enklare MEK-kurser???

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
Hej!

Har i går köpt min första cykel utan att veta särskilt mycket om hur allt fungerar på en hoj, ex. drev, trottel, vaccumförgasare osv.

Är det någon som vet om det arrangeras NYBÖRJARKURSER i Mc-Mek, eller några tips??

Kanske ska tillägga att jag bor i Strockholm, Bromma

Tacksam för svar!
Må gott!

Wacom

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det enklaste och bästa sättet tycker jag ändå är att köpa nått gammalt lik och en verkstadshandbok. Det mesta med att mecka handlar om känsla, och det får man inte på någon kurs tyvärr.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
EBS skrev:
Det enklaste och bästa sättet tycker jag ändå är att köpa nått gammalt lik och en verkstadshandbok. Det mesta med att mecka handlar om känsla, och det får man inte på någon kurs tyvärr.

Kanske svårt för de som har tummen mitt i handen att börja att skruva på egen hand.

För dem så skulle jag våga påstå att det är en bra investering och läsa de 3 kurserna och sedan köpa ett vrak och träna på.

Kombinationen kurs+skruva hemma hemma är nog optimalt.

Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
börja meka. börja fixa vad som är sönder på hojen. du har internet. sporthoj.com en oas. av fakta där du även får svar snabbt, ofta om det inte är för ospännande eller självklara svar. (och dumma frågor där man bara vill ha lite uppmärksamhet). nästan allt du vill veta finns på nätet.. det finns böcker. o service manualer. sen såg jag ett tips på en sida där han rekomenderade o börja smått. o bara små fixa med små saker som att tex lossa bromsoken. rengöra sätt tillbaks, gör om igen tills du känner dig säker fortsätt till nästa, öka svårighetsgrad efter hand som du utvecklas o känner dig säker..

du lär dig gott o väl genom att fixa alla problem du stöter på. det handlar igentligen bara om att sätta igång, och göra färdigt.
en hyfsad länk att börja med: http://www.dansmc.com/mc_repaircourse.htm

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar