En ljudfråga....

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag har tittat i svemos regler för dragracing med mc, men jag kan inte hittat några db krav/begränsning...
är jag blind eller är det inga krav??
 

Ronny Nordgren

Ronny N
Gick med
8 Jan 2004
Ort
eköping
Hoj
suzuki gsxr turbo
Vegas skrev:
jag har tittat i svemos regler för dragracing med mc, men jag kan inte hittat några db krav/begränsning...
är jag blind eller är det inga krav??

Hej det står under sekerhets regler har jag för mig (F1 F2) i SQS så har dom högre krav än i SDC men på sughojar så vill dom ha någon sorts insats i tex megafonen när det gäller turbo så går det bra med raka rör...Men dom mäter ej DB i besiktningen..
//R
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
SVEMO's reglemente säger 110 dBa för streetbike och 125 dBa för alla andra. 125 dB är satans högt. Runt 130 är smärtgränsen. Dvs, låter det så högt att även den mest härdade hårdrockare håller för öronen - då låter det för mycket. Har man turbo finns det ingen sportkepa att man kommer över 125 dB. Ett Yoshmura racesystem med rak genomgående baffel kanske kommer upp i 110 dB, fast då lär dämpullen vara urtagen. Skillnaden i volym mellan 103dBa som är bilprovningens gräns och 110 dBa är ju 7 dB. En fördubbling av effekten krävs för öka en ljudnivå 3 dB. 7 dB är nästan en fördubbling av ljudnivån.

Jämförelsevis... har du en hoj som låter 103 dBa krävs det minst TRE hojar till som låter 103 dBa samtidigt för att det ska bli högre än 110 dBa Det ger lite perspektiv på saken.

http://susning.nu/Decibel

Förklaring på nåt som oftast inte nämns, dBa är ljudet mätt med ett filter som motsvarar örats känslighet.
 

SDC

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2-hjulig
Det står under Tekniska Regler, se t.ex. http://harleydrags.com/harleydrags.nsf/INFO_Regler för regler fram till och med 2004

För SVEMOs klasser inom F3 gäller 110 db och för F2 gäller 125 db men som Ronny var inne på så är det i praktiken ingen db-gräns alls på SDCs stortävlingar där miljötillståndet ofta tillåter nitro-fordon.

Oavsett den relativt fria decibelgränsen på nationella tävlingar så går det alltså att protestera bort en högljudd kollega med hänvisning till regelboken :ajjabajja

MVH
PiPPi
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
man får tacka för snabba svar....
ska läsa på lite & se vad som händer, hade tänkt mig att köra lite SB men det går på skit. :huvet för då gäller väl sv bilprovnings regler...
jag har 107 db med insats, & Anders vet hur mycket min låter utan insats!!
vi bygger en ny hoj helt enkelt för pengar som inte finns.. :)
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
andersbrink skrev:
Förklaring på nåt som oftast inte nämns, dBa är ljudet mätt med ett filter som motsvarar örats känslighet.
Det fåniga är att det är efter örats känslighet vid väldigt LÅGA ljudnivåer....
Gissar att man började använda dBa vid mätning bakgrundsljud av olika slag,
men använder det numera rakt av vid alla nivåer; skumt är det.
Örats känslighetskurva vid höga nivåer är nästa rak, men vid låga nivåer
är man betydligt okänsligare för lågfrekventa ljud och i viss mån även för hög-
frekventa.

dBa mätningen reagerar alltså mycket mindre för dova ljud än för (lagom) gälla.
/u
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top