ER5:an "kvittrar"

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
RedBaron skrev:
Om vi utesluter att problemet är en mes bakom styret :D så har jag en annan teori.

Jag har varit med om att flera Kwakor genererat kvittrande ljud från baknavet när de är ca ett år gamla. Är du säker på att det inte kommer därifrån ?

Lösningen är i såfall att göra ren ryckutjämnaren och utrymmet den sitter i.
Böt bakdäck i våras och gjorde rent där då, men kan ju kolla igen.
Är en mek-looser, så jag antar att det är där du menar med?:rodnar

Det där med mes bakom styret kan du ju glömma :hihi

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
TinaTjejen skrev:
Böt bakdäck i våras och gjorde rent där då, men kan ju kolla igen.
Är en mek-looser, så jag antar att det är där du menar med?:rodnar

Det där med mes bakom styret kan du ju glömma :hihi
Jäpp ryckutjänaren i baknavet. Enkelt test att uföra är ju att kolla ifall hojen kvittrar även när den står stilla. Då är det inte ryckutjämnaren.

fwk

Certifierad Landsvägsloksförare
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Old School ZX900R-A2
TinaTjejen skrev:
Ja, det är nått vajsing.
Motorn går som den ska och sådär och..tjae, den går lixom inte illa på nått vis.
Men ifrån ljuddämparen kommer ett lattjo ljud. Den lixom kvittrar eller visslar på nått vis.
Kan nått vara löst i röret tro?
:va
´

Vet inte om detta är samma fenomen, men en kompis hade kvitter från motorn. I det fallet var det vakuumslang till en förgasare som lossnat, satte han dit den igen försvann det. Hojen gick iofs inte 100%:igt på tomgång när den kvittrade, så det verkar ju inte vara riktigt samma, men värt att kolla upp kanske?

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Det måste vara fel motor i andra änden av röret :7peta min säger aldrig pip :rofl

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
RedBaron skrev:
Jäpp ryckutjänaren i baknavet. Enkelt test att uföra är ju att kolla ifall hojen kvittrar även när den står stilla. Då är det inte ryckutjämnaren.

Den kvittrar fint vid stillastående också, om det är samma ljud som jag hörde förra gången Tina var i stan och lät som en kanariefågel :tummenupp

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Pejo skrev:
Den kvittrar fint vid stillastående också, om det är samma ljud som jag hörde förra gången Tina var i stan och lät som en kanariefågel :tummenupp
Dozo, då har vi eliminerat den teorin.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
RedBaron skrev:
Nja, alltså, den kvittrar när motorn e igång, oavsett om de e tomgång eller fullt rejs:)

RedBaron

Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
TinaTjejen skrev:
Nja, alltså, den kvittrar när motorn e igång, oavsett om de e tomgång eller fullt rejs:)
Ja, så rejsigt det nu blir på en ER5 :hihi

Hoke

Medlem
Gick med
13 Jul 2004
Hoj
Geggmoppe
Om det kommit in vatten i ljuddämparen kan de börja kvitta ibland (antar att det veror på det iaf).
Hänt både mig och andra efter tvätt, vi ha bara kört vidare så har det slutat efter tag (antagligen då vattnet blåst/förångast ut).

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
TinaTjejen skrev:
nej, skulle den få ur sig ett enda ljud till skulle man ju bli rädd att den rasa :hihi
Nej nej nej inte sååååå :fatta! ljudet som får en att tro att den ska rasa är bara torrkopplingen ju :4skrika
En Ducce mullrar och rasslar :tummenupp

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
URAL och en BMW1150
Tina vad menar du med kvitter är det som kvirikvidriklriipiriilikvitrriprut ljud är det sannolikt nått skit i avgasröret.
häll bensin i röret och tända på då rensar man skiten :tummenupp

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
Saker som befinner sig i luftflödet i avgassystemet kan orsaka kvittrande ljud.

Har du ett eftermarknadsavgassystem?

Jag fick ett kvittrande ljud i mina Laser slipon när jag monterade "sport"-insatsen, ljudet kommer från den genomgående pinne som är fastsvetsad i insatsen så att man lätt kan plocka ur/i den med hjälp av en tång. Ett byte till en insats utan denna pinne fick bort det kvittrande ljudet.

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
gurra snurra skrev:
Tina vad menar du med kvitter är det som kvirikvidriklriipiriilikvitrriprut ljud är det sannolikt nått skit i avgasröret.
häll bensin i röret och tända på då rensar man skiten :tummenupp
oh.. blir det nån mer häftig effekt då? :hoppa

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
sweborn skrev:
Saker som befinner sig i luftflödet i avgassystemet kan orsaka kvittrande ljud.

Har du ett eftermarknadsavgassystem?

Jag fick ett kvittrande ljud i mina Laser slipon när jag monterade "sport"-insatsen, ljudet kommer från den genomgående pinne som är fastsvetsad i insatsen så att man lätt kan plocka ur/i den med hjälp av en tång. Ett byte till en insats utan denna pinne fick bort det kvittrande ljudet.
Originale är de som sitter på:)

Grelber

En dålig väg är en bra väg.
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Suzuki DR650SE
Verkar vara en Kawasjuka, jag brukar bli retad för att ha en samling kanariefåglar i hojen och det är en KLE500 (samma motor som ER-5) på min hoj kommer ljudet från ljuddämparen.
Jag hade även fåglar i ljuddämparen på min KLR600 också men den dämparen går att ta isär det var insatsen som låg och vibrerade mot insidan av dämparen, efter lite bryt o bänd samt ompackning var de fåglarna väck. :)

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Grelber skrev:
Verkar vara en Kawasjuka, jag brukar bli retad för att ha en samling kanariefåglar i hojen och det är en KLE500 (samma motor som ER-5) på min hoj kommer ljudet från ljuddämparen.
Jag hade även fåglar i ljuddämparen på min KLR600 också men den dämparen går att ta isär det var insatsen som låg och vibrerade mot insidan av dämparen, efter lite bryt o bänd samt ompackning var de fåglarna väck. :)
Det låter ju från ljuddämparen på min med:)

-PV-

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Firestorm
Har exakt samma problem med min ER-5:a och jag tycker själv att det är extremt störigt :mad:

Har kollat hela systemet på den efter sprickor eller dylikt men ej hittat något dessutom hörs det tydligt att det kommer från utblåset. Har hittat ett ställe i Sverige som har dämpare till ER-5:an men skulle vilja hitta något billigare alternativ... http://www.johansmc.se/kawasaki/tillbehor/er5/er5.html

Skriv gärna här i tråden om ni lyckas åtgärda kvittret och i så fall hur!

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin