En miljard hungrar

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag måste ju samtidigt ställa frågan varför man ska avla fram 9 barn till svält.

Är det inte bättre att kanske skära ner lite på födandet när det är så svårt att ens mätta sin egen mage?

/ Jens

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Det är hemskt, tyvärr verkar det vara ett race i vem som får flest barn i dessa länder. Om de satsade lite tid på att bygga upp ett samhälle och inte överpopulera så hade det troligen kunnat se bättre ut.

Kvinnorna i dessa länder har inte friheten att utbilda sig, har därför inga egna mål eller drömmar, de stannar i byn och föder barn.
Religion ser till att det är så.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Sedan hatar jag dessa organisationer som "skänker" pengar. Fiffelorganisationer, snarare sekter, likt postkodsmiljonären... Förstatliga bidragandet och se till att ha strikta krav på att pengarna går dit de ska. INGA MELLANHÄNDER, utan vi anställer egna svenska folk som skall vara på plats och fixa själva det som fixas skall.

Personligen hade jag hellre sett att man anpassat skattesystemet så att det uppmuntrar folk att skänka pengar till välgörande ändamål. I grunden är det en sund tanke. Varför ska staten bestämma hur stort bistånd vi ska ge och hur pengarna ska fördelas?

Sedan håller jag med om att man borde kunna se till att större delen av biståndet verkligen kom fram till de behövande istället för att göda administrationen i de större hjälp organisationerna som SIDA och Röda Korset samt gå till mutor och korruption i mottagarlandet av bidragen. Med tanke på hur många som arbetar på frivillig basis ute på fältet borde man kunna hålla nere de administrativa kostnaderna högre upp i hierarkin.

Frågan är vad man ska göra åt mutor och korruptionen. Den genomsyrar rätt mycket här i världen tyvärr. Folk försöker sko sig på alla sätt de bara kan om de får möjlighet till det. Jag är rätt övertygad om att mutor och korruption förekommer inom alla större organisationer som FN, SIDA, Röda Korset. Det är inte bara mottagarländernas ledare och tjänstemän som är korrupta.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Sedan hatar jag dessa organisationer som "skänker" pengar. Fiffelorganisationer, snarare sekter, likt postkodsmiljonären... Förstatliga bidragandet och se till att ha strikta krav på att pengarna går dit de ska. INGA MELLANHÄNDER, utan vi anställer egna svenska folk som skall vara på plats och fixa själva det som fixas skall.

Missat SIDA :rolleyes::)

Det som saknas är fungerande marknadsekonomi. Fungerande marknadsekonomi kommer med demokrati. Vilket är en huvudingridiens när det gäller positiv ekonomisk utveckling.

Det tar mig emot att erkänna, men Markus i tråden har en poäng

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Jag förstår inte ditt resonemang, om du för ovanlighetens skull råkar ha något eller om det är one-liners och dn-länkar för hela slanten som vanligt.

Duktiga vetenskapsmän lider det inte brist på så rätt fort skulle de räknat ut vad man skulle göra för att jorden inte skulle bli överbelastad, dock så sätter människan själv en del hinder för det men det kommer utvecklingen att råda bot på, jorden är inte överbefolkad.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag vet inte vart trådskaparen vill komma med denna tråd, men en sak är jävligt säkert, kortsiktigare lösning än bidrag får man nog leta efter.
Dels är det generellt sett en förvånansvärt liten del av ett bidrag som någonsin hamnar i händerna på ungen vi ser på bilden, dels så är det jävligt illa förvaltade pengar att köpa en skopa ris och forsla den ända till den här människans händer, oftast har de inte ens drickbart vatten att tillaga riset med.

Det vi i rika länder måste göra är att hjälpa dessa människor få igång en egen typ av försörjning. Ibland sitter man och ojar sig över att företag som HM, Lindex och andra klädföretag låter tillverka sina kläder i länder som Bangladesh med barnarbete och jämfört med oss katastrofalt låga löner, men å andra sidan kan det handla om att ett försörjningstillfälle för en hel familj därnere. Man ska tänka ordentligt i de här fallen.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Varför ska man ge bistånd över huvud taget?
Kan nån ge en saklig förklaring på det?
Gärna annat än förklaringen: "det ska döva våra samveten" eller att "du är dum i huvudet som ställer dig själv frågan"

Att det är hungersnöd/krig/whatever är väl för att det är för många människor som ska dela på för lite markyta/mat!?
Det blir väl inte bättre för att man ger pengar/mat så människorna kan bli ännu fler på fortfarande för lite mark.
När människorna blivit fler så behövs ännu mer pengar och svälten bara ökar.
Alltså har man väl förvärrat problemet genom att vara "givmild".

Nån som sitter på siffror som säger emot mitt resonemang får gärna kasta upp dom, för det här har jag funderat på ett tag.

MikkE

Guest
Igår tittade jag på Kanal 9 där journalisten Louis Theroux åkt till Afrika med amerikanska familjer som vill skjuta vilda exotiska djur. För olika djur betalade man olika summor och hade man pengar var det vara att välja vad man ville fälla för att få sin trofé. Hur som helst har detta blivit en liten industri där köttet från de skjutna djuren ges till bland annat lokalboende vilket jag tyckte lät cool.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Självklart är jorden överbefolkad men barn ska inte se ut så där. Där måste man gå in och hjälpa till. Att utbilda folk i u-länder att inte skaffa 15 ungar är säkert bra men går för långsamt. Kina har ju förstått problemet. Annars finns ju tvångssterilisering. Varför inte göra det när en kvinna fött tex två barn? Oj, nu var jag säkert hemsk. Men inte lika hemsk som de är som knullar fram unge på unge som är dömda att få lida på det sättet. De är ju trots allt vuxna människor. Spelar ingen roll om de bor i ett u-land. Ska de slippa bli dumförklarade får de faktiskt ta lite ansvar själva.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Självklart är jorden överbefolkad men barn ska inte se ut så där. Där måste man gå in och hjälpa till. Att utbilda folk i u-länder att inte skaffa 15 ungar är säkert bra men går för långsamt. Kina har ju förstått problemet. Annars finns ju tvångssterilisering. Varför inte göra det när en kvinna fött tex två barn? Oj, nu var jag säkert hemsk. Men inte lika hemsk som de är som knullar fram unge på unge som är dömda att få lida på det sättet. De är ju trots allt vuxna människor. Spelar ingen roll om de bor i ett u-land. Ska de slippa bli dumförklarade får de faktiskt ta lite ansvar själva.

Eller snarare mycket ansvar själva.

Så länge det sitter cigarrblossande idioter och suger i sig vårat bistånd tycker jag vi helt ska strypa det. Det kommer ju inte fram ändå!

/ Jens

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
En bra början till att minsta antalet (oönskade) barn i Afrika skulle ju vara att avrätta påven och spränga Vatikanstaten... Deras idioti att hävda att kondomer är av ondo är djävulens främsta redskap....... :mad:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
En bra början till att minsta antalet (oönskade) barn i Afrika skulle ju vara att avrätta påven och spränga Vatikanstaten... Deras idioti att hävda att kondomer är av ondo är djävulens främsta redskap....... :mad:

Dom var ju så nära att lyckas i "Änglar och Demoner"....

Eller just det, det var bara en film.. synd..

/ Jens

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6

Så länge det sitter cigarrblossande idioter och suger i sig vårat bistånd tycker jag vi helt ska strypa det. Det kommer ju inte fram ändå!

/ Jens

Med tanke på att en normal WT ullareds handlande bidrags-svensk inte kan ta ansvar för sig själv så kan jag se en del problem med att lasta ens ett litet ansvar på de här människorna. :fakta
När det gäller många länder i tex Afrika så har vi (kanske inte just vi i samma utsträckning som tex UK eller Frankrike) ett ganska stort ansvar jämtemot det de här människorna. Vi har sugit ut naturrikedomar ur Afrika sedan urminnes tider utan att betala skäligt för det.
Bidrag är jag som sagt oxå emot men man kan hjälpa till på andra sätt.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Med tanke på att en normal WT ullareds handlande bidrags-svensk inte kan ta ansvar för sig själv så kan jag se en del problem med att lasta ens ett litet ansvar på de här människorna. :fakta
När det gäller många länder i tex Afrika så har vi (kanske inte just vi i samma utsträckning som tex UK eller Frankrike) ett ganska stort ansvar jämtemot det de här människorna. Vi har sugit ut naturrikedomar ur Afrika sedan urminnes tider utan att betala skäligt för det.
Bidrag är jag som sagt oxå emot men man kan hjälpa till på andra sätt.

Just vårt hemland Sverige bär väl väldigt lite ansvar för koloniseringen och utsugningen av U-länderna?

Det är nog så att betalningen har inte tillfallit folket, men en del har det sjukt gott i afrika pga korrumtionen. Jag tycker att länderna ska visa att dom vill först, innan hjälpen skickas i lass. Det finns ju länder som faktiskt fungerar där nere...

/ Jens

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions

Tänker du vinna det "mest korkade inlägget tävlingen", lr

Det är, ifall du inte fattat, barn. Alltså sådana där mindre figurer, som dör. Dör pga fattigdom.

Men det är klart, barnen har mycket stort ansvar :rolleyes:

men en del har det sjukt gott i afrika pga korrumtionen

Ja, ett land som var på uppgång var t ex Zimbabwe.

Men en snubbe föredrog att skulle ha det sjukt gott själv.

Men det är klart.

De har ju sig själva och skylla...:rolleyes:

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Finns inget att göra då människan är av naturen självisk. Det finns ingen, och då menar jag INGEN, på detta forum som skulle ge upp sin välfärd för någon annan. Den som påstår något annat är full av skit!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år