En synonym för "A och O"

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hej, hum...

Jag har en ganska korkad fråga, men jag vill hitta en bra synonym för "A och O", i folkligt tal säger man tex så här:
"Att kunna vara sig själv i ett förhållande är ju lixom A och O.. bla bla" eller nåt...
Men kan man hitta på någon annat att säga än "A och O"?

Kanske så här, "det är en "praxis" att bla bla..."

Jag chansar nu, ganska kass i svenska så därför frågar jag! :)

Mvh // Peter

Alpha och Omega kanske.

Nä, prova "viktigt som fan", eller kanske "allt", kort och gott.

Hum, tack för bidragen, men än så länge känns det inte som något klickar...

Praxis trodde jag till en början var skit bra, men jag fann att det betyder ungefär:
"vedertaget bruk, allmänt bruk, sedvana, sedvänja, hävd, tradition, kutym"
hehe...

pogo skrev:
"Att kunna vara sig själv i ett förhållande är ju lixom A och O.. bla bla" eller nåt...
Äpplen och päron, bensin och diesel, k-sprit och t-röd, metal och blues, hiphop och schlager, Etiopien och Schweiz, vitt och svart.

:va

Oddjob skrev:
Äpplen och päron, bensin och diesel, k-sprit och t-röd, metal och blues, hiphop och schlager, Etiopien och Schweiz, vitt och svart.

:va
Ehh, du har verkligen ingen koll på innebörden av uttrycket "A och O" ser jag...

A och O är en variant av Alfa och Omega, den första och den sista bokstaven i det grekiska alfabetet och härstammar från Bibeln, kika här: http://sv.wikipedia.org/wiki/A_och_O.

Man kan väl översätta "A och O" med t.ex absolut väsentligt, en nödvändighet, essentiellt eller något åt det hållet.

sgtpepper skrev:
Ehh, du har verkligen ingen koll på innebörden av uttrycket "A och O" ser jag...

A och O är en variant av Alfa och Omega, den första och den sista bokstaven i det grekiska alfabetet och härstammar från Bibeln, kika här: http://sv.wikipedia.org/wiki/A_och_O.

Man kan väl översätta "A och O" med t.ex absolut väsentligt, en nödvändighet, essentiellt eller något åt det hållet.
Ah, tack för ditt svar! Det var givande! :)

sgtpepper skrev:

Så riktigt så. Brukar i religiösa sammanhang tolkas som at "den första och den sista" = "den eviga", alltså det allra viktigaste, själva pudels kärna, alltså...

Coola Ola skrev:
Haha, vem är det som är idioten här? Men som pogo sa, du försöker ju åtminstone...
Kanske korkat av mig att skriva så om det var helt fel, JA!

men vem fan skriver så!

"Eeeh.. vet du ingenting eller? jag vet allt"

så lät det.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...