Enduroläger med Anders Eriksson - 7 faldig världsmästare

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack! 14 maj är det dags igen! Enduroläger i Uppsala. ??
Grymt imponerande av dig att köra enduro med bara ett ben. Uppfattade inte handikappet förrän jag rullade igång klippet. Måste vara svårt att bara hantera en väghoj som enbent och att komma på att göra det i skogen vittnar om någon som inte viker sig för lite mjölksyra eller en och annan marksyning.

Använder du någon speciell lyftteknik när du åkt omkull eller kört fast i ett kärr? Inbillar mig att det är då man är som mest betjänt av två ben att ta i med. Får jag också passa på att fråga om benavsaknaden är medfödd eller orsakad av någon (mc-)olycka? Finns det inga proteser som skulle kunna underlätta endurokörning eller är det en omöjlighet om man inte har kvar knät?

Hoppas att det är okey att jag ställt några personliga frågor? Svara bara på det som känns okey. Jag blev bara så väldigt inspirerad och nyfiken av din film på hur det fungerar i praktiken.

Vänliga hälsingar BG

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Grymt imponerande av dig att köra enduro med bara ett ben. Uppfattade inte handikappet förrän jag rullade igång klippet. Måste vara svårt att bara hantera en väghoj som enbent och att komma på att göra det i skogen vittnar om någon som inte viker sig för lite mjölksyra eller en och annan marksyning.

Använder du någon speciell lyftteknik när du åkt omkull eller kört fast i ett kärr? Inbillar mig att det är då man är som mest betjänt av två ben att ta i med. Får jag också passa på att fråga om benavsaknaden är medfödd eller orsakad av någon (mc-)olycka? Finns det inga proteser som skulle kunna underlätta endurokörning eller är det en omöjlighet om man inte har kvar knät?

Hoppas att det är okey att jag ställt några personliga frågor? Svara bara på det som känns okey. Jag blev bara så väldigt inspirerad och nyfiken av din film på hur det fungerar i praktiken.

Vänliga hälsingar BG

Tack!

Ja, jag hade en idé om att göra något udda och gärna med hoj 2019. Hade flax och efter mycket om, och lite men, fick jag kontakt med KTM som ställde upp som huvudsponsor och i och med dem rasade det in sponsorer och det som mest var en kul grej blev plötsligt allvar!

Målet är att som en av de första i världen tävla i enduro på ett ben (utan protes).
Skulle kört 2020 - men som tur(?) var kom COVID för det här med enbent enduro var betydligt svårare än vad jag trodde... ?
Fick lite respit och mer träning och nu är jag anmäld till Stångebroslaget i Juli, därefter Ränneslätt i September och rundar av med GGN i Oktober - fixar jag tre varv eller mer i varje tävling har jag grejat en Enduroklassiker så det är målet.

Att lyfta har jag fått träna på! Bokstavligen! ?
Det går inte att lyfta "som man ska" med benen för du kan inte så och vika ut benet åt sidan som du skulle som tvåbent. Så det blir till att lyfta mycket med ryggen. Sen har jag en skada sen jag kraschade i ett avbärraräcke och bröt ryggen på tre ställen och krossade bäckenet så jag är inte så stark i benet som jag varit heller. Men hojen är så lätt så det är oftast inget stort problem om det inte lutar uppför då... Kärr har jag klarat mig från att köra fast i, än så länge.

Hade bencancer som 13 åring så där förlorade jag benet då - sen hojolyckan som "bonus" på det. Tur att man är ung och stark! Eller var iaf..

Eftersom jag inte har något knä kvar och knappt något lår så är en protes mest i vägen. Hade protes de första två åren men mest för att folk inte skulle glo på en som 13 åring... Sen dess har jag alltid gått på kryckor och är mycket mer mobil så. Försöker "springa" 5km varje morgon för att hålla igång kondisen och cykla mountainbike på det.

Finns en rätt bra artikel som KTM skrev om mig och den här satsningen för den som vill förkovra sig.. ?

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Övning ger färdighet...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...