Engineflush. Någon som provat?

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
En bonntips från Robban_C som jag såg i nån annan tråd är att köra på en blandning av diesel och motorolja och köra försiktigt i några km, motorn ska tydligen vara fullständigt ren invändigt efteråt. Det hade funkat för honom i hans Camaro eller vad det var.

Blir lite skeptisk till det hela när de skriver så här:
"Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja. Därför, för att nå bästa resultat när man byter från mineralolja till syntetisk olja i en bil, kommer Bilstein Engine Flush att se till att det blir maximal nytta av ett sådant byte eller vid en tillsättning av oljeadditiv."
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det finns _ingen_ anledning till att "rengöra" en motor invändigt. Byt bara olja och filter och var glad över att din motor är tacksam för att du inte hittar på några stolleprov. Tycker du om när motoroljan ser "fräsch" ut, byt var tionde mil. En olja blir snabbt skitig - ett tecken på att den löser upp koks som blåser förbi kolvringarna när du kör.
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
Jag gjorde det idag på min 92:a samtidigt som jag bytte lameller.. funkade fint och man ser vad man får ut ur motorn efteråt :tummenupp

men om man kör hojen på helsyntet finns det ingen anledning att flusha...
helsynteten ger inte ifrån sig kox lika lätt som en mineral.

anledningen till att jag gjorde det är dels för att jag nyss köpt den, att jag inte vet hur förra ägaren skött den och att den hade en delsyntet i när jag övertog den.

jag fick ut 3 koxbitar typ 1x1 mm stora som kanske annars hade satt sig i en lagerbana och gjort skada. så viss e det bra men till skilnad från bilar sköts hojar med betydligt mer kärlek än bilar(under huven altså)

några bilar jag flushat har jag även fått ut metallbitar i samma storlek och det är ju direkt skadligt men det har mäst varit på typ nyare bilar än 02. störst skillnad som märks har varit ofelbart bmw, har gjort mirakel åt ledsna kunder med rasslande motorer :tummenupp
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
Dickhead skrev:
En bonntips från Robban_C som jag såg i nån annan tråd är att köra på en blandning av diesel och motorolja och köra försiktigt i några km, motorn ska tydligen vara fullständigt ren invändigt efteråt. Det hade funkat för honom i hans Camaro eller vad det var.

Blir lite skeptisk till det hela när de skriver så här:
"Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja. Därför, för att nå bästa resultat när man byter från mineralolja till syntetisk olja i en bil, kommer Bilstein Engine Flush att se till att det blir maximal nytta av ett sådant byte eller vid en tillsättning av oljeadditiv."

den vätska som körs runt i motorn av engine flush är petroliumdestilat, en viss procent av detta ämne finns i alla oljor och detta är den tvättande delen av oljan :) och detta finns att köpa e de flesta biltilbehörsfirmor att blanda ner i oljan som i sin tur tvättar motorn. MEN det finns 2 stora plus med bilstein nr1: det är 40liter utav denna vätskan som pumpas runt i ca 40grader nr2: man pumpar in vätskan via oljefiltret och på så vis trycker ut i alla oljekanaler med ca 3,5bar men det fiffiga är att oljan pressas även baklänges igenom oljepump och rensar eventuella kox bitar i oljepickupen/silen :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kan någon förklara för mig varför det är så förbannat jättebra att bakspola oljescreenen etc. All den metall som spolas bakåt måste ju pasera genom motorn och även om högt tryck används så lär alltid någonting fastna.

Fast jag förstod ju klart inte heller det fina i "reparera medan du kör" eller Slic50 heller.... :)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Undra om REDEX finns än...de va riktig skit. Motorrenovering på burk haha...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
kithseefried skrev:
den vätska som körs runt i motorn av engine flush är petroliumdestilat, en viss procent av detta ämne finns i alla oljor och detta är den tvättande delen av oljan :) och detta finns att köpa e de flesta biltilbehörsfirmor att blanda ner i oljan som i sin tur tvättar motorn. MEN det finns 2 stora plus med bilstein nr1: det är 40liter utav denna vätskan som pumpas runt i ca 40grader nr2: man pumpar in vätskan via oljefiltret och på så vis trycker ut i alla oljekanaler med ca 3,5bar men det fiffiga är att oljan pressas även baklänges igenom oljepump och rensar eventuella kox bitar i oljepickupen/silen :)

När jag läste ditt inlägg slog en del saker mig, det du skrev var i princip en avskrift av vad som stod i reklamen för produkten. Jag tar dock en mer kritisk hållning till det hela och ställer mig bla följande frågor.

1. Petroleumdestilat.... Ja det är vad oljan till 95% är uppbyggd av syntetolja är nämligen ett petroleumdestilat, vad är det altså som pumpas genom motorn. Biltemas billigaste motorolja?

2. Vevhusventilationen... Hur fn trycksätter du motorn till 3,5 bar utan att täppa till vevhusventilationen?

3. Varför är det utmärkt att pumpa skit baklänges genom motorn? Det mest logiska vore om man pumpade denna mirakelvätska uppifrån och ner och inte underifrån. Är det kanon att spruta "skitig" vätska baklänges så att det kommer i kontakt med lager etc.

4. Under vilket varumärke säljs dessa oljeadditiv som består av petroleumdestilat?

5. Går det över huvud taget att pressa saker baklänges genom oljepumpen då den inte roterar? (annars också) Jag trodde de var konsturerade så att de endast pumpade olja i en riktning.



Är för övrigt inte bilstein ett stötdämparmärke för sånnadär Zatzymuppar :va :
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Dickhead skrev:
Blir lite skeptisk till det hela när de skriver så här:
"Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja.
Muahaha...den var bra. Vilket försäljningsargument! "Det är inte bra att använda vanlig syntetförstärkt olja" :D
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Borsiin JR skrev:
När jag läste ditt inlägg slog en del saker mig, det du skrev var i princip en avskrift av vad som stod i reklamen för produkten. Jag tar dock en mer kritisk hållning till det hela och ställer mig bla följande frågor.

1. Petroleumdestilat.... Ja det är vad oljan till 95% är uppbyggd av syntetolja är nämligen ett petroleumdestilat, vad är det altså som pumpas genom motorn. Biltemas billigaste motorolja?

2. Vevhusventilationen... Hur fn trycksätter du motorn till 3,5 bar utan att täppa till vevhusventilationen?

3. Varför är det utmärkt att pumpa skit baklänges genom motorn? Det mest logiska vore om man pumpade denna mirakelvätska uppifrån och ner och inte underifrån. Är det kanon att spruta "skitig" vätska baklänges så att det kommer i kontakt med lager etc.

4. Under vilket varumärke säljs dessa oljeadditiv som består av petroleumdestilat?

5. Går det över huvud taget att pressa saker baklänges genom oljepumpen då den inte roterar? (annars också) Jag trodde de var konsturerade så att de endast pumpade olja i en riktning.



Är för övrigt inte bilstein ett stötdämparmärke för sånnadär Zatzymuppar :va :

Kul frågor, desta roligare svar hoppas man på! :banana
 

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Ort
Pörtom
Hoj
sextresex ninnnnja
kithseefried skrev:
Jag gjorde det idag på min 92:a samtidigt som jag bytte lameller.. funkade fint och man ser vad man får ut ur motorn efteråt :tummenupp

men om man kör hojen på helsyntet finns det ingen anledning att flusha...
helsynteten ger inte ifrån sig kox lika lätt som en mineral.

anledningen till att jag gjorde det är dels för att jag nyss köpt den, att jag inte vet hur förra ägaren skött den och att den hade en delsyntet i när jag övertog den.

jag fick ut 3 koxbitar typ 1x1 mm stora som kanske annars hade satt sig i en lagerbana och gjort skada. så viss e det bra men till skilnad från bilar sköts hojar med betydligt mer kärlek än bilar(under huven altså)

några bilar jag flushat har jag även fått ut metallbitar i samma storlek och det är ju direkt skadligt men det har mäst varit på typ nyare bilar än 02. störst skillnad som märks har varit ofelbart bmw, har gjort mirakel åt ledsna kunder med rasslande motorer :tummenupp


Kan vara att det kom ut en del. MEN 97 % lämnade säkert kvar :huvet :huvet
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
Borsiin JR skrev:
När jag läste ditt inlägg slog en del saker mig, det du skrev var i princip en avskrift av vad som stod i reklamen för produkten. Jag tar dock en mer kritisk hållning till det hela och ställer mig bla följande frågor.

