En till Nykomling!

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
Hej hej!
Namn: Markus
jag är ny här på forumet som ni kanske har märkt!
jag är 16år och ska köpa mig en 125 nu till våren...

är även Eas94 lillebror :)

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
SEXTON ÅR :va

Härligt, vi behöver mer medlemmar med stor livserfarenhet:tungan

Välkommen hit:)

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vassego, nä jag menar, ha den äran, nä jag menar, H-E-J och VÄLKOMMEN.

Nedanstående bild har ABSOLUT inget med ovanstående textrad att göra mer än som ren underhållning i form av kuriosa inlägg som saknar realitet till ursprungspostningen ifråga om rådande ämne. :fakta

Last edited:

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Öh.... det blir nog en DT men får se vad det kommer upp på blocket! :)

En DT? Min första hoj var en DT 250, eftersom det stod enduro på den så trodde jag det var en riktig enduro och körde den som en sådan. Jag visste inte mycket om motorcyklar på den tiden. Idag kör jag en offroad, en ZX10R, jag kan fortfarande ingenting om motorcyklar.

Ankan: Gillar bilden på kaninen, oemotståndlig

Paul-101214_0008.jpg

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
En DT? Min första hoj var en DT 250, eftersom det stod enduro på den så trodde jag det var en riktig enduro och körde den som en sådan. Jag visste inte mycket om motorcyklar på den tiden. Idag kör jag en offroad, en ZX10R, jag kan fortfarande ingenting om motorcyklar.

Ankan: Gillar bilden på kaninen, oemotståndlig

View attachment 353345

haha... jag är inte heler så kunnig nu men DT går väll bra på gata och lite skog?

någon som kan dela med sig av Fördelar/nackdelar med den? :)

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, KX450 -20
welcome! är själv född -95 och tänkte ta a1 kort till våren.
Fördelar med DT är väl att det är en allroundhoj som går ganska bra lite här och där, nackdelar väl egenskaperna för långåkning =)
Har själv en crm 125 som är under lättare finslipning, är nöjd med den än så länge, enda nackdelen är att den gick 16mil på exakt 10 liter bensin... och det var 16 mil övningskörning och hojen var strypt :näsblod
DSC_0551 3.jpg
Photoshop på hur det är tänkt, durken ska inte va med och det grå över luftburken är under konstruktion och blir i kolfiber :tummenupp
222.jpgIMG_0389.jpg

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
Välkommen, lycka till led hojköpet!

tack tack!

welcome! är själv född -95 och tänkte ta a1 kort till våren.
Fördelar med DT är väl att det är en allroundhoj som går ganska bra lite här och där, nackdelar väl egenskaperna för långåkning =)
Har själv en crm 125 som är under lättare finslipning, är nöjd med den än så länge, enda nackdelen är att den gick 16mil på exakt 10 liter bensin... och det var 16 mil övningskörning och hojen var strypt :näsblod
View attachment 353481
Photoshop på hur det är tänkt, durken ska inte va med och det grå över luftburken är under konstruktion och blir i kolfiber :tummenupp
View attachment 353482View attachment 353483

Tack så mö!

du sa att DT inte var bra som pendlar hoj men det är väll ingen 2-taktstonka?

btw är crm 125 nåt bra, kanske blir det!

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
tack tack!

Tack så mö!

du sa att DT inte var bra som pendlar hoj men det är väll ingen 2-taktstonka?

btw är crm 125 nåt bra, kanske blir det!
DT:n precis som alla andra 2-taktsstånkor är väl mer eller mindre värdelösa som pendlarhojar. Om du främst ska ha den som pendlarhoj så är väl 4-takt det enda vettiga valet, slöa men billiga i drift.
CRMen är ju tydligen en klassiker, bara haft min sen i augusti och kört ca 30mil totalt, men de ska vara jävligt bra och jag ser inga nackdelar med min. Honda är ju kända för kvaliten så deras modeller brukar ju vara säkra kort.
Tror att crmen kommer passa mig perfekt, 21"18" men med vägdäck, har mycket krokiga vägar här sen finns ju möjligheten till att åka grusväg/lättare enduro om man vill. Bästa av båda världarna, sen blir det nog lite roligare när man stryper av den, ca30hk/ca110kg är helt okej om man jämför med mopeder iaf:näsblod
faaaaast då är nog endurohojen fortfarande roligare, dock för stor motor för att det ska vara lagligt:gnissla:D
EDIT: vad jag läste så har crmen fått bättre omdömen än DT:n.. Båda är kända modeller som funnits med länge så. Jag kollade på ett gäng DT men sen dök crmen upp och det var den enda jag hade råd med. Det är liksom mer eller mindre samma hojar, köp en och var glad!

Last edited:

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
EDIT: vad jag läste så har crmen fått bättre omdömen än DT:n.. Båda är kända modeller som funnits med länge så. Jag kollade på ett gäng DT men sen dök crmen upp och det var den enda jag hade råd med. Det är liksom mer eller mindre samma hojar, köp en och var glad!

jodu... jag ska köpa nått som jag har råd med oxå så vet inte riktigt fortfarande vad det blir!
hoppas att det kommer en husky wr125 lv reggad runt 10k på blocket snart!

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
jodu... jag ska köpa nått som jag har råd med oxå så vet inte riktigt fortfarande vad det blir!
hoppas att det kommer en husky wr125 lv reggad runt 10k på blocket snart!
nu talar jag för hur jag fått uppfattningen om motorer, om någon vet bättre får den gärna tala :)
men jag skulle aldrig köpa en 125a för 10k..
1. det är en 125a, har den körts på väg så kan det vara rena vraket med tanke på att motorerna i WR är byggda för enduro där du har ett väldigt skiftande men ofta lägre varvtal, på väg kör du konstant och ganska högt. Det krävs ingen fysiker för att förstå att en ost är mindre tålig än en diamant. förstår du min mening? :)
2. Det är en hoj som är byggd för skogen och där hör den hemma. Farsan har en wr250 som är totalt hemsk så fort det kommer en grusväg. I skogen däremot så är den väldigt mysig.
3. Återgår till min käre far. Han hade en gång en husqvarna TE510 av 90-tal, väldigt fin skogshoj, han pratar om den än idag(gubbe). Om dessa sas det att de totalt dog vid vägåkning. Pappa har kört roadracing i massa år och en gång var det en som dök upp på en TE510 med motardsulor, den klarade inte ens ett varv på Gelleråsen om jag minns rätt. Enligt ryktena så skulle motorerna bara klara 50 sekunder på jämn och mycket gas. Ungefär så det gick.
Visserligen är dagens 125or bättre, men husqvarna är väldigt skarpa hojar som är byggda för enduro, ska du inte köra enduro så är CRM/DT ett myyyycket bättre val.
Du sa att du hade dåligt med pengar? Jag köpte min crm för 7k, 3500mil, ganska nyligen totalrenoverad. Visar en bild på hur fräsch motorn ser ut att vara.
En WR för 10k behöver nog minst lika mycket pengar för en omgående renovering. Jag vet vad jag pratar om, har suttit i precis samma sits som dig, har planerat lätt mc sen jag var 14 så jag har kikat på de flesta hojar:näsblod
alltså:
en WR är ett svarthål när det handlar om pengar, den är kanske inget vidare om du är helt grön på hojar, men man lär sig snabbt. En CRM/DT är ett säkert kort som är byggda för att hålla, till skillnad från WRen. CRM/DT är byggda för vägåkning och lämpar sig därför bäst just för det.
För dig så är det billigare med en CRM/DT för 15k istället för en WR för 10k.
kan ju inte heller påstå att den här modellen är så fin: http://www.blocket.se/orebro/Husqvarna_125_wr_37961069.htm?ca=7&w=3
Hoppas du fattat min poäng, jag menar absolut inte att vara glädjedödare, jag försöker rädda dig från konkurs eftersom jag själv är fattig 16-åring :)
Alla har olika åsikter och det respekterar jag, menar inte att en WR/annan enduro är dålig, ska du köra enduro så köp en sån, avstå annars.
Have it!
bild på hondan, jämför den med annonsen, min var 1500kr billigare
DSC_1164.jpg

