ER 6 eller Gladius?

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Nästa säsong hoppas jag på att det blir tillökning i garaget, men jag behöver lite hjälp från er som kan! Mina kunskaper sträcker sig inte så långt, ännu. Men intresset av att lära mig har jag!
Iaf, en hoj har jag hemma, en offroad. Men jag är sugen på nått lite skarpare som man kan leka runt lite med och ev köra lite längre också. Dvs kunna packa på lite väskor på hojjen och sen köra låååånga, roliga rundor. Den andra hojjen sparar jag ev till pendling mellan hemmet och jobbet.

På körskolan körde jag bla en Gladius (SVF650) och föll pladask för den. Gillar den skarpt ur designsynpunkt, men den är så pass ny ffr att det är svårt att hitta en begagnad till ett vettigt pris. Blev tipsad om Er6an, en poppis hoj som man kan ha kul med också. Men så pratade jag med min gamla körskolelärare, och han tyckte absolut att Gladiusen var bättre iom att Er6an är en gammal modell i en ny tappning, mer budget än Gladius.

Jag skulle verkligen vilja ha lite input, tips och råd på vad ni hade valt av de två, eller kanske nån annan liknande.
 
Last edited:

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Provkör de båda.
Tycker Gladiusen är mycket snyggare.
En kompis har en er-6f.
Tycker den är riktigt trött...
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jag är på din körskollärarens sida. Jag provkörde båda dessa, sida vid sida, och upplevde gladius som mer levande, rolig och karaktärfull. Om budgeten inte tillåter köp av en sprillans ny hoj, titta på begagnade SV650, årgång 2003 och framåt.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja gladius är en SV650 egentligen. Er6-f är mer praktisk med helkåpa än gladius , och båda två är lika trötta. Med bullerburkar låter nog SV650 lite bättre, och på den har du toppkåpa också
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Provkör de båda.
Tycker Gladiusen är mycket snyggare.
En kompis har en er-6f.
Tycker den är riktigt trött...

Får leta reda på en ÅF som har en Er6a, Gladiusen har jag kört, och gillar den!

Jag är på din körskollärarens sida. Jag provkörde båda dessa, sida vid sida, och upplevde gladius som mer levande, rolig och karaktärfull. Om budgeten inte tillåter köp av en sprillans ny hoj, titta på begagnade SV650, årgång 2003 och framåt.

Thanks för tipset!

Frågan är ju var du lägger mest vikt, vid design, körglädje, prestanda, pris, ägandekostnad eller pang per krona.

Allt?:tungan Men visst, jag vill att den ska hålla och vara enkel att dona med eftersom jag inte har nån större kunskap när det gäller att meka och stuff.
 
Last edited:

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Er6an är driftsäker och med kåpa så går det att köra långt med den. Tycker du ska provköra den för smaken är som baken delad när det gäller motorcykelval. Vad som är bra för en är det inte för en annan.
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Man ska nog inte glömma bort att ER6:an har valts ut som årets motorcykel oförskämt många år i rad. Förhoppningsvis ligger det något bakom det.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Min tjej har en er6:a från 06, den är riktigt rolig att köra. Det kan bero på att jag inte kört så länge så jag har inte blivit avtrubbad när det gäller effekt.
Jag sitter bra på den, mycket bättre än på brorsans sv650 som blir för ihopkrupen körställning. Tycker er6an är busig och rolig.

Men det är ju bara att provköra, jag tyckte knappast den var trött men det beror ju på vilka referenser man har och om man ska pressa motorväg eller små slingriga vägar.

Dessutom kan man få nästa 20-25 % mer effekt i mellanregistret med ett bra slip-on och en mappning, enligt nån tidning jag lästa för länge sen.

Tror min tjej betalar lite mer än 2000 kr i helförsäkring, nån tjejförsäkring så den är ju inte dyr direkt.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Har aldrig kört er-6, dock lillbrorsans sv650 -05. Tyckte det var en sjukt trevlig hoj för pengarna. Någon kommenterade att SV:n är trött. Jag skulle inte säga att den är trött. Jag blev grymt överraskad av bottenvridet framförallt, och då jämför jag ändå med min R1:a. Klart att den inte drar iväg som R1:an, och den saknar en stor portion peak-effekt i jämförelse, men i det stora hela tyckte jag att det var en riktigt rolig hoj, som inbjöd till mycket bus med sportig körställning, kvickstyrt chassie och shysst med mos i motorn. Helt klart en bra instegshoj för den som vill testa på lite mer sportig körning!
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
I allt om Mc nr 9 så vann er6 över gladius enligt dem.
Er6an tycker jag är snyggare än gladius.
Suzuki har varit så fantasilösa så de har gjort en ren rippoff av Ducati monster 696 vilket jag tycker är lite tråkigt ( varför inte göra en ny design?).
Jag gick från gsx-r 750 till er6an och jag kör mycket fortare med er6an än med gixxern.
Er6an har INGA problem med att hänga med sporthojar på kurviga vägar och bandagar.
Gillar du att busa? Det kan er6an med!
Du kopplar lätt upp den på 2an och kan köra 4an ut med rätt förare.
Er6an är också grymt smidig i stan!

