Enkelt sätt att få mera kraft på moped?

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
På min Beta RR 50 2007 har jag just nu ostrypt originalrör och lite kortare drevning för stunt. Den går ca 60 då jag pressar den så undrar om det finns något enkelt sätt att lägga till mera kraft både till toppfart och acc förutom att dreva om den. Jag har testat sportluftfilter men tog bort det för det lät för mycket och gjorde liten skillnad. Några tips? Något jag kan tillägga är att det är nog något litet fel på den för har alltid haft dålig ork. Jag har ett 53 drev men som sagt har jag nu 11-58 till stunt.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Enligt den sidan är alla strypningar i avgassystemet. Börja med att bestycka förgasare och få den att gå bra. Trimma sedan.

Ska du ha mer drag i den efter det så är det större cylinder och större förgasare som gäller. Det kommer göra mycket. 100 blås med bra tryck.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är väl en AM6 motor på den? Det finns hur mycket trim som helst att köpa till den och nätet är väl fullt av trimtips på den men nu är du på ett MC-forum med gubbar som inte trimmat mopeder på 20-40 år så jag tvivlar på att någon några specifika tips åt dig.

Men vill du lära dig trimma så kan du nog googla fram Bells bok, Two stroke performance tuning, läs den och sen kan du börja testa dig fram, trimma, reparera, trimma, reparera...

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Ojdå jag glömde att skriva det viktigaste.. Den ska vara *nästan* laglig alltså inte mera än 70 ska den gå?

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
70km gör ju dessa original ostrypna då behöver du inte ens trimma.

Men så här går våra moppar.

Det konstiga är att min kompis som hade en Beta tog bara bort strypningarna då gick den 70. Men jag antar att min är gammal och sliten så därför är min slö. Också då den skär ska jag köpa 50cc sport aluminium eller en vanlig gjutjärns cylinder?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det konstiga är att min kompis som hade en Beta tog bara bort strypningarna då gick den 70. Men jag antar att min är gammal och sliten så därför är min slö. Också då den skär ska jag köpa 50cc sport aluminium eller en vanlig gjutjärns cylinder?
Du har ju drevat om din för lägre toppfart. Går den dåligt/orent? I så fall på vilka varvtal och med hur mycket gas?

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
Du har ju drevat om din för lägre toppfart. Går den dåligt/orent? I så fall på vilka varvtal och med hur mycket gas?
Då jag hade 11-53 var det så att i låga varv om jag sätter full gas tar det väldigt länge innan den kommer upp i höga varv. Och den minsta uppförsbacke och t.o.m i motvind orkar den inte. Det händer nästan ännu med kortare drevning.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Då jag hade 11-53 var det så att i låga varv om jag sätter full gas tar det väldigt länge innan den kommer upp i höga varv. Och den minsta uppförsbacke och t.o.m i motvind orkar den inte. Det händer nästan ännu med kortare drevning.
Väldigt svårt med den beskrivningen. Jag minns själv backar som man med nöd och näppe inte kom upp för med moped. Om du känner att den går orent eller något känns fel i motorgången så kan man felsöka. Att du upplever det som bara orkeslös kan betyda att det är en moped, inte en motorcykel. Behöver inte vara något fel.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kompressormata föreslår jag?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...