Enkla låtar akustisk gitarr

RobinS

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2008
Har ni nå tips på enkla och fräna :yoparty låtar att lira på gitarren?
Har börjat spela lite akustiskt ( typ lärt sig ackord osv ) och letar efter sköna låtar!?

knockin on heavens door är väl uttjatad men otroligt lätt, själv tragglar jag med "City of new orleans med Steve goodman, grymt skön låt som finns i hur många goa varianter som helst,

Gessle, Winnerbäck, Lundell, Ledin, Le marc mm är ju lättolkat annars.

finns massa sköna att välja på som verkligen är klassiker som nybörjarlåtar!
Ska försöka ge några relativt enkla tips! Även om du inte kan spela hela låter, kör de delarna du klarar bäst! På så sätt lär man sig mycket!
Green day - time of your life http://www.ultimate-guitar.com/tabs/g/green_day/good_riddance_time_of_your_life_ver3_crd.htm
Oasis - wonderwall http://www.ultimate-guitar.com/tabs/o/oasis/wonderwall_ver2_crd.htm

kanske kommer på mer, annars leta själv på www.ultimate-guitar.com välj versionerna "Chords" om du söker på egna låtar/artister!

Jag kidnappar tråden och frågar lite fult OT:

Såväl undertecknad som flickvän är lite sugna på att lära oss lira gitarr. Vad och var handlar man? Finns det någon bra shop på nätet för att köpa akustisk gura? Handlar gärna online, men tar gärna emot tips på affärer kring Borås, Jönköping, Skövde och Trollhättan också. (Jag har så klart kikat runt lite, men då man inte har koll vet man ju ej om det är "Ok" saker som säljs på exempelvis netonnet, etc.)

Vad är vettigt att lägga?

Har en föreställning (förhoppning) om att runt 500:- till 1000:- räcker.

Nyckelord: Nybörjargura, men som ändå inte faller ihop när man packar upp den.

Såväl undertecknad som flickvän är lite sugna på att lära oss lira gitarr. Vad och var handlar man? Finns det någon bra shop på nätet för att köpa akustisk gura? Handlar gärna online, men tar gärna emot tips på affärer kring Borås, Jönköping, Skövde och Trollhättan också. (Jag har så klart kikat runt lite, men då man inte har koll vet man ju ej om det är "Ok" saker som säljs på exempelvis netonnet, etc.)

Jag kan överhuvudtaget inte spela gitarr, men jag kan tänka mig att det räcker med en 500kronors till att börja med. Sen när man lärt sig lite tekniker och under förutsättning att man inte tröttnat kan man väl lägga en slant på en bättre.
OT: Min brorson la 27 papp på sin nya gitarr, fast den e förstås eldriven. :D

Om du gillar den så är Ayo Technology med den dära Milow ganska så enkel att spela, tre ackord i hela låten... sätt ett capo på sjunde bandet och sen Em, D, C låten igenom.

Finns rätt mycket på begagnatmarknaden. Kolla så att inte gitarren har slagit sig på nåt vis annars är det i princip bara att köpa. En sliten välanvänd gura brukar det vara bra feeling i.
Annars kan du kika med musikbörsen. Dom brukar kunna ge bra råd och tips och ge ett hyfsat pris.
Jag började med en nylonsträngad akustisk och jag tyckte den var lättspelad. Gott om utrymme för klumpiga fingrar men lite rörigare när man börjar med barréackord osv iaf för mig men jag är fortfarande rätt kass trots allt mitt plinkande. ;)

Last edited:
Jag kan överhuvudtaget inte spela gitarr, men jag kan tänka mig att det räcker med en 500kronors till att börja med. Sen när man lärt sig lite tekniker och under förutsättning att man inte tröttnat kan man väl lägga en slant på en bättre.
OT: Min brorson la 27 papp på sin nya gitarr, fast den e förstås eldriven. :D

yamaha o fender är bra grejer ,, som ngn skrev kolla efter sprickor på hals o kropp

Ovan är precis som jag resonerar också.

Man kan säga som så att allt är i den prisklassen är samma sak.
De som jobbar i musikaffärerna säger dock att det bara finns en anledning till att de tar in Fenders svarta 1000-kronorsgura, och det är för att den säljer. I övrigt står den sig dåligt gentemot t.ex Cort för samma pris eller några hundra över.
Ska du handla billigt får du göra det begagnat.

Sen får du också ha i åtanke att resonemanget med att köpa billigt att lära sig på inte håller fullt ut.
Ungefär samma sak som att köpa en obehagligt dålig hoj som förstacykel för att lära sig och "känna om man gillar" på.
Man blir inte så sugen. Du förstår vad jag menar. Det gäller att hitta en balans mellan pris och behov.
Om ingen av er vill spela kan ni ju alltid hänga den på väggen som dekoration, alternativt köpa nåt som inte tappar hela sitt värde omedelbart när kassan sagt kling, så ni kan sälja den. Cort till exempel tar musikaffärer inte ens i inbyte om du vill byta upp dig och använda din gamla som dellikvid. Även om det är välgjorda grejer när du köper den så är den omöjlig att bli av med för priser som inte är ren välgörenhet.
http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=19577&artno=170766
Den här tycker jag var trevlig den lilla stund jag hann känna.
Visa den inte för din kvinna om du själv inte gillar den, hon kommer säkert aldrig släppa till förrän hon får köpa just den och ingen annan. ;)

Jag har aldrig haft en dyr gitarr, bara nonames och kopior.
Sen köpte jag en Gibson Les Paul.
Har aldrig ens rört en billig gitarr igen.

Last edited:

T.ex. En Yamaha C40 eller något liknande borde kunna fungera. Det är väl de akustiska gitarrernas motsvarighet till Honda CB750. En ganska billig och enkel nybörjarmodell, inte särskilt bäst eller spännande på något vis, men den fungerar. Ganska vanlig modell på skolor och liknande.

Annars så har jag köpt en gitarr på Rusta för 400kr som fungerar ganska ok för det priset, jag har spelat på tre gånger så dyra gitarrer som varit sämre. Men det är en liten chansning att köpa så billiga gitarrer. Så vet man inget om gitarrer eller inte har möjlighet att provspela och klämma på den så ska man undvika det.

Om du gillar den så är Ayo Technology med den dära Milow ganska så enkel att spela, tre ackord i hela låten... sätt ett capo på sjunde bandet och sen Em, D, C låten igenom.
"A Message To You, Rudy" som framförts av bland annat The Specials (och Daddy Boastin i form av "Värsting") är också ganska enkel. C, C, F, G går den genom hela låten har jag för mig.

Angående bra låtar att lära sig spela som nybörjare:
Bad moon rising med Creedence. Den låten måste de fan ha skrivit och tänkt "hmm, vi vill skriva en låt som folk kommer spela när de vill lära sig gitarr!".

Angående bra nybörjargitarr:
För att få fram en punkt som jag tycker bara har nämnts lite oviktigt, åk och testa! Det som känns bra, men inte är utanför din prisklass, det är det du ska ha. De måste väll ha någon musikaffär i borås?

Annars tipsar jag om märket Furch, fan va bra de akustiska gitarrerna låter!

Thomann brukar vara billigast: http://www.thomann.de/se/index.html

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...