Enkelt blinkerssystem på batterilös enduro?

Escort

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2011
Ort
bor
Hoj
Kdx200
Hej!

Har köpt mig en enduro av äldre modell för lite enklare grusvägskörning, hojjen är vägreggad och har fram och baklyse men saknar tyvärr blinkers.

Eftersom jag ska hålla mig i skogen så är blinkers heller inte jättenödvändigt, men jag skulle ändå vilja ha bakblinkers till de få tillfällen jag ska köra på någon större väg för att komma till en grusvägsavfart.

Eftersom hojjen saknar batteri tänker jag att det enklaste borde vara att löda ihop något eget litet system, eller finns det färdiga fristående batteridrivna system?

Min tanke var att använda sig av exempelvis ett 9v batteri till 2 mini led-blinkers igenom ett vanligt blinkersrelä, är detta något som hade fungerat i praktiken? Någon som har gjort något liknande eller som kan skissa upp ett kopplingsschema?

Självklart förstår jag att något sånt här inte är att lite på lika mycket som ett riktigt system, men det är så sällan jag kommer behöva använda det så det spelar inte så stor roll, det är ju bättre än ingenting iallfall.

Tacksam för svar!

MVH Escort
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du måste väl ändå besiktiga så då är det läge att bygga ett system som går igenom den ivf. Biltemas billigaste GEL-batteri i luftburken och blinkers.
 

Escort

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2011
Ort
bor
Hoj
Kdx200
Du måste väl ändå besiktiga så då är det läge att bygga ett system som går igenom den ivf. Biltemas billigaste GEL-batteri i luftburken och blinkers.

Tack för svar, men nu var det inte riktigt det svaret jag sökte. Ska jag bygga ett sådant ordentligt system lär jag ju se till att jag får ladd till batteri o.s.v. och det är inte ett projekt jag kommer att ge mig på nu, får ev. bli till vintern isåfall.

Det jag söker är alltså ett provisoriskt system som jag kan slänga ihop på en kvart för att känna mig lite mer säker de 1-2 minuterna jag befinner mig på allmän väg.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
vad är det för hoj du köpt? nån form av laddning måste ju finnas om den trots allt varit vägreggad
 

Escort

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2011
Ort
bor
Hoj
Kdx200
vad är det för hoj du köpt? nån form av laddning måste ju finnas om den trots allt varit vägreggad

Det är en kawasaki kdx 200, tyckte också att det borde funnits, men den är årsm. 93 tror jag och reglerna kanske var annorlunda då?
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är en kawasaki kdx 200, tyckte också att det borde funnits, men den är årsm. 93 tror jag och reglerna kanske var annorlunda då?

KDX200 har laddning från fabrik.

Det är lika lätt att göra ett riktigt system från början. Kör du bara med LED så behöver du inte laddning, du plockar istället ur batteriet och laddar vid behov några gånger per säsong.

Nej du kan inte ta ett 9v batteri och köra 12V blinkers och blinkrelä på, det blinkar såattsäga inte.....
 

Escort

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2011
Ort
bor
Hoj
Kdx200
KDX200 har laddning från fabrik.

Det är lika lätt att göra ett riktigt system från början. Kör du bara med LED så behöver du inte laddning, du plockar istället ur batteriet och laddar vid behov några gånger per säsong.

Nej du kan inte ta ett 9v batteri och köra 12V blinkers och blinkrelä på, det blinkar såattsäga inte.....

Att jag inte kan ta och köra 9v i ett 12v relä förstår jag, tänkte mer om de fanns andra relät som kunde passa. ;-)

Om det är som du säger så är det ju fantastiskt! Du råkar inte ha någon länk till hur elsystemet är uppbyggt? Har letat febrilt men inte lyckats hitta mycket info alls.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att jag inte kan ta och köra 9v i ett 12v relä förstår jag, tänkte mer om de fanns andra relät som kunde passa. ;-)

Om det är som du säger så är det ju fantastiskt! Du råkar inte ha någon länk till hur elsystemet är uppbyggt? Har letat febrilt men inte lyckats hitta mycket info alls.
2_%20Pin.jpg


Nej 9V blinkerlä och blinkers finns inte. Du behöver 12v så handla ett riktigt batteri eller leta upp laddningen.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Om den är enduroreggad så behövs inga blinkers och det var nog så alla KDX200 såldes om jag inte minns fel?
Ska du ha blinkers på en sån så behöver du nog en kondensator eller ett batteri men för att bara montera lyse så bör du bara behöva dra lite kabel.

Fast jag förstår inte riktigt varför man vill montera blinkers på en sån?
Säkerhet? Nej, jag ser mig ändå för innan jag svänger med en tvåhjuling.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har en DR350 som är lv-reggad.
Den saknar batteri men har blinker.
Strömmen som driver belysningen driver ju blinkersdelen också.

Eller menar ni att det skulle finnas ett dolt batteri någonstans för blinkersen?
Det tror jag inte...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tekniskt sett kan det gå att dra relä och köra på 9V men inte via ett 9Voltsbatteri som är uppbyggt i stora drag strömmässigt som ett AAA eller AAAA primärceller - det ligger ju i serie.

Kapaciteten är så låg hos cellerna så den dippar iväg nedåt en bra bit när du lastar - vi pratar om runt 1000mA total kapacitet på 9V.
Att börja rycka några hundra mA från ett sånt batteri åt gången är inte bra.

Små batterier med relativt hög spänning används till fjärkontroller,brandvarnare och dylikt men har då extremt låg strömförbrukning

Har du elsystem med dc sida så finns små blyaccar för leksaker,larm och ups på 12V och så 1,2Ah på Biltema
 

Ivan

Rock on!
Gick med
21 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Orange.
Vad ska du med blinkers till? Använd armen när du ska svänga om du vill vara tydlig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tekniskt sett kan det gå att dra relä och köra på 9V men inte via ett 9Voltsbatteri som är uppbyggt i stora drag strömmässigt som ett AAA eller AAAA primärceller - det ligger ju i serie.

Kapaciteten är så låg hos cellerna så den dippar iväg nedåt en bra bit när du lastar - vi pratar om runt 1000mA total kapacitet på 9V.
Att börja rycka några hundra mA från ett sånt batteri åt gången är inte bra.

Små batterier med relativt hög spänning används till fjärkontroller,brandvarnare och dylikt men har då extremt låg strömförbrukning

Har du elsystem med dc sida så finns små blyaccar för leksaker,larm och ups på 12V och så 1,2Ah på Biltema

Bättre med batterier till RC-bilar. Finns billiga på hobbyking.com
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Varför batteri? du har ju ström till lyse då går det ju att köra blinkers på det också.
Ta bara ett blinkrelä av den gamla typen dvs inte elektroniskt så funkar det ju.
/Stefan
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett enkelt system är två tryckknappar. En på vänster styre och en på höger styre. (Eller båda på samma styre).
Kopplade med ett batteri till vänster bak LED blinker respektive höger bak LED blinker.
Blinkandet svarar du själv för med tummen studsande på vänster respektive höger tryckknapp.
Själv hade jag signalerat med armen........
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det skall funka att koppla in på samma system som lyset men då det troligen är ett AC-system till lyset så måste man ha ett blinkersrelä Som är avsett för AC. Det brukar vara så det funkar på batterilösa cyklar. Fanns på gamla Husqvarna anno 80-tal och troligen samma lösning på dr350.
Kolla så cykeln inte är enduroreggad, då måste du ha endurolicens istället men behöver inga blinkers.
 

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Geggmoppe
Tänk på att hojen antagligen är så kallad "Enduroregistrerad", dvs att den antagligen inte behöver ha blinkers vid t.ex. kontrollbesiktning.
Å andra sidan får den inte framföras på allmänna vägar heller om det inte är till eller från av Svemo utlyst träning eller tävling(dock är det väll ingen som direkt åkt dit på just detta, men skiter det sig så att det blir dyrt -kan nog försäkringsbolagen driva vidare det).

Om den är "LV-reggad" eller Enduroreggad ser man normalt lättast genom att knappa in reg.nr. och kod här och sedan på knappen "Tilläggsinformation längst nere till höger, står det inget om "tävlingsfordon" eller om undantag/dispenser är den LV-reggad, står det något om detta är den "Enduroreggad" och följer regelverket enligt första meningen.
https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/fragapaannatfordon.aspx

Egentligen kan man säga att står där något annat än undantag om årsmodellbeteckningen i "Tilläggsinformation", då är hojen "Enduroregistrerad".

Så här kan det t.ex. stå på lite nyare enduroreggade hojar, på äldre är det ofta bara något ord om undantag från just blinkers etc.
"
T71MC ENDURO- OCH TRIALMOTORCYKEL. FORDONET GODKÄNT MED STÖD AV 28 KAP
I VÄGVERKETS FÖRESKRIFTER (VVFS 2003:23) OM MOTORCYKLAR OCH
SLÄPVAGNAR SOM DRAS AV MOTORCYKLAR. VILLKOR OCH BEGRÄNSNINGAR FÖR
FORDONETS BRUKANDE PÅ VÄG FINNS I NÄMNDA FÖRESKRIFTER.
"

Om något år kommer "Enduroregistrerade" motorcyklar m.f. att få en annan färg på nummerskylten på samma sätt som i många andra länder. Sverige är enligt vad jag förstått ganska ensamma om att ha samma skyltar till alla typer av reggningar.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top