hannuse
När resan är målet
Ha ha, fan, det fanns en ”Volvokatalog” kommer jag ihåg.På den gamla goda tiden gav Volvo ut en tidning som hette "Ratten". Vad jag minns så skickades den till samtliga Volvoägare inom Sverige. Jag fick den i alla fall och jag har inte ägt en Volvo tillverkad efter 1986. "Ratten" innehöll kul reportage om de senaste R-sport tillvalen till 240 Turbo, intressanta artiklar om utvecklingen bakom deras gamla modeller och jämt och ständigt reklam för deras satsningar på rallycross, BTCC och STCC.
Sedan hände något med Volvo. Man blev på något märkligt sätt minst HBTQXYZ+ certifierade och tog i princip avstånd från motorsport, men sade sig istället älska golf, segling och genuint dåliga kvinnliga bilförare som inte kan släppa mobiltelefonen under bilkörning. Tidningen bytte namn till "Edit".
Min far har tyvärr en hyfsat ny Volvo och får därför denna "Edit". Jag slöbläddrade i det senaste numret häromdagen. Döm om min förvåning när Volvo i en tillsynes seriöst skriven artikel försöker lobba för elbilens "fördelar"...Man tvingas ju stanna redan efter några timmar. Då får man ju sträcka på benen. Då får man ju dricka kaffe. Då får man ju gå på toaletten. Det är ju finemang...! Att vi inte kommit på detta tidigare...!
Alltså samma Volvo som för ungefär femton år sedan körde en reklamfilm som påtalade bilens enorma räckvidd skapad av snål dieselmotor och enorm tankvolym. Ni vet, den där reklamfilmen där en snubbe tankar på den sedan länge nedlagda macken i Karungi och sedan kör under vad som verkar vara ett helt dygn. Det var i alla fall dagsljus, skymning, mörker och sedan morgon igen. När han äntligen kom hem så sprang han förbi den väntande frun, rakt in i badrummet och drog tidernas hästpiss ackompanjerad av ett rejält stön...
Det är uppenbarligen nya tider nu, när uppenbara nackdelar skall marknadsföras som synnerligen imaginära fördelar.
Så nä. Du har inte svaret. Den enda som har svaret är PG Lundmark och det hade han redan när han körde sitt första Paris-Dakar - man kör tills man är framme. Inget annat.
Där kunde man botanisera bland vassare kam till 740:in, eller turbo till en 240 med förgasare.
Allt var inte bättre förr, som farfar sa, men vissa saker är i alla fall annorlunda.
Kikar på ny bil nu, och på hemsidorna är det långt ner till specifikationerna om maximal dragvikt, ibland otroligt svårt att hitta, men däremot så framhävs ”bikakeformat luftintag lackerat i bilens kulör”.
Ja, det säljer troligen, så jag är bara en surgubbe…men ändå