Enduroresor till Kroatien intressekoll

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Vill kolla intresset för enduro resor till Kroatien/Bosnien.

Upplägget är att man åker till Kroatien/Bosnien och får hyra MC under en till två veckor. Under den tiden får man guidade turer (på svenska) på både grus och asfalt, bl.a. en tur upp till toppen av en 2400 meter hög berg samt kustvägar vid Adriatiska havet. Man skulle uppleva härliga hojvägar samt fin natur. Det skulle bjudas på god mat också.

Resan skulle vara en s.k. all inclusive, det som ingår är boende, mat, dryck, hämta/lämna på flygplatsen, hyra av hoj, bensin, guidade turer.
Man kan kombinera med en MC vecka och en sola och bada vecka i Kroatien.
En all inclusive vecka skulle kosta 9900:-

Det mesta är redan ordnat med boende, planerade rutter, osv. Tanken är att köra igång det hela redan 2011 från 15 maj till 15 september.

http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/Visit-Bosnia/317683101919

http://croatia.hr/sv-SE/Hem
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kustvägarna där blir LIVSFARLIGA när det är turistsäsong. Väldigt mycket trafik som har bråttom till semesterstället och ganska smala vägar. Dock jävligt kurviga :tummenupp
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Låter sjukt intresant, borde bli många intreserade det är ju ett bra sätt att prova på sådan körning till en bra peng.
Har jag råd kommer jag lätt ta en sådan resa nästa år!
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Kustvägarna där blir LIVSFARLIGA när det är turistsäsong. Väldigt mycket trafik som har bråttom till semesterstället och ganska smala vägar. Dock jävligt kurviga :tummenupp

Tack och lov så är det mindre trafik där efter att de har öppnat sina "autobahns", annars skulle det inte gå.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Dock för de pengarna får ni ju många veckors Enduro åkning i Sverige :rolleyes:.

Men om jag var rik skulle jag nog ta en sån resa :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tack och lov så är det mindre trafik där efter att de har öppnat sina "autobahns", annars skulle det inte gå.

Precis, det är nog mycket mindre trafik där, men tror ändå att det fortfarande är rätt mycket trafik. Motorvägarna är ju en bit in från kusten så till vissa ställen är det bättre att ta kustvägen istället.
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Precis, det är nog mycket mindre trafik där, men tror ändå att det fortfarande är rätt mycket trafik. Motorvägarna är ju en bit in från kusten så till vissa ställen är det bättre att ta kustvägen istället.

Jag har även funderat på att det finns möjlighet att ta två veckor, en vecka uppe i bergen i västra Bosnien samt Kroatien och andra veckan skulle man åka kustvägen från Rijeka till Dubrovnik, men under juli-augusti kan det vara lite för riskabelt och mycket trafik/turister.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har även funderat på att det finns möjlighet att ta två veckor, en vecka uppe i bergen i västra Bosnien samt Kroatien och andra veckan skulle man åka kustvägen från Rijeka till Dubrovnik, men under juli-augusti kan det vara lite för riskabelt och mycket trafik/turister.

Ja, det är ju löjligt fina hojvägar där, men verkligen inte säkra på någon punkt. I Bosnien kan det bara vara ett litet räcke som skiljer dig från ett stup :död

Lycka till ivf :tummenupp

PS. Om du behöver hjälp med att tyda något på bosniska/kroatiska så är det bara till att fråga ;)
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Ja, det är ju löjligt fina hojvägar där, men verkligen inte säkra på någon punkt. I Bosnien kan det bara vara ett litet räcke som skiljer dig från ett stup :död

Lycka till ivf :tummenupp

Jo, jag vet, det tog lång tid att planera så säkra rutter som möjligt, men det finns gott om roliga vägar utan några stora risker.
Inga höga stup:)
 

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Låter sjukt intressant :tummenupp Vad för hojar är det som erbjuds?
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Samma här. Kan tänkta mig en sån tur. Har länge tänkt på Balkan.
 

Synnis

Synnis
Gick med
13 Nov 2005
Ort
Vänge
Hoj
XR 600 CRF 450 Suzuki K1
Låter intressant, jag är gärna på. Kommer det att bli mera information på forumet?
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
Förra sommaren var jag i Bosnien på rafting, vi betalade 50 euro för mat en övernattning + öl och sprit. Dom hade även endurocyklar som man kunde hyra. Priset skulle vara 80 euro istället för en dag med tur upp i berget.

När det gäller köra mc i Kroatien hade vi med oss RR hojar på tusen kubik och det var ingen hit att köra på.

Asfalten är så kass plus allt damm som ligger där så blir det såphalt... men men med en mjuk gashand så gick det.

Nästa problem är värmen, svettades som en gris och då körde jag i Hjälm kortärmad tröja, kort byxor och ryggskena.
 

DRace

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
CBR1000RR
Ang. hojar så blir det nog motarder(ev. med grusdäck), som sagt asfalten är inte den bästa och det blir en hel del gruskörning. Funderingar finns att ha lite olika hojar typ
xt660x, ktm690, kanske en xr650r och ev. drz400s, lite variation, men vi för se.
Jag kommer att uppdatera information på forumet

Roligt att rafting nämns för att skulle intresset finnas så kan även rafting ordnas eftersom det ligger en stenkast från boendet.

Det kan vara rätt så varmt under perioden 15 juli-15 augusti. Då får man köra upp i bergen för att svalka ner.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Om du skall marknadsföra hela grejen som enduroresor, så vore det generalfel att inte erbjuda gästerna riktiga endurohojar eller åtmistone hojar liknande DRZ med nabbdäck.

Lycka till med projektet.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag och flickvännen körde i dessa krokar i somras och vägarna i Kroatien är mycket bättre än i andra delar av östeuropa. Enligt svenska mått kör dom som biltjyvar men även gällande detta så finns det andra länder där man än mer måste ha ögon i nacken. Albanien sticker ut lite ur mängden. Där hände det ordentligt besynnerliga saker i trafiken. Det svåraste med Kroatien var dom ibland rejält branta vägarna ner mot byarna längs kusten. Nu körde vi på tyngre hojar men vid ett par tillfällen klarade vare sig jag eller flickvännen dessa branta vägar i kombination med otroligt skarpa kurvor så vi fick vända alternativt vid något tillfälle köra mot enkelriktat. Detta hände enbart längs den tidvis branta Kroatiska kustvägen och aldrig någon annanstans. Annars var vägarna i jämförelse inte alls speciellt dåliga och vi höll oss oftast borta från motorvägen och istället valde mindre vägar. Vad det gäller mat och boende var Kroatien nästan lika dyrt som Sverige. Utan jämförelse det dyraste landet i Östeuropa om man nu inte räknar in Österrike. Väldigt varmt. Vanligt med temperaturer uppåt 35 - 40 grader på sommaren. Inte det varmaste landet vi besökte men jag rekommenderar defintitivt att kolla lite på valet av hojkläder. Pat här på forumet var i samma krokar med sin flickvän som jag och min flickvän var och han körde i riktigt trevliga och säkra prylar. Man klädde på sig skydden separat och sen en väldigt ventilerad tröja över. Minns inte exakt men jag kan tänka mig att det är något liknande crossåkarna kör i. Jag och flickvännen körde i samma Rukka ställ som vi hade uppe på Nordkap och + 2 grader förra sommaren. Otroligt bra prylar men LIIIIITTTTEEE väl varmt kanske...... :tungan :)

Annars är Koatien väldigt fint. Gamla stan i Dubrovnik är bedårande och väl värt ett besök men samtidigt lite en turistfälla. Men en fin turistfälla.

MVH//J
 

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Ort
fjollträsk
Hoj
KGK
Ja, det är ju löjligt fina hojvägar där, men verkligen inte säkra på någon punkt. I Bosnien kan det bara vara ett litet räcke som skiljer dig från ett stup :död

Lycka till ivf :tummenupp

PS. Om du behöver hjälp med att tyda något på bosniska/kroatiska så är det bara till att fråga ;)

Du ska väl köra på vägen och inte i stupet eller räcket?

Det svåraste med Kroatien var dom ibland rejält branta vägarna ner mot byarna längs kusten. Nu körde vi på tyngre hojar men vid ett par tillfällen klarade vare sig jag eller flickvännen dessa branta vägar i kombination med otroligt skarpa kurvor så vi fick vända alternativt vid något tillfälle köra mot enkelriktat.

man börjar ju fundera på hur vägarna ser ut egentligen, låter roligt med SM, Enduro osv. ifall man vill ha lite äventyr.
 
Last edited:

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
man börjar ju fundera på hur vägarna ser ut egentligen, låter roligt med SM, Enduro osv. ifall man vill ha lite äventyr.

Jag och flickvännen kör 1200GS Adventure hojar och dom väger en hel del. Betydligt enklare på en lättare hoj. En del vägar ner till dom mindre byarna är faktiskt rejält branta och ibland stöter man på 180-graderskurvor i dom branta partierna. Enklare nerför än uppför kände jag själv. I det stora hela är det definitivt ingenting att oroa sig över men framförallt jag försatte mig i en knivig situation en gång. Flickvännen är smartare än mig och tog beslutet att vända betydligt tidigare än vad jag gjorde. Det straffade sig men jag löste det efter olaglig körning från min sida..... Det vart FÖR brant och sen en otroligt snäv kurva med grus i. Så jag valde att köra rakt fram mot enkelriktat och hoppades på att ingen bil skulle komma just då. Väldigt smal och brant väg. Inget möte men om det kommit en bil lite för fort vetefaan vad som hade hänt, för att vara helt ärlig.

//J
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top