En sur 125, vill förstås ha sol

Miip Miip

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamaha WR400 motard
Hej!

Har lite prob med en Yamaha YZ 125. Den har precis fått ny kolv, rent luftfiltrer och nytt tändstift. Det som händer är att den går igång på första kicken med nytt tändstift för att sen bara dö, tar ut tänstiftet och det är helt oljigt. Jag putsar upp tändstiftet för att bara möta samma scenario igen. Detta problem hade jag även innan kolvbytet så det har förmodligen inget med det att göra. Är tacksam för alla svar! :(

SpeedAbuser

#69 125STD (-03)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Miip Miip skrev:
Hej!

Har lite prob med en Yamaha YZ 125. Den har precis fått ny kolv, rent luftfiltrer och nytt tändstift. Det som händer är att den går igång på första kicken med nytt tändstift för att sen bara dö, tar ut tänstiftet och det är helt oljigt. Jag putsar upp tändstiftet för att bara möta samma scenario igen. Detta problem hade jag även innan kolvbytet så det har förmodligen inget med det att göra. Är tacksam för alla svar! :(
Ta en titt på förgasaren.
Förmodligen går den alldeles för fett.

Nirre

Ät den gula snön för det KAN vara öl!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducatis
Har oxå samma jä-la problem! :mad:
Varje gång jag byter tändstift så funkar hojjen ett tag innan den lägger av igen.
Får testa å ställa in förgasaren... Men e det nån som har nått annat altenativ på vad det kan vara?

Miip Miip

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamaha WR400 motard
sur yama

Jo jag ska ta en kik på förgasaren, Kanske det har varit fel oljeblandning, har kört på ca 3 kanske till och med 4% med delsyntet. Om jag nu tömmer förgasaren o tanken kan jag sen köra på lite mindre blandning som ca 1% för att "rensa systemet". Vad kan felet annars va på förgasaren, smuts i insuget eller nått ? :bow

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Tror att ni båda flödar era motorer. Detta kan medföra att nya tändstift går sönder. Speciellt om det är kallt ute. Har haft samma problem på min snöskoter. Är man inte tillräckligt snabb på att slå av choken på den när stiftet är nya så är det bara att kasta dom. Dom flödas direkt och går sönder.

Fredrick

2-t ÄR livet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia AF-1 125 Sintenesi Replica -89, Yamaha YZ 125 -01
NEJ! Testa inte med 1%.. 3 är alldeles lagom. Som EBS sa, flödar garanterat. Är inte choken på så kan flottören ha hängt upp sig, plocka isär förgasaren och se över den o gör rent.

Miip Miip

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamaha WR400 motard
Jag tackar så mycket för all hjälp. Ska ta o plocka ner förgasaren och kolla flottören. ;)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras