Dickhead skrev:En bonntips från Robban_C som jag såg i nån annan tråd är att köra på en blandning av diesel och motorolja och köra försiktigt i några km, motorn ska tydligen vara fullständigt ren invändigt efteråt. Det hade funkat för honom i hans Camaro eller vad det var.
Blir lite skeptisk till det hela när de skriver så här:
"Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja. Därför, för att nå bästa resultat när man byter från mineralolja till syntetisk olja i en bil, kommer Bilstein Engine Flush att se till att det blir maximal nytta av ett sådant byte eller vid en tillsättning av oljeadditiv."
kithseefried skrev:den vätska som körs runt i motorn av engine flush är petroliumdestilat, en viss procent av detta ämne finns i alla oljor och detta är den tvättande delen av oljan och detta finns att köpa e de flesta biltilbehörsfirmor att blanda ner i oljan som i sin tur tvättar motorn. MEN det finns 2 stora plus med bilstein nr1: det är 40liter utav denna vätskan som pumpas runt i ca 40grader nr2: man pumpar in vätskan via oljefiltret och på så vis trycker ut i alla oljekanaler med ca 3,5bar men det fiffiga är att oljan pressas även baklänges igenom oljepump och rensar eventuella kox bitar i oljepickupen/silen
Muahaha...den var bra. Vilket försäljningsargument! "Det är inte bra att använda vanlig syntetförstärkt olja"Dickhead skrev:Blir lite skeptisk till det hela när de skriver så här:
"Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja.
Borsiin JR skrev:När jag läste ditt inlägg slog en del saker mig, det du skrev var i princip en avskrift av vad som stod i reklamen för produkten. Jag tar dock en mer kritisk hållning till det hela och ställer mig bla följande frågor.
1. Petroleumdestilat.... Ja det är vad oljan till 95% är uppbyggd av syntetolja är nämligen ett petroleumdestilat, vad är det altså som pumpas genom motorn. Biltemas billigaste motorolja?
2. Vevhusventilationen... Hur fn trycksätter du motorn till 3,5 bar utan att täppa till vevhusventilationen?
3. Varför är det utmärkt att pumpa skit baklänges genom motorn? Det mest logiska vore om man pumpade denna mirakelvätska uppifrån och ner och inte underifrån. Är det kanon att spruta "skitig" vätska baklänges så att det kommer i kontakt med lager etc.
4. Under vilket varumärke säljs dessa oljeadditiv som består av petroleumdestilat?
5. Går det över huvud taget att pressa saker baklänges genom oljepumpen då den inte roterar? (annars också) Jag trodde de var konsturerade så att de endast pumpade olja i en riktning.
Är för övrigt inte bilstein ett stötdämparmärke för sånnadär Zatzymuppar :
kithseefried skrev:Jag gjorde det idag på min 92:a samtidigt som jag bytte lameller.. funkade fint och man ser vad man får ut ur motorn efteråt
men om man kör hojen på helsyntet finns det ingen anledning att flusha...
helsynteten ger inte ifrån sig kox lika lätt som en mineral.
anledningen till att jag gjorde det är dels för att jag nyss köpt den, att jag inte vet hur förra ägaren skött den och att den hade en delsyntet i när jag övertog den.
jag fick ut 3 koxbitar typ 1x1 mm stora som kanske annars hade satt sig i en lagerbana och gjort skada. så viss e det bra men till skilnad från bilar sköts hojar med betydligt mer kärlek än bilar(under huven altså)
några bilar jag flushat har jag även fått ut metallbitar i samma storlek och det är ju direkt skadligt men det har mäst varit på typ nyare bilar än 02. störst skillnad som märks har varit ofelbart bmw, har gjort mirakel åt ledsna kunder med rasslande motorer
Borsiin JR skrev:När jag läste ditt inlägg slog en del saker mig, det du skrev var i princip en avskrift av vad som stod i reklamen för produkten. Jag tar dock en mer kritisk hållning till det hela och ställer mig bla följande frågor.
1. Petroleumdestilat.... Ja det är vad oljan till 95% är uppbyggd av syntetolja är nämligen ett petroleumdestilat, vad är det altså som pumpas genom motorn. Biltemas billigaste motorolja?
2. Vevhusventilationen... Hur fn trycksätter du motorn till 3,5 bar utan att täppa till vevhusventilationen?
3. Varför är det utmärkt att pumpa skit baklänges genom motorn? Det mest logiska vore om man pumpade denna mirakelvätska uppifrån och ner och inte underifrån. Är det kanon att spruta "skitig" vätska baklänges så att det kommer i kontakt med lager etc.
4. Under vilket varumärke säljs dessa oljeadditiv som består av petroleumdestilat?
5. Går det över huvud taget att pressa saker baklänges genom oljepumpen då den inte roterar? (annars också) Jag trodde de var konsturerade så att de endast pumpade olja i en riktning.
Är för övrigt inte bilstein ett stötdämparmärke för sånnadär Zatzymuppar :
Dickhead skrev:En bonntips från Robban_C som jag såg i nån annan tråd är att köra på en blandning av diesel och motorolja och köra försiktigt i några km, motorn ska tydligen vara fullständigt ren invändigt efteråt. Det hade funkat för honom i hans Camaro eller vad det var.
Blir lite skeptisk till det hela när de skriver så här:
"Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja. Därför, för att nå bästa resultat när man byter från mineralolja till syntetisk olja i en bil, kommer Bilstein Engine Flush att se till att det blir maximal nytta av ett sådant byte eller vid en tillsättning av oljeadditiv."
junnu skrev:Kan vara att det kom ut en del. MEN 97 % lämnade säkert kvar
kithseefried skrev:2: du kanske ska läsa på hur en motor fungerar!!! maskinen sätter tryck på oljekanalerna där det normalt är 3 till 8 bar tryck samtidigt som skiten dreneras ut via oljepluggen.
3: tja tänk dig en boll (skiten) som slängs ner i ett konat rör (kanaler)och fastnar......HUR SKA DU FÅ UT DEN?????!!!!! samma holl den kom från kanske BAKLÄNGES. men detta blir bara från oljefiltret och till oljepump som det går baklänges. idén är inte att bara spola ut mega bitar utan lösa kox i kanaler och lager.
5: svar ja så länge den står stilla
var och en får tro vad de vill. jag vet att det fungerar har fått för många bilar med stora possitiva förändringar för att kunna neka till det(däribland min egen)
Nu har jag läst igenom prospektet för engine flush.Borsiin JR skrev:Om jag spinner vidare så kan man undra en del om deras andra påståenden om bla förmågan att få ut partiklar. För att en vätska skall kunna behålla partiklar som är så små som 3 microns så krävs det antingen att den löser dem (vilket den inte gör) alt att den har hög viskositet så att partiklarna fortsätter vara uppslammade. Fråga dig då hur man lyckas pumpa 40 liter av en så högviskos vätska genom de trånga oljekanalerna i en motor på bara ett fåtal minuter.
Ny R1 Race och R1 GYTR
Pressrelease från Yamaha ... |
|
Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team
Motorsportlegenden och fler... |
|
Miguel Oliveira klar för Yamaha
Miguel Oliveira och Lin Jar... |
|
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem
En ny patentansökan har avs... |
|
BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?
Sedan en tid har olika rykt... |
|
HRC och Repsol avslutar samarbete
Efter 30 års samarbete på d... |
|
MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor
MV Agusta har officiellt be... |
|
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner
Ducati Desmosedici GP7 är o... |
|
BMW närmar sig MotoGP
Sedan en tid har olika rykt... |
|
2025 års KTM 450 SMR
KTM höjer ribban för 2025 å... |