1. Petroleumdestilat.... Ja det är vad oljan till 95% är uppbyggd av syntetolja är nämligen ett petroleumdestilat, vad är det altså som pumpas genom motorn. Biltemas billigaste motorolja?

2. Vevhusventilationen... Hur fn trycksätter du motorn till 3,5 bar utan att täppa till vevhusventilationen?

3. Varför är det utmärkt att pumpa skit baklänges genom motorn? Det mest logiska vore om man pumpade denna mirakelvätska uppifrån och ner och inte underifrån. Är det kanon att spruta "skitig" vätska baklänges så att det kommer i kontakt med lager etc.

4. Under vilket varumärke säljs dessa oljeadditiv som består av petroleumdestilat?

5. Går det över huvud taget att pressa saker baklänges genom oljepumpen då den inte roterar? (annars också) Jag trodde de var konsturerade så att de endast pumpade olja i en riktning.



Är för övrigt inte bilstein ett stötdämparmärke för sånnadär Zatzymuppar :va :

1: ingen aning vad det exagt är men det luktar fan inte olja :tungan

2: du kanske ska läsa på hur en motor fungerar!!! maskinen sätter tryck på oljekanalerna där det normalt är 3 till 8 bar tryck :fatta! samtidigt som skiten dreneras ut via oljepluggen.

3: tja tänk dig en boll (skiten) som slängs ner i ett konat rör (kanaler)och fastnar......HUR SKA DU FÅ UT DEN?????!!!!! samma holl den kom från kanske BAKLÄNGES. men detta blir bara från oljefiltret och till oljepump som det går baklänges. idén är inte att bara spola ut mega bitar utan lösa kox i kanaler och lager.

4: vet ej men jag såg det på hyllan på mekonomen

5: svar ja så länge den står stilla

var och en får tro vad de vill. jag vet att det fungerar har fått för många bilar med stora possitiva förändringar för att kunna neka till det(däribland min egen)
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
Dickhead skrev:
En bonntips från Robban_C som jag såg i nån annan tråd är att köra på en blandning av diesel och motorolja och köra försiktigt i några km, motorn ska tydligen vara fullständigt ren invändigt efteråt. Det hade funkat för honom i hans Camaro eller vad det var.

Blir lite skeptisk till det hela när de skriver så här:
"Vilken mekaniker som helst kommer att tala om att det inte är bra att mixa mineralolja med syntetisk olja. Därför, för att nå bästa resultat när man byter från mineralolja till syntetisk olja i en bil, kommer Bilstein Engine Flush att se till att det blir maximal nytta av ett sådant byte eller vid en tillsättning av oljeadditiv."

ja det känns lite taget ur luften men som sagt maskinen funkar
 

kithseefried

speed is life!
Gick med
14 Feb 2005
Ort
lammhult
Hoj
fzr 1000 -87 i delar
junnu skrev:
Kan vara att det kom ut en del. MEN 97 % lämnade säkert kvar :huvet :huvet

inte omöjligt men hur mycket bröts ner av vätskan och satte sig i filtret??

jag flushade en mercedes diesel 02:a åt ett par som var ganska skeptiska men efter en vecka kom gubben tebax och var överlycklig, enligt färddatorn gjorde det 15% på bränsleförbrukningen :näsblod

att tillägga, fick jag ut många bitar metall som låg i botten av filterburken.
 

grålle

Ny medlem
Gick med
28 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR1000RR-08 vit/svart
Engine-Flusch fungerar och håller vad det lovar,jag/vi har "flushat" flera hundra bilar med gott resultat och mycket nöjda kunder..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
kithseefried skrev:
2: du kanske ska läsa på hur en motor fungerar!!! maskinen sätter tryck på oljekanalerna där det normalt är 3 till 8 bar tryck :fatta! samtidigt som skiten dreneras ut via oljepluggen.

3: tja tänk dig en boll (skiten) som slängs ner i ett konat rör (kanaler)och fastnar......HUR SKA DU FÅ UT DEN?????!!!!! samma holl den kom från kanske BAKLÄNGES. men detta blir bara från oljefiltret och till oljepump som det går baklänges. idén är inte att bara spola ut mega bitar utan lösa kox i kanaler och lager.

5: svar ja så länge den står stilla

var och en får tro vad de vill. jag vet att det fungerar har fått för många bilar med stora possitiva förändringar för att kunna neka till det(däribland min egen)

Jag tror det snarare är du som borde läsa på. Oljetrycket på 3,5-8 kg finns endast i en liten del av motorn den största delen av oljan som cirkulerar är inte trycksatt och det är där oljan inte är trycksatt den har möjlighet att lämna av sig slammet som ni vill tvätta bort.
Du kan ju fråga dig om du oljetryck i vevhuset,växelådan, eller toppen (efter oljekanalerna upp till den)?. Oljeomloppet är långt ifrån något slutet system som bara är att trycksätta sådär hipp som happ något som produktreklamen säger.
Det intressanta är ju inte att att rengöra är ett fåtal oljekanaler det är inte där den mesta av skiten sitter.

Jag är dessutom ytterst tvegsam till att det verkligen går att trycka vätska baklänges genom oljepumpen(framförallt de där 40 literna på bara några min). Många motorer jag har demonterat har nämligen haft olja stående kvar i systemet ovanför oljepumpen just därför att den är tät. Kan var anorlunda på bilar dock...

Att produkten rensar ut en del skit tvekar jag inte en sekund på men deras marknadsföringsätt och deras funktionsbeskrivning luktar bonnfångeri lång väg.


Frågan är om man inte får ut mer skit om man plockar av stiften samt ventilkåpan, drännerar all olja och häller igenom 10 liter diesel.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om jag spinner vidare så kan man undra en del om deras andra påståenden om bla förmågan att få ut partiklar. För att en vätska skall kunna behålla partiklar som är så små som 3 microns så krävs det antingen att den löser dem (vilket den inte gör) alt att den har hög viskositet så att partiklarna fortsätter vara uppslammade. Fråga dig då hur man lyckas pumpa 40 liter av en så högviskos vätska genom de trånga oljekanalerna i en motor på bara ett fåtal minuter.
 

Jgt

Medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Kolsva
Hoj
Honda VTR 1000F -97
jag vet inget om vad som funkar eller inte funkar och vad som är bra eller inte i den här diskussionen, det jag vill tillägga är bara att min bror gjorde en flush på sin gamla alfa v6'a och det var extremt stor skillnad på hur motorn uppförde sig före och efter, och det var en positiv förändring.

Om det är bra eller inte vet jag ej, men att det ökade effekten på motorn klart kännbart samt sänkte bensinförbrukningen ungefär 20% är obestridliga fakta som jag sett själv.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Borsiin JR skrev:
Om jag spinner vidare så kan man undra en del om deras andra påståenden om bla förmågan att få ut partiklar. För att en vätska skall kunna behålla partiklar som är så små som 3 microns så krävs det antingen att den löser dem (vilket den inte gör) alt att den har hög viskositet så att partiklarna fortsätter vara uppslammade. Fråga dig då hur man lyckas pumpa 40 liter av en så högviskos vätska genom de trånga oljekanalerna i en motor på bara ett fåtal minuter.
Nu har jag läst igenom prospektet för engine flush.
Att ett så välrenomerat företag som Malte Månsson kan skylta
med sitt namn i dessa sammanhang är helt oförståligt!
Infobladet vimlar av rent bondfångeri, men det står var och en fritt
att bli lurad :hihi
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top