En miljard hungrar

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Finns inget att göra då människan är av naturen självisk. Det finns ingen, och då menar jag INGEN, på detta forum som skulle ge upp sin välfärd för någon annan. Den som påstår något annat är full av skit!

vi behöver inte ge upp vår välfärd.

Välfärd som följer av ekonomisk tillväxt är inget nollsummespel....
Hans Roslings föreläsning tidigare i tråden visar bl a det.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är en illusion att planeten är överbefolkad, bättre lösningar är allt som behövs.

Det är väl det enda samtliga forskare är ense om att vi är för många. 3-3.5 miljarder människor är hållbart.

Faller lotten på mig får jag väl offra mig, bara jag får ligga en eller ett par gånger till så är jag nöjd sen.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Just vårt hemland Sverige bär väl väldigt lite ansvar för koloniseringen och utsugningen av U-länderna?

Det är nog så att betalningen har inte tillfallit folket, men en del har det sjukt gott i afrika pga korrumtionen. Jag tycker att länderna ska visa att dom vill först, innan hjälpen skickas i lass. Det finns ju länder som faktiskt fungerar där nere...

/ Jens

Vi bär fan så mycket mer ansvar än du tror, defenitivt mer ansvar än Bobutu och hans fru vars son just svalt ihjäl gör.

De här människorna är sjukt outbildade. De sitter troligen i en hydda och gömmer sig, för nån Warlord och hans gäng som är beväpnade till tänderna, 95% av dygnet. Resterande 5% av dygnet gråter de nog lite för att de inte minns när de åt senast, eller för att yngste sonen dog av svält igår. De har antagligen aids.
Vad tror du Bobutu har för framtidshopp? Tror du att han nöjer sig med att han fick behålla bägge händerna idag, men hur blir det imorrn?
Och du tycker att han borde ta lite ansvar?

Släpp fjärrkontrollen och kom in lite i matchen nu. :)

Det är väl det enda samtliga forskare är ense om att vi är för många. 3-3.5 miljarder människor är hållbart.

Faller lotten på mig får jag väl offra mig, bara jag får ligga en eller ett par gånger till så är jag nöjd sen.

Det är lugnt. De håller på och styr upp det där i CERN nu. :)

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tänker du vinna det "mest korkade inlägget tävlingen", lr

Det är, ifall du inte fattat, barn. Alltså sådana där mindre figurer, som dör. Dör pga fattigdom.

Men det är klart, barnen har mycket stort ansvar :rolleyes:

Ja, ett land som var på uppgång var t ex Zimbabwe.

Men en snubbe föredrog att skulle ha det sjukt gott själv.

Men det är klart.

De har ju sig själva och skylla...:rolleyes:

Bakom varje barn finns minst 2 vuxna som måste idka sexuellt umgänge. När man gjort detta 5 gånger och alla de barn man fått blir undernärda kanske det inte är läge att idka vidare för att sätta 5 ungar till till denna hemska värld.

Det är otroligt tragiskt att barn lider, men deras föräldrar bär mycket ansvar. Enväldeshärskarna bär mycket ansvar. Men precis som i många andra lägen så blir det inte bättre av att fortsätta i samma spår, avla fram svältande barn på löpande band och bara få det värre och värre... Det är det jag menar.

/ Jens

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
vi behöver inte ge upp vår välfärd.

Tror du missförstår mig.. Påstår inte att vi måste ge upp vår välfärd, snarare att vi ingen av oss frivilligt skulle offra den..
Här finns också anledningen till att det ser ut som det gör, vi är själviska vilket är helt naturligt för alla människor.. ..

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Men precis som i många andra lägen så blir det inte bättre av att fortsätta i samma spår, avla fram svältande barn på löpande band och bara få det värre och värre... Det är det jag menar.

Så svältade barn, enligt din hittepåteori beror på för mycket ligga. Därför svälter barnen...
:eek:

För ovanlighetens skull har tom en insnöad Dreggel hyffsat vettigt resonemang :)

Tror du missförstår mig.. Påstår inte att vi måste ge upp vår välfärd, snarare att vi ingen av oss frivilligt skulle offra den..
Här finns också anledningen till att det ser ut som det gör, vi är själviska vilket är helt naturligt för alla människor.. ..

Som jag skrev innan. Välfärd är inget nollsummespel. Så varför ska vi frivilligt offra den, det hjälper ingen annan?

Ekonomisk tillväxt i en marknadsekonomi bygger på att vi är själviska, btw...

Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Tja, det är kanske t.o.m. så att ekonomisk tillväxt är en av de värsta sakerna som finns på vår jord. Varför bygger hela den västerländska ekonomin på tillväxt? Räcker det inte att ett företag går bra / gör vinst? Nej, tillväxten på vinsten är det som avgör om det "går bra".

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
En annan kul paralell att dra är ju att vi i-landsbor är så jävla miljöinriktade, hjälp en isbjörn drunknar i Antarktis, eller en sporsvamp dör ut pga 1 grads temperaturökning i nån wasteland nånstans, men att en hel kontinent är helt fucked up är inte så noga.
Kineserna är 1,32 miljarder människor, Indierna är 1,17 miljarder människor, i Afrika bor det mer än 680 miljoner människor. Det är snudd på halva jordens befolkning bara där, och det är ju inga förmögna människor direkt.
Vilket hot tror ni är störst? Att kineserna, indierna och afrikanerna har fördubblat sig inom 10 år (och därmed oxå fattigdomen) eller att en sporsvamp har dött ut?
Och hur tror ni budgeten för de 2 olika problemen ser ut?

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Tja, det är kanske t.o.m. så att ekonomisk tillväxt är en av de värsta sakerna som finns på vår jord. Varför bygger hela den västerländska ekonomin på tillväxt? Räcker det inte att ett företag går bra / gör vinst? Nej, tillväxten på vinsten är det som avgör om det "går bra".

Kommunist?

En annan kul paralell att dra är ju att vi i-landsbor är så jävla miljöinriktade, hjälp en isbjörn drunknar i Antarktis, eller en sporsvamp dör ut pga 1 grads temperaturökning i nån wasteland nånstans, men att en hel kontinent är helt fucked up är inte så noga.
Kineserna är 1,32 miljarder människor, Indierna är 1,17 miljarder människor, i Afrika bor det mer än 680 miljoner människor. Det är snudd på halva jordens befolkning bara där, och det är ju inga förmögna människor direkt.
Vilket hot tror ni är störst? Att kineserna, indierna och afrikanerna har fördubblat sig inom 10 år (och därmed oxå fattigdomen) eller att en sporsvamp har dött ut?
Och hur tror ni budgeten för de 2 olika problemen ser ut?

Sporsvampen kan vi relatera till, därför större budget.

Kina kan relatera till afrika (som råkar ha enorma mängder råvaror), därför större budget från kina. De är heller inte så kinkiga med tråkiga mänskliga rättigheter...
Senaste exemplet
http://www.dn.se/nyheter/varlden/kinesiskt-miljardlan-del-i-afrikaoffensiv-1.990185

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Som jag skrev innan. Välfärd är inget nollsummespel. Så varför ska vi frivilligt offra den, det hjälper ingen annan?

Ekonomisk tillväxt i en marknadsekonomi bygger på att vi är själviska, btw...

Ska försöka vara mer tydlig.. För att vi på denna planet någonsin ska kunna uppnå något som liknar ekonomisk rättvisa/miljömässigt hållbar utveckling osv, måste det till en generell attitydförändring.. Eftersom vi som människor besitter tidigare nämnd egenskap, är och förblir detta en utopi..

.

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Så svältade barn, enligt din hittepåteori beror på för mycket ligga. Därför svälter barnen...
:eek:

Enligt din hittepåteori så beror inte överbefolkningen på att alla ska ha 10 ungar :eek

Utan att maten inte räcker för att vi har för mycket platt-TV i sverige?

Ta den maten som finns, ge den till 1 unge/familj istället för 10 så är en stor del av 1) Överbefolkningen. 2) Matbristen till stora delar löst.

Men borras det vidare utan kådis så kommer det fortsätta öka och öka, mer och mer svältande.

/ Jens

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Vår strävan efter rikedom är helt avgörande, utan den bodde vi fortfarande i "grottor"..

.

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
När man gjort detta 5 gånger och alla de barn man fått blir undernärda kanske det inte är läge att idka vidare för att sätta 5 ungar till till denna hemska värld.

Det är otroligt tragiskt att barn lider, men deras föräldrar bär mycket ansvar.

gör man det 5 gånger är det väl så mycket, är det en brist på intellingens då eller?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
gör man det 5 gånger är det väl så mycket, är det en brist på intellingens då eller?

I min värld är det brist på intelligens att skaffa ungar alls om man inte har mat själv, men Badger tycker vi borde klappa på huvet och skicka ris så dom kan nuppa fram 5 till. :fakta :mattias

/ Jens

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Men herregud, hur insnöad är du!?

Ska försöka vara mer tydlig.. För att vi på denna planet någonsin ska kunna uppnå något som liknar ekonomisk rättvisa/miljömässigt hållbar utveckling osv, måste det till en generell attitydförändring.. Eftersom vi som människor besitter tidigare nämnda egenskaper, är och förblir detta en utopi..

Nja, vi kan börja med nationalekonomins fader Adam Smiths tankar som finns i wealth of nations

Kommunismen har aldrig fungerat ifall du är ute efter ekonomisk rättvisa al'a Marx/Lenin. Miljömässig hållbar utveckling kommer bli nödvändig för vår utveckling därmed ekonomisk lönsam.

Enligt din hittepåteori så beror inte överbefolkningen på att alla ska ha 10 ungar :eek

Tja, när ekonomiskt tillväxt och välstånd råder så minskar per automatik barnafödandet. Tragiskt nog ett av I-ländernas värsta problem demografiskt och framtida ekonomiska börda fakiskt.

Att sluta nuppa alá SD retorik är inte universialmedlet mot fattigdom....

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Tja, när ekonomiskt tillväxt och välstånd råder så minskar per automatik barnafödandet. Tragiskt nog ett av I-ländernas värsta problem demografiskt och framtida ekonomiska börda fakiskt.

Att sluta nuppa alá SD retorik är inte universialmedlet mot fattigdom....

Men erkänn nu, det hade inte gjort någon skada om dom hade valt 0 eller 1 barn i några familjer... Eller?

/ Jens

PS. Jag satte lite minus på dig med.. :hej

Last edited:

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Nja, vi kan börja med nationalekonomins fader Adam Smiths tankar som finns i wealth of nations

Kommunismen har aldrig fungerat ifall du är ute efter ekonomisk rättvisa al'a Marx/Lenin. Miljömässig hållbar utveckling kommer bli nödvändig för vår utveckling därmed ekonomisk lönsam.

Är inte "ute efter" något i mitt resonemang, inget politiskt ställningstagande..

Gillar bara inte hyckleri och selektiv ömkan.. Köper hellre en ny leksak än ger stålar till välgörenhet, sån är jag och de allra flesta.. Inte för att vi är onda, men för att vi är människor..
Så är det och så kommer det alltid att vara. På detta stödjer jag mitt resonemang om en något bister framtid för de "mindre bemedlade"..

(Kommunist, är du galen!?)

.

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Du menar förstås att bedriva ett ansvarsfullt nuppande :)

Naturligtvis :)

Det är ju lite spill på vägen och sen bidrar ju barnen till samhället

200,000 child slaves are sold every year in Africa. There are an estimated 8,000 girl-slaves in West Africa alone. (sources: BBC 5 October, 2001 & Anti-Slavery Society)

About 120,000 African children are participating in armed conflicts. Some are as young as 7 years old. (source: Africa Children’s Charter)

Children account for half of all civilian casualties in wars in Africa. (source: Africa 2015)

One in six African children dies before the age of five. Most of these deaths could be prevented. (source: Africa 2015)

Nearly one third of children in Sub-Saharan Africa are underweight. (source: UNICEF)

In sub-Saharan Africa, measles takes the life of a child nearly every minute of every day. An effective measles vaccine costs as little as $1 per child. (source: UNICEF)

Between 12 and 14 million African children have been orphaned by HIV/AIDS. (source: World Bank/UNICEF)

Nearly 2 million children under 14 years old are HIV positive. (source: UNICEF)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år