Driftskostnaden är billig.
Du kommer 30 mil på en tank och du har 1200mils intervall på service.
Motorn har fått bra kritik för att den var såpass driftsäker och tålig.
Jag har pressat min er6 rätt hårt med mycket wheelies , dumpande av kopplingen , hårda nedväxlingar och har hållt hur bra som helst denna säsongen (1200mil).

I motorads test kom er6an också i topp 5 på deras 5000mila test.

Motorkaraktären är underbar enligt mitt tycke :banana. Hur kul är de inte att ligga på 2an i en rondell och på väg ur rondelen så ger du fullgas och rycker bakåt och du är på väg ut ur rondellen på ett hjul :yoparty


Jag tycker allt talar för er6 , ingen slump att hojen blivit så poppis över hela världen :)

Hojen är inte bäst på något men bra på allt :D
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag röstar för Gladius, bara för att den blå/vita är så snygg. :tummenupp

Jag kan inte riktigt hålla med om att ER-6n är en gammal modell medan Gladius är helt ny.

Visserligen så fanns det ju en ER-5. Men största likheten mellan ER-6n och ER-5 är att båda drivs av en vätskekyld paralelltwin. I övrigt är det inte mycket som är likt mellan de två hojarna.

Gladius å andra sidan har då mera gemensamt med tidigare modeller från Suzuki. Motorn har ganska så starka släktband med den som finns i första generationen av SV650 (och som även sitter i DL650 V-Strom). Men den har ju bland annat en annan ram och så vidare.
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Båda gångerna jag har testat Er6 tyckte jag att den var tråkig. Man satt riktigt bekvämt på den men jag fick inget som stimulerade mig. Jag jämför med min Street Triple så klart för där har vi en riktigt rolig hoj som både har bottenvrid och toppeffekt. Testa en sådan om du har möjlighet.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Båda gångerna jag har testat Er6 tyckte jag att den var tråkig. Man satt riktigt bekvämt på den men jag fick inget som stimulerade mig. Jag jämför med min Street Triple så klart för där har vi en riktigt rolig hoj som både har bottenvrid och toppeffekt. Testa en sådan om du har möjlighet.


Street triple är en riktigt trevlig mc :)
Dock så skiljer det en hel del i ägendekostnad och pris jämfört med er6.
Men har du ekonomi till en triple så är valet enkelt TRIPLE :yoparty
 

creare

Guest
Inte läst allas inlägg nu men om du vill ha en bubblare till de hojjar du nämnt så finns ju alltid fz6:an. En snyggare variant av er-6:an :tummenupp Råkar faktiskt veta av en skitfin röd sådan i sthlms-området som är till salu i vår :tuttar

Nä, men fz6:an bör du ta dig en titt på om du inte redan gjort det. Funkar perfekt som pendelhoj och är riktigt bekväm även på längre turer :)
 

ninsan

Envis som synden!
Gick med
15 May 2010
Ort
Bromma
Hoj
Sukka igen, sv650s -06
Er6an är driftsäker och med kåpa så går det att köra långt med den. Tycker du ska provköra den för smaken är som baken delad när det gäller motorcykelval. Vad som är bra för en är det inte för en annan.

Naket ska det va, men klart kåpa är najs om man ska köra längre..:)

I allt om Mc nr 9 så vann er6 över gladius enligt dem.
Er6an tycker jag är snyggare än gladius.
Suzuki har varit så fantasilösa så de har gjort en ren rippoff av Ducati monster 696 vilket jag tycker är lite tråkigt ( varför inte göra en ny design?).
Jag gick från gsx-r 750 till er6an och jag kör mycket fortare med er6an än med gixxern.
Er6an har INGA problem med att hänga med sporthojar på kurviga vägar och bandagar.
Gillar du att busa? Det kan er6an med!
Du kopplar lätt upp den på 2an och kan köra 4an ut med rätt förare.
Er6an är också grymt smidig i stan!

Driftskostnaden är billig.
Du kommer 30 mil på en tank och du har 1200mils intervall på service.
Motorn har fått bra kritik för att den var såpass driftsäker och tålig.
Jag har pressat min er6 rätt hårt med mycket wheelies , dumpande av kopplingen , hårda nedväxlingar och har hållt hur bra som helst denna säsongen (1200mil).

I motorads test kom er6an också i topp 5 på deras 5000mila test.

Motorkaraktären är underbar enligt mitt tycke :banana. Hur kul är de inte att ligga på 2an i en rondell och på väg ur rondelen så ger du fullgas och rycker bakåt och du är på väg ut ur rondellen på ett hjul :yoparty


Jag tycker allt talar för er6 , ingen slump att hojen blivit så poppis över hela världen :)

Hojen är inte bäst på något men bra på allt :D

Tack för bra info! Ska leta reda på artikeln i Allt om MC och kolla lite där!

Jag röstar för Gladius, bara för att den blå/vita är så snygg. :tummenupp

Jag kan inte riktigt hålla med om att ER-6n är en gammal modell medan Gladius är helt ny.

Visserligen så fanns det ju en ER-5. Men största likheten mellan ER-6n och ER-5 är att båda drivs av en vätskekyld paralelltwin. I övrigt är det inte mycket som är likt mellan de två hojarna.

Gladius å andra sidan har då mera gemensamt med tidigare modeller från Suzuki. Motorn har ganska så starka släktband med den som finns i första generationen av SV650 (och som även sitter i DL650 V-Strom). Men den har ju bland annat en annan ram och så vidare.

Mmm, den färgsättningen är verkligen toksnygg! :p Jag faller ofta för snygga saker, och just Gladiusen tilltalar mig estetiskt, men det är ju inte allt på en hoj, utsidan liksom...

Båda gångerna jag har testat Er6 tyckte jag att den var tråkig. Man satt riktigt bekvämt på den men jag fick inget som stimulerade mig. Jag jämför med min Street Triple så klart för där har vi en riktigt rolig hoj som både har bottenvrid och toppeffekt. Testa en sådan om du har möjlighet.

Hmm, en fd kollega har en Triumph, tror det är den han har är en Street, men är osäker, kanske kan få provköra lite om jag blinkar lite med ena ögat ;)

Inte läst allas inlägg nu men om du vill ha en bubblare till de hojjar du nämnt så finns ju alltid fz6:an. En snyggare variant av er-6:an :tummenupp Råkar faktiskt veta av en skitfin röd sådan i sthlms-området som är till salu i vår :tuttar

Nä, men fz6:an bör du ta dig en titt på om du inte redan gjort det. Funkar perfekt som pendelhoj och är riktigt bekväm även på längre turer :)

Ingen Fazer här inte, mest av personliga skäl... Men så tycker jag inte den är särskilt fin heller... Tänker mest på choklad när folk snackar om dem.. Så nä, trots att det är röd, rött är najs! :D
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
addera några alterantiv till

När du ändå är i den kategorin hojjar skulle jag utvärdera ytterligare några alterantiv.

Jag tycker följande hojjar i klassen är trevligare än både gladius och er6 (om du nu inte helt och hållet har bestämt dig för Twin)

Hornet 600
Suzukis GSR600
Yamaha FZ6

Samtliga tre är rad4:eek:r och är enligt min mening både snyggare och lite sportigare (dock med samma upprätta körställning) än gladius och er6.

Just a tip...
 

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Malmö
Hoj
tjejhoj moppe edition
Om jag inte minns helt fel hade de en artikel i senaste MC-folket (SMC:s tidning) om Gladius vs ER-6 också. Kanske något läsvärt!
Själv har jag ER-6n och är nöjd, men så är det ju den enda hoj jag ägt också så jag har inget att jämföra med. Den räcker gott och väl till mig och det finns massor av kapacitet kvar att utnyttja/massor att lära sig innan den blir för "liten" för mig.
 

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Nada
Har en Er6N och är väl kanske lite partisk. Men varför jag valde den var för att det finns väldigt många i Sverige, dvs väldigt enkelt med delar till grymt bra priser. Dessutom kostar den knappt något att köra, väldigt billig försäkring hos Bilsport och MC samt att den är ltien och nätt, väldigt skön att ha och göra med.

Letar du efter något med mer krut hade jag iaf kollat på GSR600 eller Honda Hornet 600.
 
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top