 200 med full packning på en långgafflad chopper med bildäck bak.
Så Finland brände vi genom, inte så mycket att se. Skog, skog och skog.
Och mygg. I Rovaniemi så var det fullt med turister på tomteland, mitt i sommaren. :va
Nu ska jag tvätta hojen och slappa några dar.

Tjo!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...