Enduro

jimmbo

www.islandmoto.com
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
tl1000r
Hej!

Skall nu idagarna skaffa mig en enduro för motionens skull.

Undrar vad e det som gäller när en hoj e e-reggad??

Får man köra den på vanligt a kort på väg eller måste man ha någon lisense?

Mvh Jim

www.islandmoto.com

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
jimmbo skrev:
Hej!

Mvh Jim

www.islandmoto.com

Har du license så får du köra på hojen till och från banan...Om du har körkort för hojen förstås. :)

schang

Enduro, motard, grus!
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
KTM 400 EXC -07, 525 EXC -06
Har för mig att du bara får köra den på allmän väg till och från SVEMO-arrangerad träning och tävling. Tror att du måste ha endurolicens också.

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
schang skrev:
Har för mig att du bara får köra den på allmän väg till och från SVEMO-arrangerad träning och tävling. Tror att du måste ha endurolicens också.

Helt korrekt.

Min license kostar 1050:- om året... Vet inte om jag räknas som junior längre..(18+)

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Har du inte kk som räcker för hojen får du bara köra den på allmän väg under SVEMO-tävling, inte träning, inte till-och-från.

Idag finns det inga fördelar med e-reggning, undvik den om du inte måste ha det, t.ex. pga hojen inte går att gatregga. Eller förstås för att du tävlar.
/u

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Vad ska man ha för hoj/license/kk för att kunna köra en hoj på cross bana likväl som på gata???

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
addegbg skrev:
Vad ska man ha för hoj/license/kk för att kunna köra en hoj på cross bana likväl som på gata???

Skall du köra på gata skall det vara registrerat och körkort
Skall du bara köra till/från tävling/träning räcker endurolicens + körkort
Skall du bara köra crossbana behövs ingen registrering, oftast ingen licens.
Skall du tävla i cross/enduro behövs licens.

Du kan väl köra på crossbana med vilken hoj som helst så man kan väl köra med en R1:a om man känner för det, beror väl på vad den lokala klubben säger.

Elelr har jag bara missuppfattat frågan?

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
Trango_B skrev:
Kan man ta endurolicens utan att ha körkort :va

Du kan ta en tillfällig licens i samband med vissa tävlingar typ Gotland Grand national och Ränneslättsloppet. Då behöver du inget kk om du ska tävla i serie eller novemberkåsan el dyl då måste du ha kk pga av att vissa transport sträckor kan ligga på almän väg.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
ulf_lundin skrev:
Har du inte kk som räcker för hojen får du bara köra den på allmän väg under SVEMO-tävling,/u

Nej nej, verkligen inte..: Du får under inga omständigheter framföra en motorcykel som du inte har körkort på allmän väg...

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Conrad skrev:
Helt korrekt.

Min license kostar 1050:- om året... Vet inte om jag räknas som junior längre..(18+)

Är det verkligen helt korrekt? Svemo träning? Det är inte ofta sån annordnas, jag tror det är träning överhuvudtaget.. Inte 100% säker men jag har alltid kört på det... Vart jag än ska så har det varit träning :)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Stolten skrev:
Är det verkligen helt korrekt? Svemo träning? Det är inte ofta sån annordnas, jag tror det är träning överhuvudtaget.. Inte 100% säker men jag har alltid kört på det... Vart jag än ska så har det varit träning :)

Träning anordnad av svemo-ansluten klubb = svemo-träning? Antar att det är så man menar.

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
erik skrev:
Träning anordnad av svemo-ansluten klubb = svemo-träning? Antar att det är så man menar.

Kanske det, men i min klubb tex så har man aldrig några anordnade träningar.. Det sker på eget bevåg...

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
addegbg skrev:
Pebl skrev:
Skall du köra på gata skall det vara registrerat och körkort

Hur lik får en enduro vara en cross för att den ska kunna gatbesiktigas?
Gatbesiktas? Eller Enduro besiktas?

Gat: Måste den ha blinkers, lyse, bromslyse, Stöd (?) Måste vara strypt till rätt effekt..

Enduro:
Lyse, bromsljus, och eventuellt stöd, du får inte köra cross med stöd iaf..

Tror det var allt men kan ha glömt nått...

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
jimmbo skrev:
Hej!

Mvh Jim

www.islandmoto.com

e-reggad har nackdelen att du måste ha licens och kör till eller från träning (av en svemo-annsluten klubb)
Har du lv-reggat har du dock problemet att du inte har några undantag från en vanligh hoj, det innebär att du måste ha blinkare, backspeglar och ljudkrav.

Jag kör lv-reggat, men eftersom jag bara kör på gata till och från träning (om än väldigt sällan) kör jag egentligen olagligt eftersom jag inte har blinkare, backspeglar eller följer ljudkraven. Alltså det vara bättre för mig att köra e-reggat, tvärt emot vad alla råder en till!

Dessutom måste jag hänga på blinkare, backspeglar, stopa in grejer i ljuddämparen, fixa med luftburken och byta nål när jag ska besiktiga...

så både lv- och e-reggat har sinna fördelar!

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Stolten skrev:
Gatbesiktas? Eller Enduro besiktas?

Gat: Måste den ha blinkers, lyse, bromslyse, Stöd (?) Måste vara strypt till rätt effekt..

Enduro:
Lyse, bromsljus, och eventuellt stöd, du får inte köra cross med stöd iaf..

Tror det var allt men kan ha glömt nått...

Ok, man tackar för infon.
Men vad menar du med effekten?
Hur funkar det med blinkers på crossbanan, knäcks dom enkelt vid vurpa eller skakar dom sönder eller håller bra? :va

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Blinkers har en förmåga att framförallt skaka sönder, man behöver inte vurpa för att pajja den med andra ord. annars är detväl inga problem att fara omkring med en gatreggad cykel på crossbana.
En cross kan man i regel enduroregga men inte gatregga (trassel med intyg, bullerprov mm.) På SVEMO:s hemsida finns en lista med cyklar som går att enduroregga (ifall någon kommer på ide'n att enduroregga en fireblade kan man konstatera att det inte är tillåtet.)

Gatreggad cykel är i regel strypt till lägre effekt, oftast för att klara ljudkrav.
som en bieffekt kan försäkringspremien sjunka och som bekant kan det bli problem med försäkringen om man kör omkring med ful(l)effekt (alltså om uppgiven effekt i reg.handlingarna ej överensstämmer med den faktiska effekten) Försäkringsbolaget kan bl.a. hävda att man är en bedragare och vägra betala ut ersättning.

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Allt skakar sönder. Lampor skakar sönder fortast. Och det som inte skakar sönder det slår man sönder!
Därför plockar man av så mycket som möjligt när man kör i skogen.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024