Enkelt program att göra egen hemsida?

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Vill ha tips om ett enkelt program (gärna på svenska) så man kan lägga upp en hemsida.. Ska väll mest ha som fotoalbum och kunna skriva lite text till en del foton...

Det får inte vara några krångliga programeringar..
Kan ju nästan ingenting om datorer...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Microsoft WORD är det enklaste du kan använda. Kräver inga som helst förkunskaper. "Spara som HTML..." är allt du behöver komma ihåg, sen är det bara att klippa och klistra med Word.

Att FTP'a över hemsidan från din dator till värddatorn kan vara lite knepigare, det kanske du kan återkomma om när det är så dags.

Iceman1975 skrev:
Vill ha tips om ett enkelt program (gärna på svenska) så man kan lägga upp en hemsida.. Ska väll mest ha som fotoalbum och kunna skriva lite text till en del foton...

Det får inte vara några krångliga programeringar..
Kan ju nästan ingenting om datorer...

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
M$ Frontpage är faktiskt enkelt. Men Macromedia Dreamweaver är bättre (IMHO).

Gumpa

Take me to bed or lose me forever
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1-03 & Suzuki Ts250x
Som Skalman skrev, så är Frontpage väldigt enkelt!!
Jag har aldrig hållt på men Html & sånt, men så fick jag en idé att jag skulle spika ihop en sida, började att knacka för hand, men gav upp ganska fort...
Kollade igenom lite kurser & sånt på nätet & började!

Frontpage va/är det som jag använde!
(Har Dreamweaver oxå, men för svårt för en nybörjare som mig)

Vill du ha tips/guider (grunder,script m,m) så finns det här:
http://www.webdesignskolan.com/
http://www.webbkunskap.com/

Jag har www.home.no som webbhotel (gratis 25mb)
För att länka upp allt så kör jag explorer som FTP. (super enkelt..)
Min sida: "tänk på att jag är nybörjare" :)
http://www.home.no/gumpa
Lycka till!
Mvh
//Gumpa

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Jag knackar allt i notepad, fast det kan vara lite för mycket om man är helt ny på html ;)
Styr undan word, skapar riktigt usel kod. Testa med "Composer", ingår i "mozilla-suite" http://www.mozilla.org/ (så får du en vass blädrare på köpet ;) )

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Nån som vet var man kan lägga upp en hemsida då? Med lite utrymme, utan banners eller popupsoch sånt och framförallt GRATIS ? :tummenupp

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Skalman skrev:
M$ Frontpage är faktiskt enkelt. Men Macromedia Dreamweaver är bättre (IMHO).

Runt '94 började man med notepad, sedan Homesite och nu sitter man uteslutande med Dreamweaver, som är kalas f ö.

Emellertid, Frontpage har jag ALDRIG lyckats bli vän med, hatar det programmet mer än jag tycker tvåtaktare luktar och låter illa. Men, det är väl bara jag som är korkad och för dum för att begripa mig på Frontpage... ...och tvåtaktare... :gnissla

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
abstruse skrev:
Runt '94 började man med notepad, sedan Homesite och nu sitter man uteslutande med Dreamweaver, som är kalas f ö.

Emellertid, Frontpage har jag ALDRIG lyckats bli vän med, hatar det programmet mer än jag tycker tvåtaktare luktar och låter illa. Men, det är väl bara jag som är korkad och för dum för att begripa mig på Frontpage... ...och tvåtaktare... :gnissla

Jag gillar det inte heller. Men det är enkelt :)

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
HansEman skrev:

Har jag redan, men där kan man väl inte lägga upp en hemsida? Hittar ite i vart fall.. Jobbig grön text.. Va ja söker är webbtrymme där man kan lägga upp en hemsida uta popups eller banners och helt gratis.
//B

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Då lär du nog använda din egen dator som web-server. Kostnaden för en seriös web-server är dock väldigt låg. Jag pröjsar mindre per år till linux.se för 1 Gb diskutrymme än vad mitt ADSL-abb kostar per månad. Väl värda pengar.

BillS skrev:
Va ja söker är webbtrymme där man kan lägga upp en hemsida uta popups eller banners och helt gratis.
//B

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
BillS skrev:
Har jag redan, men där kan man väl inte lägga upp en hemsida? Hittar ite i vart fall.. Jobbig grön text.. Va ja söker är webbtrymme där man kan lägga upp en hemsida uta popups eller banners och helt gratis.
//B

Många internet providers som man kopplar upp sig mot tex Telia tillhandahåller några(ca 10- 50) MB för hemsidor för de pengar man betalar i avgift tex för ADSL abonnemang. Sedan att man inte får någon "rolig adress" är väl nåt annat.

timm

Medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
Skeppshult. En blå.
Ja, utvecklingen har onekligen gått framåt på 11år...

Blond Bimbo

Ny medlem
Gick med
29 May 2015
Hoj
2001 Yamaha XV535 Virago
CoffeeCup Free HTML Editor (gratisprogram) har ju hängt med många år och är väl troligen den enklaste och simplaste mjukvaran som finns... tror jag.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!