En på miljonen enligt Lelles..

Hightower

I mitt jobb lyser alltid solen..
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Faan vad trött jag blir..
Efter en mycket utvecklande helg på ringen skall man till stugan för att städa upp innan båten, stannar vid en korsning å känner att det luktar konstigt..
Vi stugan ser jag att halva bakdäcket på v-sida är ned kletat samt att det rinner olja efter stödet och på avgasröret.
Kommer fram till att det troligen är packboxen på utgående axel innanför drevet som gått.. Ok, garantijobb tror jag och kör sakta mak hem till Uppsala.
Kommer på lelles efter fått ok med handlaren som sålt den att jag skall dit och visa upp den för garanti jobbet.

Där på lelles vill han kolla lite innan och tror ni inte att han hittar en precis rundlipad sten mellan drevet och motorn som legat och nött på packboxen. Vi kunde inte tro våra ögon, även nu efter den slipats ned går det inte att se hur den skulle kunna komma in mellan, det är för stor..:mad: Å den jäveln var ju större innan den kom dit.. :huvet

Men som tur är så kanske de vitala delarna klarat sig på packboxen, så nu när stensatan är borta så kanske det inte rinner ut mer..

Annars: Packbox 100 sek Arbete ca 4000 sek

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Men dra åt helvete, vilken jäkla otur! Hur lyckas en sten komma in där?!

Som sagt; skönt att du kom hem och upptäckte läckaget innan du sladdat ut i diket med det där oljeimpregnerade däcket.

/ En av killarna i den vita Transportern på Shell i Väsby :tummenupp

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Faan vad trött jag blir..
Efter en mycket utvecklande helg på ringen skall man till stugan för att städa upp innan båten, stannar vid en korsning å känner att det luktar konstigt..
Vi stugan ser jag att halva bakdäcket på v-sida är ned kletat samt att det rinner olja efter stödet och på avgasröret.
Kommer fram till att det troligen är packboxen på utgående axel innanför drevet som gått.. Ok, garantijobb tror jag och kör sakta mak hem till Uppsala.
Kommer på lelles efter fått ok med handlaren som sålt den att jag skall dit och visa upp den för garanti jobbet.

Där på lelles vill han kolla lite innan och tror ni inte att han hittar en precis rundlipad sten mellan drevet och motorn som legat och nött på packboxen. Vi kunde inte tro våra ögon, även nu efter den slipats ned går det inte att se hur den skulle kunna komma in mellan, det är för stor..:mad: Å den jäveln var ju större innan den kom dit.. :huvet

Men som tur är så kanske de vitala delarna klarat sig på packboxen, så nu när stensatan är borta så kanske det inte rinner ut mer..

Annars: Packbox 100 sek Arbete ca 4000 sek

4000kr? Vad har dom för timdebitering på Lelles? Du menar väl ändå 400kr?

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag var lite förbryllad i vid båten när du berättade om läckaget.

Du har väl inte glömt att rengöra däcket som jag sa åt dig... :7peta

Hightower

Gick med
18 Feb 2004
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Nope Affe..
Däcket är rengjort så gott det går med allehanda medel. Både under vägen hem samt hos Lelles dagen efter.

Summan för arbetet stämmer då man måste klyva motorn för att få ut packboxhelvetet.. Inte det svåraste att göra kanske men det tar väl tid.

Å så skulle man ju ladda efter Petter på sista passet på RIngen.. Skönt att läkaget verkat komma på vägen från ringen.. :rolleyes:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nope Affe..
Däcket är rengjort så gott det går med allehanda medel. Både under vägen hem samt hos Lelles dagen efter.

Summan för arbetet stämmer då man måste klyva motorn för att få ut packboxhelvetet.. Inte det svåraste att göra kanske men det tar väl tid.

Å så skulle man ju ladda efter Petter på sista passet på RIngen.. Skönt att läkaget verkat komma på vägen från ringen.. :rolleyes:

:D Siken jäkla mekaniker du hittat! Man slår hål i packningen med en syl och pilllar sen ut den. Sen klappar man i den nya packningen. Det tar max 1 timme!

Hightower

Gick med
18 Feb 2004
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Leve Lelles..

Skall kolla på den varianten..
Tackar ödmjukast..:tummenupp

Gabor

Guest
:D Siken jäkla mekaniker du hittat! Man slår hål i packningen med en syl och pilllar sen ut den. Sen klappar man i den nya packningen. Det tar max 1 timme!

Glidhammare å urdragarverktyg. :D
1 timmes jobb. No Problemao...:D
Rengöra med fettfri rengöring, typ aceton, sen superlim å i med ny box. Klart.

Nu gäller det bara att hitta någon som gillar att meka i värmen för 1000:- i timman.

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln

Nix!

P-boxen har en kant som sitter i ett nedfräst spår i blocket!
Så att slå hål i packningen slita å dra gör ingen nytta!
Blocket måste delas för att byta denna P-box!
Kan göras på plats men troligen lyfter man ur hela motorn!

Fixar du det på 1 timme?

Glidhammare å urdragarverktyg. :D
1 timmes jobb. No Problemao...:D
Rengöra med fettfri rengöring, typ aceton, sen superlim å i med ny box. Klart.

Nu gäller det bara att hitta någon som gillar att meka i värmen för 1000:- i timman.

Jag mekar gärna för 1000:- i timman!
Vad vill du jag ska göra?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Precis...
Packboxadjävulen har en kant...

Det GÅR att rycka ut den...
Men att montera en ny blir inte lika enkelt.
Det man kan göra då är att "fuska lite"
Denna kant är nämligen lite overkill, och p-boxen utsätts aldrig för några laterala krafter.
Antingen skalar man av hela kanten på en ny p-box och limmar den, eller så sparar man säg tre jämnt fördelade bitar av nyss nämnda kant som var för sig är ca 8-10 mm, fettar in hålet med vaserlin samt även p-boxen.
Då går den att få på plats och de tre små läpparna håller den på plats.
Allt går, och ja - jag mekar gärna i själva helvetet för 1000:- / h
;)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nja, bara om det är svart... (Äsch, för sjutton - det är naturligt svalt i min verkstad året om - runt 21-22 grader - bring it on!)

Det blir väldigt många pilsner för en tusenlapp :tummenupp

Hightower

Gick med
18 Feb 2004
Hoj
RSV1000Mille Factory -04
Resultatet..

Först, tack för alla tips.. Bra som dåliga :7peta

Nu till hur det blev..

I tron att det ev skulle hålla tätt så lät jag det va och drog på annan verksamhet. Men det sket sig som vanligt...

Beslöt mig för att repa skiten själv.. Klappa dit en ny packbox..
Så jag ringde hela Sverige för att få tag i en ny men det gick inte att uppbriga en satans packbox i detta land.. Lelles kunde fixa det åt mig med glädje det skulle bara ta en vecka att få hem den, i Lelletid är detta 2-5 veckor..
Så det blev en sväng förbi "Dione" som hade en direkt..:)

Kämpade sedan som en mindre sund person för att få ut den gamla som det visade sig ha en metallkant som gjorde att boxen satt som :huvet .
Sedan visade det sig att den var gjord så för att hjälpa ett sista lagret på utgående axeln att sitta kvar.. Hur lösa detta med min kantlösa box..:va
Det blev en låsbricka strl 72mm, denna var för tjock så det blev att glida ner på flygverkstaden på LSS å slipa ned den till halva tjockleken så den passade i spåret som packboxen tidigare använt.
Slipa till det som slitits av stenen å sedan, loctite å sedan dit med den nya..

I med ny olja å sedan raka vägen till Kinnekulle för Sporthojskurs med U-sala gänget.. Bra kurs för övrigt..:tummenupp

Å trott om ni vill men Diones industri reservdel verkar ha överlevt 19 mil på Kinne-ringen.. Får se hur länge det håller bara..

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping