En snabb SAAB 9-5 fråga

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Bilen det handlar om är en SAAB 9-5 biopower vector -06:a.

har den kamrem eller kedja? svara endast om du är 100% säker!

tacksam för snabbt svar!

sportbike

Guest
Kedja, men regnumret jag fick säger att det är en 2.0:a ?
Motorkod B205E

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Kedja, bara 6:an och dieseln har rem.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kedja, men regnumret jag fick säger att det är en 2.0:a ?
Motorkod B205E

har jag sagt att det är ngt annat?? eller vad menar du? det är en 2,0 ja!?

förövrigt verkar majoriteten veta att det är kedja så jag tackar er för hjälpen:)

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Du har inte sagt tidigare vad det är för motor.

nä precis, har det ngn betydelse om det är en 2.0 lr en 2.3:a:confused:

Är det sexan från 2000-talet du syftar på eller den nya?
Den nya kanske oxå har rem, isf ber jag om ursäkt för kass info :näsblod

det e lugnt, det var den 4-cylindriga motorn jag ville ha info om och det verkar som om att ni vet att det sitter en kedja i den:tummenupp

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla rätt konstruerade motorer har kedja.

Varför stoppa in en gummisnodd vars brott kan orsaka skador för tiotusentals kronor och som MÅSTE bytas med korta intervaller, när det finns ett bättre alternativ?

En kedja i olja kan gå hela bilens livslängd utan underhåll, jag vet att det finns bilar som rekomenderar byte även av kedja, jag vet dock inte varför, feldimensionerade kedjor kanske?

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Alla saab bensinfyror i 9-3 och 9-5 har haft kamkedja (vet ej om det stämmer för nya 9-5). Det fungerar bra förutsatt att oljan byts varje år eller var 1000'e mil ungefär. Köp en 20 l dunk av lämplig syntetolja och byt själv istället för att lämna in på verkstad och bli blåst.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Varför stoppa in en gummisnodd vars brott kan orsaka skador för tiotusentals kronor och som MÅSTE bytas med korta intervaller, när det finns ett bättre alternativ?

En kedja i olja kan gå hela bilens livslängd utan underhåll, jag vet att det finns bilar som rekomenderar byte även av kedja, jag vet dock inte varför, feldimensionerade kedjor kanske?

Varför stoppa i en kedja som är ofta en dyrare konstruktion och som i de flesta fall måste ha en spännare som inte ovanligt nog krånglar. När det gäller vissa modeller från saab måste man ta hur hela motorn när den krånglar... Då hade jag hellre tagit lakritsremen...

Fast en bra konstruerad kedjelösning är ju dock väldigt trevligt måste jag väl hålla med om. Ville bara ge lite nackdelar ;)

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
En kompis vill pracka på mig en SAAB 9-5, 2.3t, -00 med chip (240hp), lugnt körd (ganska säker källa). Den fick inte godkänt på bromsrören bak.

Är detta på samma svårighetsnivå som att kränga däck (mc), byta olja, startmotor och generator på volvo 740?

EDIT: Får jobbet gjort för en tusing :tummenupp

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Kanske dax och uppdatera sig i moderna motorer....142an är gammal nu.
En kamrem går 24k mil i en modern bil. kostar 5k och byta eftersom den sitter så bra till. Kedja var bra under 1900talet. 2000talet har remmen spöat kedjan i alla avseenden, livslängd, service åtkommlighet, pris, friktion, konstruktion mm.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kanske dax och uppdatera sig i moderna motorer....142an är gammal nu.
En kamrem går 24k mil i en modern bil. kostar 5k och byta eftersom den sitter så bra till. Kedja var bra under 1900talet. 2000talet har remmen spöat kedjan i alla avseenden, livslängd, service åtkommlighet, pris, friktion, konstruktion mm.

Volvo 142 har kamdrev i alla motorkonfigurationer.

Jasså, kamkedjorna i mina bilar har gått över 30tusen mil, trots att jag INTE servar mina bilar, alls, någonsin....
En av bilarna bytte jag inte olja/filter i på 7 år/ 7tusen mil, jag bara fyllde på, kedjan och sträckaren klagade inte det minsta för det.
Jag tror att han som fick bilen av mig bytte olja i den, för han körde den ett par år till.

Dom där remmarna som går 24 tusen, varför monteras dom inte från fabrik då, dom flesta bilar ska in och byta efter allt mellan 7 tusen och 15 tusen, INGEN bil jag har hör talas om har haft längre intervall än 15 tusen mil/tio år på gummisnodden.

Den där som höll 24 tusen mil, hur många år håller den, 24 år också?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Dom där remmarna som går 24 tusen, varför monteras dom inte från fabrik då, dom flesta bilar ska in och byta efter allt mellan 7 tusen och 15 tusen, INGEN bil jag har hör talas om har haft längre intervall än 15 tusen mil/tio år på gummisnodden.

Den där som höll 24 tusen mil, hur många år håller den, 24 år också?

Dom monteras i alla PSA motorer. Dvs nästan alla förekommande 1,6 L dieslar, volvo, ford, bmw,cittra, pegga.
Det flesta PSA bensin motorer har samma rem.
7tusen mil byttes kammremmar på sena 80talsbilar. 15k på lite modernare men en std V70 D5 är 18k mil på sedan ca05.
Tror dom säger 10år på remmen Eller kan det varit 15?
Hur som så överväger fördelarna med rem kedjan idag. Kedjan är inte dålig men vid ev problem så är remmen väldigt smidig.

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Jasså, kamkedjorna i mina bilar har gått över 30tusen mil, trots att jag INTE servar mina bilar, alls, någonsin....
En av bilarna bytte jag inte olja/filter i på 7 år/ 7tusen mil, jag bara fyllde på, kedjan och sträckaren klagade inte det minsta för det.
Jag tror att han som fick bilen av mig bytte olja i den, för han körde den ett par år till.

Dig vill man inte köpa begagnad bil av, fast du kanske är en sån som köper och behåller till den är färdig för skroten.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år