Energica går i konkurs

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Nej, vad tänkte du? Var fotkoppling och tankplacerad växelspak nödvändigt för körglädje? Självklart inte.

Tittar du på sportbilar idag, är det ens NÅGON som har manuell växellåda?

Min poäng är att körglädjen inte sitter i nostalgin. Vi vill gärna ha bättre och bättre teknik; mjuk koppling? QS eller som Hondas nya manuella automat. Snöskotrar har inte manuell låda, de kan vara sjukt roliga att köra ändå. Osv.

Så häng inte upp dig på växellådan utan prova att köra en potent elhoj på bana eller i vanlig landsvägstrafik ett tag. I Alperna är det ju fanimig perfekt.
Har kört den - skulle gärna äga en och i så fall köra på bana. Momentet som finns räcker alltid för att ta sig ur en kurva, behövs ingen växellåda. Toppfarten kan vara lite klen på längsta rakan - räcker säkert inte på Anderstorp, men köra bana för nöje (inte tävla) så funkar det bra, det är kurvorna som gäller.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu räknar du mest upp helt andra typer av fordon.Vilken transmission sportbilar har skiter väl jag i och jag saknar inte manuell låda i lastbilarna på jobbet heller men motorcykel är en annan femma.Uppenbarligen är jag inte den enda som tycker så.
Säger inte att du är ensam, jag har också tyckt så men har ändrat mig efter att ha provat. Vilket jag tror att fler gör och vi lyckades ju lämna tex fotkoppling och växelspak på tanken…

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Så är det, kostnaderna är för höga men idag finns det ju laddare på nästan alla OKQ8 och CircleK även i obygden. Jag har kollat sträckorna vi kör på Norrlandsgrus och det skulle nog funka med elhoj till och med där redan idag… men som sagt så är det annat som stoppar. :)
Känslan av att stå på en ladd-station efter midnatt i nån timme och se hur kW'n rinner ner i batteriet är inte lockande....................

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Så är det, kostnaderna är för höga men idag finns det ju laddare på nästan alla OKQ8 och CircleK även i obygden. Jag har kollat sträckorna vi kör på Norrlandsgrus och det skulle nog funka med elhoj till och med där redan idag… men som sagt så är det annat som stoppar. :)
Då måste du gå upp en storlek i kläder - allt fikande i väntan på laddning kommer göra svensken ännu fetare än idag

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Känslan av att stå på en ladd-station efter midnatt i nån timme och se hur kW'n rinner ner i batteriet är inte lockande....................
Haha nä med ett 20kWh batteri står man nog inte en timme och laddar 20-80%… kanske 10-15 min och den laddar medan du ändå pinkar, skakar igång benen och tar en kopp kaffe.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Då måste du gå upp en storlek i kläder - allt fikande i väntan på laddning kommer göra svensken ännu fetare än idag
Det är väl så att man fikar ändå… man ”väntar” inte på laddning.

Oftast väntar man på polarna/frugan/polacken som barrikaderat muggen/kön i kassan etc etc.

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Det blir inget "Tornedalen by moped" ialla fall :unsure:
Så dom riktigt episka resorna uteblir ju....

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tittar du på sportbilar idag, är det ens NÅGON som har manuell växellåda?
De ultimata sportbilarna har manuell låda. GMA T.50 och Pagani Utopia, till exempel. 2016 när Porsche kom med 911 R var det många som hyllade den manuella lådan.
Sportbilar för folk som tror de är racerförare finns förstås med automatiska prylar.

Med det sagt så har jag provat några elektriska cyklar, men de har haft lite väl intrusiva antikulsystem för min smak. Räckvidden har inte heller varit tillräcklig för mina normala rundor och laddningen har varit långsam.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Nu räknar du mest upp helt andra typer av fordon.Vilken transmission sportbilar har skiter väl jag i och jag saknar inte manuell låda i lastbilarna på jobbet heller men motorcykel är en annan femma.Uppenbarligen är jag inte den enda som tycker så.
De som blivit tokfrälsta har ofta svårt att se en annan synvinkel eller förstå att andra kan ha andra preferenser, eftersom de ju hittat det bästa alternativet.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Nu gäller tråden EL-MC men jag fortsätter på OT-spåret gällande bil som en del övriga.

Laddinfrastrukturen har fullkomligt exploderat i antal under 2023/24 tycker jag men jag kan bara utgå utifrån min egen rutt jag ofta åker med bil som är Kalmar-Stockholm. En resa på ca. 5 tim där jag behöver stanna 10-15 min för att ladda på vägen, oftast i samband med mat, kaffe eller toa. Verkligen inget problem och hade stannat ändå om jag kört fossildrivet. Men bil är transportmedel för mig och inte nöje.

När det gäller MC är är det nöje och där har jag svårt att se något roligt med en tyst el-hoj. Jag är fortfarande omogen 50-plussare som vill att det låter ordentligt, en del av upplevelsen fortfarande för mig. Men kanske jag kan bli omvänd så småningom precis som med elbil men tveksam.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag är fortfarande nyfiken på vilken elhoj Brooklyn åker runt på.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är fortfarande nyfiken på vilken elhoj Brooklyn åker runt på.
Vadå, jag kör inte elhoj. Men jag har provat och fattar grejen eftersom jag kör elbil (också) sedan drygt 5 år tillbaka. Dvs inget större problem i verkligheten och framförallt inte så stort problem som de som aldrig provat påstår.
Jag kör ju rätt mycket hoj med andra och har ca 60 mils räckvidd. Hur långa sträckor mellan pauser tror du att det brukar vara normalt? Grusåka eller landsväg?

Jag har svaret och det hade i väldigt många fall funkat alldeles utmärkt med elhoj även här…

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Vadå, jag kör inte elhoj. Men jag har provat och fattar grejen eftersom jag kör elbil (också) sedan drygt 5 år tillbaka. Dvs inget större problem i verkligheten och framförallt inte så stort problem som de som aldrig provat påstår.
Jag kör ju rätt mycket hoj med andra och har ca 60 mils räckvidd. Hur långa sträckor mellan pauser tror du att det brukar vara normalt? Grusåka eller landsväg?

Jag har svaret och det hade i väldigt många fall funkat alldeles utmärkt med elhoj även här…
Men uppenbarligen tillräckligt stora problem för att fortsatt hålla fast vi Bayerska jordbruksredskap.
Fotkoppling och handväxel också?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...