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
nu talar jag för hur jag fått uppfattningen om motorer, om någon vet bättre får den gärna tala :)
men jag skulle aldrig köpa en 125a för 10k..
1. det är en 125a, har den körts på väg så kan det vara rena vraket med tanke på att motorerna i WR är byggda för enduro där du har ett väldigt skiftande men ofta lägre varvtal, på väg kör du konstant och ganska högt. Det krävs ingen fysiker för att förstå att en ost är mindre tålig än en diamant. förstår du min mening? :)
2. Det är en hoj som är byggd för skogen och där hör den hemma. Farsan har en wr250 som är totalt hemsk så fort det kommer en grusväg. I skogen däremot så är den väldigt mysig.
3. Återgår till min käre far. Han hade en gång en husqvarna TE510 av 90-tal, väldigt fin skogshoj, han pratar om den än idag(gubbe). Om dessa sas det att de totalt dog vid vägåkning. Pappa har kört roadracing i massa år och en gång var det en som dök upp på en TE510 med motardsulor, den klarade inte ens ett varv på Gelleråsen om jag minns rätt. Enligt ryktena så skulle motorerna bara klara 50 sekunder på jämn och mycket gas. Ungefär så det gick.
Visserligen är dagens 125or bättre, men husqvarna är väldigt skarpa hojar som är byggda för enduro, ska du inte köra enduro så är CRM/DT ett myyyycket bättre val.
Du sa att du hade dåligt med pengar? Jag köpte min crm för 7k, 3500mil, ganska nyligen totalrenoverad. Visar en bild på hur fräsch motorn ser ut att vara.
En WR för 10k behöver nog minst lika mycket pengar för en omgående renovering. Jag vet vad jag pratar om, har suttit i precis samma sits som dig, har planerat lätt mc sen jag var 14 så jag har kikat på de flesta hojar:näsblod
alltså:
en WR är ett svarthål när det handlar om pengar, den är kanske inget vidare om du är helt grön på hojar, men man lär sig snabbt. En CRM/DT är ett säkert kort som är byggda för att hålla, till skillnad från WRen. CRM/DT är byggda för vägåkning och lämpar sig därför bäst just för det.
För dig så är det billigare med en CRM/DT för 15k istället för en WR för 10k.
kan ju inte heller påstå att den här modellen är så fin: http://www.blocket.se/orebro/Husqvarna_125_wr_37961069.htm?ca=7&w=3
Hoppas du fattat min poäng, jag menar absolut inte att vara glädjedödare, jag försöker rädda dig från konkurs eftersom jag själv är fattig 16-åring :)
Alla har olika åsikter och det respekterar jag, menar inte att en WR/annan enduro är dålig, ska du köra enduro så köp en sån, avstå annars.
Have it!
bild på hondan, jämför den med annonsen, min var 1500kr billigare
View attachment 353606

bra att du sa det..! min ekokomi är väll inte den bästa men jag vill ju ha så bra hoj som möjligt för pengarna utan att behöva serva den för 1000 riksdaler per månad.
jag kanske vill börja i enduro sen när jag har kortet (inte tävla dock)

EDIT: din såg ganska så fräsch ut! :)

FläsketBrinner

Sporthojsnörd
Gick med
18 Jul 2008
Hoj
bra att du sa det..! min ekokomi är väll inte den bästa men jag vill ju ha så bra hoj som möjligt för pengarna utan att behöva serva den för 1000 riksdaler per månad.
jag kanske vill börja i enduro sen när jag har kortet (inte tävla dock)

EDIT: din såg ganska så fräsch ut! :)
den är riktigt fräsch faktiskt :)
men jag har en väghoj som är hondan sen har jag en enduro. Jag var inne på ktm exc 125 först eftersom jag då kunde ha den som transport till kompisar och dessutom köra lagligt och i skogen, men jag har fastnat för 4-takt. Det blev till slut en kawasaki klx 300. En evighetsmaskin som är väldigt lättkörd(väger 106kg) och är extremt bekväm, i de flesta lägena. Dock så är fjädringen alldeles för mjuk och jag känner att mer effekt inte skulle skada. Känns lite overkill att trimma en sån hoj så jag är inne på ktm exc 250f/400.
intresserad av kawan? :näsblod
hur kan man neka nåt som blir såhär bra på bild?
jag är inte bortskämd, betalat båda hojarna och all min utrustning, sommarjobb heter receptet, smakar det så kostar det :D
104_2729mindre.jpg

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Hoj
Sålda fifan
Tjööp en r1 diräCkt så slipper du någonsin mer byta hoj. SH-style.

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Hoj
Tjööp en r1 diräCkt så slipper du någonsin mer byta hoj. SH-style.
lite overkill kanske? jag tycker att 125or har mycket effekt så då skulle jag ju knappt hinna komma iväg med en R1 innan jag skulle ha kraschat!

den är riktigt fräsch faktiskt :)
men jag har en väghoj som är hondan sen har jag en enduro. Jag var inne på ktm exc 125 först eftersom jag då kunde ha den som transport till kompisar och dessutom köra lagligt och i skogen, men jag har fastnat för 4-takt. Det blev till slut en kawasaki klx 300. En evighetsmaskin som är väldigt lättkörd(väger 106kg) och är extremt bekväm, i de flesta lägena. Dock så är fjädringen alldeles för mjuk och jag känner att mer effekt inte skulle skada. Känns lite overkill att trimma en sån hoj så jag är inne på ktm exc 250f/400.
intresserad av kawan? :näsblod
hur kan man neka nåt som blir såhär bra på bild?
jag är inte bortskämd, betalat båda hojarna och all min utrustning, sommarjobb heter receptet, smakar det så kostar det :D
View attachment 353610

det ser trevligt ut men ska köpa en 125:a!

Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Willkommen hit!:)

Klart du ska ha en sporthoj TS!:tummenupp
Vad sägs som en NSR med 400 ärliga mil och en genomgången motor med 30 friska hästar om man så vill? Runt 10k låter ju som din budget? ;)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning