ER5:an "kvittrar"

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Ja, det är nått vajsing.
Motorn går som den ska och sådär och..tjae, den går lixom inte illa på nått vis.
Men ifrån ljuddämparen kommer ett lattjo ljud. Den lixom kvittrar eller visslar på nått vis.
Kan nått vara löst i röret tro?
:va

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
TinaTjejen skrev:
Ja, det är nått vajsing.
Motorn går som den ska och sådär och..tjae, den går lixom inte illa på nått vis.
Men ifrån ljuddämparen kommer ett lattjo ljud. Den lixom kvittrar eller visslar på nått vis.
Kan nått vara löst i röret tro?
:va

Jag har lagt märke till det där ljudet förut... det är väl inte så att det har börjat kvittra nu ?

Enklaste liknelsen är VW-bubbla, dom kvittrar på ungefär samma sätt, tjing-tjing låter det. Men när det gäller VW så låter ju alla likadant, och där är det ju inget fel för det.

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Men Tina!

Nu blir jag besviken på dig, jag trodde du var djurvän men nu visar det sig att du låst in en fågel i din mc, allt för att du ska få mer effekt i ER:n.

Lr? :)

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
I regel när det börjar kvittra från en ljuddämpare så är det något där inne som rostat sönder. Kvitterljudet uppkommer när avgaserna pulsar över en vass kant.

Konstigt förstås att en så pass ny hoj skulle bli kass i ljuddämparen? Det brukar ju ta en 10-15 år.

Är du störd på ljudet så kan du ju alltid byta blås. Tänk på att ER-5:ans avgas är helsvetsat så när du får det ombyggt till slipon-modell, så välj ett slipon som går att besiktiga med (med insats?)

pilsner

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Hoj
Piagio med trampor
Min dämpare kvittrar ju me!
Det skiter jag i så länge motorn går bra!
Fast det gör den ju ej heller....Om du läser detta larsa.. (jag vill fortfarande synka o ställa in förgasarna)Nåja
Din går bra iaf! Låt det kvittra!

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Den är väl glad!!! :)

Kvitter i ljuddäparen är inget att oroa sig för...
Låter ju inte så rejsigt men det är inget som kommer rasa! :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
lite trådtjyvn här...min bil har ett..tja inte kvitter..utan ett mer ihållande ljud typ som en blandn mellan kvitter o vissling..kan de va nå likn på bilar?

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Jag har iaf fått höra att om en motor "kvittrar" ur systemet tyder det på otäta ventiler(dvs att komp smiter ut emellan topp och ventil och därför blir det ett kvittrande ljud) men törs inte bekräfta det.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
ozeo skrev:
lite trådtjyvn här...min bil har ett..tja inte kvitter..utan ett mer ihållande ljud typ som en blandn mellan kvitter o vissling..kan de va nå likn på bilar?
Så det låter liksom "ouuuuuuuu" när den går på tomgång eller?

Något som jag tror att iaf de flesta moderna dieslar kan göra ibland.

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Pilsner skrev:
I regel när det börjar kvittra från en ljuddämpare så är det något där inne som rostat sönder. Kvitterljudet uppkommer när avgaserna pulsar över en vass kant.

Konstigt förstås att en så pass ny hoj skulle bli kass i ljuddämparen? Det brukar ju ta en 10-15 år.

Är du störd på ljudet så kan du ju alltid byta blås. Tänk på att ER-5:ans avgas är helsvetsat så när du får det ombyggt till slipon-modell, så välj ett slipon som går att besiktiga med (med insats?)

pilsner
håller inte med.. noice hoj kvittrar som en hel fågelfarm och det är en 03a med 1000 mil på mätare.. byt system så är saken ur världen :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Esquire skrev:
Så det låter liksom "ouuuuuuuu" när den går på tomgång eller?

Något som jag tror att iaf de flesta moderna dieslar kan göra ibland.

ne när man gasar på :3freak
oftast på mellangas..
ligger jag rakt fram o gasar inte så låter de inget eller om jag stampar pellen i botten hörs de inte mycket..

det är en liten korean (hynda)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Nalken skrev:
Men Tina!

Nu blir jag besviken på dig, jag trodde du var djurvän men nu visar det sig att du låst in en fågel i din mc, allt för att du ska få mer effekt i ER:n.

Lr? :)
Jepp, åsså sprutar det dun så roligt åxå :gnissla

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Pilsner skrev:

pilsner
Den är ganska vältvättad :rolleyes:
Men aldrig sprutat vatten rakt ner i röret!
Jo.. det är ju helsvetsat, det vet jag. Men jag har ingen större lust att lägga ut pengar på att köpa nytt rör, då jag ska försöka göra mig av med den under sommaren, (hojen alltså, inte bara röret :hihi ).

Ljudet är ganska störande tycker jag personligen.
Men skiljer åxå, den annars ganska intetsägande hojen från mängden :)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
blom skrev:
håller inte med.. noice hoj kvittrar som en hel fågelfarm och det är en 03a med 1000 mil på mätare.. byt system så är saken ur världen :tummenupp
min är 01:a, med 1800 på mätaren..
Probset e åxå att de finns inga slipon till ER5 i Sveriget, (letat på nätet, men ej funnit nått), utan de e ta hem från Tyskland som gäller i sånt fall.. å de e ju varken gratis eller går särskilt snabbt.

SÅ störande är inte ljudet, men folk och jag själv undrar ju.

Var först orolig för motorn, men den går som de ska, jämnt å fint..som sagt

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Kamikaze kid skrev:
Den är väl glad!!! :)

Kvitter i ljuddäparen är inget att oroa sig för...
Låter ju inte så rejsigt men det är inget som kommer rasa! :tummenupp
Jaha.. så nu matchar ljudet hojen åxå då. (inte så rejsig) :hihi

Skönt att höra att man inte behöver oroa sig, av så många! Snabba å många svar tycker jag att jag fick åxå!

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Om vi utesluter att problemet är en mes bakom styret :D så har jag en annan teori.

Jag har varit med om att flera Kwakor genererat kvittrande ljud från baknavet när de är ca ett år gamla. Är du säker på att det inte kommer därifrån ?

Lösningen är i såfall att göra ren ryckutjämnaren och utrymmet den sitter i.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin