Service beror lite på hur kul och smidig båge det skall vara faktiskt.
Det finns arbetshästar som tuffar och går länge, men kanske inte är sådär överdrivet kul i skogen.
Det lite trista i ditt fall är att 2-takt formligen dominerar om det skall vara smidigt, låg service och ändå jäkligt kul, men det blir lite sådär att åka gata med (fipplet med soppan) även om det finns maskiner som ledigt orkar med motard (min 300:a t.ex).
Men är det en allt-i-allo-maskin du jagar skulle jag rekommendera en KTM 400/450 EXC (du behöver absolut inte mer i skogen, det räcker med en 250 4-t med) med motardhjul, ju nyare, ju bättre (de blir smidigare med åren), jag hade en 03:a och det var lite järnsängs-feeling över den, något som blev bättre med den nya ramen som kom 05.
Motarderna är hårdare fjädrade, vilket lär bli ett problem för dig i skogen, då är det bättre att köra en enduro och pilla med fjädringen ifall det blir fel - men det är svårt att kombinera gatåka med klistriga däck och enduro, fjädringsmässigt är det lite motpoler.
Bäst vore nog att bestämma vad du vill göra, bara däcken som används i skogen suger benhårt för att åka lite gata/grus med (ett Michelin S12 äts upp på nolltid).
Meckjobb på en KTM 4-t handlar om olja och filter var 10:e körtimme sisådär, och kolla ventilspelet lite regelbundet (busenkelt på RFS-motorerna, ställskruv - schims kom på de senare, men där skall det å andra sidan hålla sig längre).
Och för en normal motionär kan man nog åka 100-150 timmar innan det är dags att gå igenom motorn med nya lager, kolv, etc (det är 2-3 års endurokörning för en vanlig dödlig det).
Det andra vettiga alternativet är en Yamaha WR450F, men det lilla jag känt så känns de större, längre och lite klumpigare i skogen (men går å andra sidan mer stadigt, KTM känns lite mer nervösa, men reagerar snabbare).
Enduro rockar, det är ett optimalt komplement till gatbågen - och träningen man får på köpet är svårslagen, både körmässigt och fysiskt (är helt däckad än, körde ett hårt pass igår, blir till att försöka dra sig på hörntänderna till jobbet...).
/J