En sjuk tanke, geometriska faktorer ;)

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Fick en sjuk tanke, har cyklat rätt mycket trampelitramp hoj i mina dagar o märkte att trampelitrampcykeln gick lättare upp på bakhjulet ju högre upp man hade sadeln? Blir även stadigare ju högre upp man har sadeln.

Kan det ha någon inverkan vad gäller hojar?

säg att man har 60 profil på däcket istället för 80, utväxlingen säger vi är fixad med drevning så den blir densamma iallafall...

Sen även en till kul grej, på moppetiden hade en polare en suzuki k50 som var höjd i fram för den där rätta "chopperlooken",med extra yttre gaffelrörsdistanser, hemsmide så det räcker. En vacker dag efter lite korvkioskraceande o härjning i vackra förorten så vibrerade en skruv loss från de eminenta distansera, vilket resulterade i att vi sänkte ner gaffelkron till originalets minihöjd. Helt plötsligt kunde han dra skööööna moppeslangningar med fötterna hängandes efter mopeden. Jag vart helt förstörd då den här killen var garanterat sämst på att "korvkioskslanga med fötterna i backen" innan vi sänkte ner gaffelkronan...

Har detta någon inverkan på en riktig hoj det med?

lite konstiga nattfunderingar, vore kul o få lite respons.
jag är lite konstig, men nåt seriöst svar av en seriös människa vore lite kul faktist :fyllisar

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
personligen så tycker jag att det är lättare att slåöver när sadeln är högt öppe. mycket lättare att ballansera när den är lägre.

Folköl

Åt 25 ostron och drack en hel pomac
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Superbee skrev:
Fick en sjuk tanke, har cyklat rätt mycket trampelitramp hoj i mina dagar o märkte att trampelitrampcykeln gick lättare upp på bakhjulet ju högre upp man hade sadeln? Blir även stadigare ju högre upp man har sadeln.

Kan det ha någon inverkan vad gäller hojar?

säg att man har 60 profil på däcket istället för 80, utväxlingen säger vi är fixad med drevning så den blir densamma iallafall...

Sen även en till kul grej, på moppetiden hade en polare en suzuki k50 som var höjd i fram för den där rätta "chopperlooken",med extra yttre gaffelrörsdistanser, hemsmide så det räcker. En vacker dag efter lite korvkioskraceande o härjning i vackra förorten så vibrerade en skruv loss från de eminenta distansera, vilket resulterade i att vi sänkte ner gaffelkron till originalets minihöjd. Helt plötsligt kunde han dra skööööna moppeslangningar med fötterna hängandes efter mopeden. Jag vart helt förstörd då den här killen var garanterat sämst på att "korvkioskslanga med fötterna i backen" innan vi sänkte ner gaffelkronan...

Har detta någon inverkan på en riktig hoj det med?

lite konstiga nattfunderingar, vore kul o få lite respons.
jag är lite konstig, men nåt seriöst svar av en seriös människa vore lite kul faktist :fyllisar

Vet inte om jag ar sa mkt seriosare men jag har iaf 9h tillgodo.

Sjalvklart! Hogre sadel = langre momentarm. For att erhalla samma moment runt navet kravs da en mindre kraft. Iofs ar den kraft (om du sitter still) konstant men det moment du utova med pedalena ar mindre. Det ar alltid svart att balansera ut stora moment forandringar, jamfor slanga pa 2:ans resp. 3:ans vaxel.

Du har iofs ett betydligt hogre dynamiskt tryck som du maste ta hansyn till pa 3:ans vaxel oxa. Jag ar grymt impad av de som kan slanga trampelitramp cykel, speciellt utan att anvanda bakbromsen. Dels ar rorelsemangden liten sen levererar en motor ett mer konstant moment an benen gor. Jag kan iofs oxa slanga med trampelitramp men bara bra i onyktert (folkisar) tillstand vilket resulterar i ett dyrt kladkonto men gladjer mina kompisar.

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Folköl skrev:
Vet inte om jag ar sa mkt seriosare men jag har iaf 9h tillgodo.

Sjalvklart! Hogre sadel = langre momentarm. For att erhalla samma moment runt navet kravs da en mindre kraft. Iofs ar den kraft (om du sitter still) konstant men det moment du utova med pedalena ar mindre. Det ar alltid svart att balansera ut stora moment forandringar, jamfor slanga pa 2:ans resp. 3:ans vaxel.

Du har iofs ett betydligt hogre dynamiskt tryck som du maste ta hansyn till pa 3:ans vaxel oxa. Jag ar grymt impad av de som kan slanga trampelitramp cykel, speciellt utan att anvanda bakbromsen. Dels ar rorelsemangden liten sen levererar en motor ett mer konstant moment an benen gor. Jag kan iofs oxa slanga med trampelitramp men bara bra i onyktert (folkisar) tillstand vilket resulterar i ett dyrt kladkonto men gladjer mina kompisar.

Ofan då stämmer ju mina "teorier" delvis iallafall :)

Funderade på det faktum hur mycket skillnad d skulle bli om man gick tillbaks till 80 profil istället för 60 (gammelhoj ;)) + slängde på en liten höjning för syns skull.

Folköl

Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Superbee skrev:
Ofan då stämmer ju mina "teorier" delvis iallafall :)

Funderade på det faktum hur mycket skillnad d skulle bli om man gick tillbaks till 80 profil istället för 60 (gammelhoj ;)) + slängde på en liten höjning för syns skull.

Vridningscentrum ar runt navet inte anliggningspunkten vid backen. Skillnad i profil ar darmed ointressant. Det finns 2 krafter o ett moment inblandat nar du kor pa bakhjulet. Hojens tyngdpunkt, din tyngdpunkt och motorns moment runt navet. Momenten fran krafterna ar beroende av havarmens langd. Andrar du storleksforhallandet mellan bak o framhjul forkortar/forlanger du krafternas horisontella havarmar, alt okar/minskar krafternas vertikala komposanter. Under accelaration kommer ju aven den horisontella komposanten att spela in. Jamfor att det ar enklare att slanga i uppforsbacke.

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Folköl skrev:
Vridningscentrum ar runt navet inte anliggningspunkten vid backen. Skillnad i profil ar darmed ointressant. Det finns 2 krafter o ett moment inblandat nar du kor pa bakhjulet. Hojens tyngdpunkt, din tyngdpunkt och motorns moment runt navet. Momenten fran krafterna ar beroende av havarmens langd. Andrar du storleksforhallandet mellan bak o framhjul forkortar/forlanger du krafternas horisontella havarmar, alt okar/minskar krafternas vertikala komposanter. Under accelaration kommer ju aven den horisontella komposanten att spela in. Jamfor att det ar enklare att slanga i uppforsbacke.

hehe ok då är jag med på noterna, fan är du raketforskare eller nåt? :)

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
höhö började tänka på det här igen,

Ett annat exempel man tar helt enkelt ett 15" framhjul istället för ett 17"
Vad händer/resultat?

alltså det jag är ute efter är att man upplever en viss "balanspunkt" när man slangar, vilka "geometriska" faktorer påverkar vart balanspunkten hamnar?

ett mindre framhjul är ju både lättare och förskjuter ju hojens tyngpunkt och borde således även påverka hjulbasen?
eller är jag helt ute o snurrar igen?

Vart ligger balanspunkten enligt teori? ekipagets(hoj+förare) tyngpunkt lodrätt över hjulnavet bak?

frågorna kommer upp pga jag har inga problem o slanga med en trampcykel, däremot så upplever jag min nuvarande cbr600f -88 som relativt svår att hålla kvar i luften när den väl klättrat upp, trots 1kugg ner i fram plus sänkning i profil från 80 till 60.

tycker ju 86 häst borde räcka gott o väl, skit bakom styret måhända eller is it all about torque?

Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Superbee skrev:
hehe ok då är jag med på noterna, fan är du raketforskare eller nåt? :)
Med tanke på att det inte direkt är "rocket science" att ställa om till svensk tagentbordslayout i Windows (även om man har ett amerikanskt tangentbord) så att man kan skriva åäö, så tror jag inte han är raketforskare.... :banana

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
sgtpepper skrev:
Med tanke på att det inte direkt är "rocket science" att ställa om till svensk tagentbordslayout i Windows (även om man har ett amerikanskt tangentbord) så att man kan skriva åäö, så tror jag inte han är raketforskare.... :banana

haha :FU

Nä, jag erkänner, ett litet skratt lyckades du locka fram:)
Mer sånt!

Folköl

Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
sgtpepper skrev:

Na, ett flygplan ar ju ingen raket precis. Lika lite som en Speed triple eller KLR ar.... :7peta

Firefly

Sporthojsnörd
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tokgul Fireblade 954 *SÅLD*
sgtpepper skrev:
Eller det faktum att han under sitt "nickname" har skrivit raketforskare i två ord "raket forskare"... www.skrivihop.nu

(No offence Folköl)

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Folköl skrev:
Na, ett flygplan ar ju ingen raket precis. Lika lite som en Speed triple eller KLR ar.... :7peta
Åh nej, du slog mig där det gör ondast, du påtalade att mina hojar inte är raketer, nu kommer jag vara ledsen hela dagen, jag som hela mitt liv velat ha en CBR600 istället. :rolleyes:

Min pappa är förövrigt starkare än din, jag tjänar mer pengar än du och min balle är minst 40 cm.

Folköl

Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
sgtpepper skrev:
Åh nej, du slog mig där det gör ondast, du påtalade att mina hojar inte är raketer, nu kommer jag vara ledsen hela dagen, jag som hela mitt liv velat ha en CBR600 istället. :rolleyes:

Min pappa är förövrigt starkare än din, jag tjänar mer pengar än du och min balle är minst 40 cm.

Prova Lunarstorm istallet om du vill vara dum o dryg :kocko

Trodde detta var ett forum dar vi bl.a skulle hjalpa varandra att forsta o klara ut fragor som fanns. Men men, rotagg finns ju overallt tydligen....

Da kan ju du PM:a superbee o svara pa hans fraga, men en sa enkel sak klarar du val inte.

Folköl

Gick med
2 Jun 2005
Hoj
Husa 650-05
Folköl skrev:
Da kan ju du PM:a superbee o svara pa hans fraga, men en sa enkel sak klarar du val inte.

Nej, mekanik ar ju svart sa jag hade ju inga stora forhoppningar precis................ :kocko

Stackars sate....

Hurricane600

Gick med
22 Jul 2004
Hoj
Ta inte åt dig folkis, tackar o bockar för de tidigare förklaringarna jag fått av dig! :tummenupp

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Folköl skrev:
Nej, mekanik ar ju svart sa jag hade ju inga stora forhoppningar precis................ :kocko

Stackars sate....
Hmmm, du skriver fortfarande utan åäö, ja IT är ju svårt och att ställa in svensk tangentbordslayout är nästan enormt omöjligt.

Stackars sate...

Förresten, varför så arg? Du är oerhört lättretad om du går igång på att någon påtalar att din svenska saknar prickar.... :rolleyes: Du vet, alfabet upphör inte att gälla vid statsgränserna, det går utmärkt att både prata och skriva svenska i andra länder, prova det vetja, jag har själv gjort det och det lirade alldeles utmärkt :tummenupp

Last edited:

Coola Ola

Guest
sgtpepper skrev:
Hmmm, du skriver fortfarande utan åäö, ja IT är ju svårt och att ställa in svensk tangentbordslayout är nästan enormt omöjligt.

Stackars sate...

Förresten, varför så arg? Du är oerhört lättretad om du går igång på att någon påtalar att din svenska saknar prickar.... :rolleyes: Du vet, alfabet upphör inte att gälla vid statsgränserna, det går utmärkt att både prata och skriva svenska i andra länder, prova det vetja, jag har själv gjort det och det lirade alldeles utmärkt :tummenupp

Kanske är han irriterad på folk som gnäller över oväsentligheter. Jag hade iaf inga problem att förstå vad han skrev trots att prickarna saknades och trots att jag inte är raketforskare. Men tack för dina inlägg som verkligen fört tråden framåt.

On topic: Borde inte ett mindre framhjul göra hojen marginellt svårare att få upp bakhjulet då utgångsläget är längre ner? Dvs, det blir längre väg att lyfta upp hojen plus att utgångsmomentet borde bli lite större.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...