Kanske dax och uppdatera sig i moderna motorer....142an är gammal nu.
En kamrem går 24k mil i en modern bil. kostar 5k och byta eftersom den sitter så bra till. Kedja var bra under 1900talet. 2000talet har remmen spöat kedjan i alla avseenden, livslängd, service åtkommlighet, pris, friktion, konstruktion mm.
Volvo 142 har kamdrev i alla motorkonfigurationer.
Jasså, kamkedjorna i mina bilar har gått över 30tusen mil, trots att jag INTE servar mina bilar, alls, någonsin....
En av bilarna bytte jag inte olja/filter i på 7 år/ 7tusen mil, jag bara fyllde på, kedjan och sträckaren klagade inte det minsta för det.
Jag tror att han som fick bilen av mig bytte olja i den, för han körde den ett par år till.
Dom där remmarna som går 24 tusen, varför monteras dom inte från fabrik då, dom flesta bilar ska in och byta efter allt mellan 7 tusen och 15 tusen, INGEN bil jag har hör talas om har haft längre intervall än 15 tusen mil/tio år på gummisnodden.
Den där som höll 24 tusen mil, hur många år håller den, 24 år också?