Exakt. Man vill ju liksom inte köpa Motul för 200 litern o sen slirar kopplingen känns som bort kastade pengar. Va är det i dessa oljor inte funkar ihop, dom klarar ju alla en viss standard men fungerar ändå inte med vissa modeller?
Antagligen är det ju någon tillsats som inte faller inom ramarna för dom olika klassifieringarna. Jag har faktiskt varit lite för lat för att engagera mig det, jag slutade köra med Castrol i min hoj, och har Biltema i bägge istället, och det funkar klockrent
Men ska man ljudloda lite i det så är det ju materialet i lamellerna som inte trivs ihop med komponenterna i oljan. Och det är ju svårt att veta vad det sitter i, kanske inte i din nya hoj, men i en 10 år gammal hoj kan det ju ha bytts lameller friskt, och oljorna förändras/utvecklas ju från år till år dessutom. Det som inte funkade till en viss hoj för tre år sen kanske funkar perfekt i år.
Så alternativen är att prova, fråga andra eller köra den man alltid har haft
Castrol GPS är den olja som R1/R6 sägs ha problem med. Kopplingsslir ska det bli. Har dock haft GPS i min R6a utan att uppleva problem.
Att lamellerna kleggar ihop sker väl med de flesta hojar oavsett olja?
Så har det varit på alla mina iaf.
Nja, det beror nog lite på kombinationen olja/lameller. Sen jag böt olja på min gixxer så försvann problemet. Innan så var det som att det inte fanns nån koppling, det satt verkligen ihop.