ER6-tråden

MissMoonia

Member of The Pink Ladies
Gick med
14 Apr 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
Kawasaki ER6f, grön - Till Salu!
Jag kör alltid med V-Power (99-oktan), bara det bästa för min hoj :tummenupp

Men tycker du att du märker någon skillnad mot 95 oktan då? Eller du har aldrig testat det?

På vanliga motorer som är gjorda för 95 oktan, eller ännu lägre, så ger det ingenting att använda högre oktan, är bara dyrare. Du måste ha turbo eller en hårt trimmad motor där du kan utnyttja knackningsresistensen till att ha högre kompression.

Precis vad jag var inne på också :).
 

Krisse_

Nationalencyklopedin
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Malmö
Hoj
ingen
iman jobbar kanske på shell?

tror dock inte v-power har någon större verkan förutom i plånboken på en er-6a.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Men tycker du att du märker någon skillnad mot 95 oktan då? Eller du har aldrig testat det?

ända sen jag köpte hojjen har jag kört på V-Power. Och anledningen till det är att bensinen i sig är renare än 95. Och därför mycket bussigare för bränslesystemet och motorn, motorcykeln blir inte snabbare.
Och faktiskt är det inte såå mycket dyrare att tanka V-Power än 95:a. För en fulltank så betalar man endast 12 kronor mer. Det är väl värt pengarna :)

iman jobbar kanske på shell?

tror dock inte v-power har någon större verkan förutom i plånboken på en er-6a.


Yes helt riktigt. jag jobbar på Shell (eller Shell / 7-Eleven numera). Och har gjort det i 6 år. Så jag vet att V-Power är bättre. Som sagt, 12 kronor dyrare blir det om man tankar hojjen. Kör man 99 oktan på en bil så är det ju såklart dyrare, där snackar vi om minst 50-60 liter.
 
Last edited:

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
På trimmade bilar med turbo gör det väldig skillnad vilken bensin man tankar.
Har för mig att det gjordes en test i Bike för något år sedan och det gjorde
i princip ingen skillnad vilken bensin man tankade på en hoj.
Alltså ur effekt synpunkt.
Sen att VPower är en bättre bensin, smörjer bättre inte slammar igen bränsle
system och så vidare är mycket möjligt.
Men skiter du i det och bara vill ha mer effekt finns det bättre saker att göra
t.ex. etanol konvertera, byta luftfilter, byta avgassystem m.m. m.m.
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Tjena! Håller på att byta mina blinkers! Jag köpte med ett relä eftersom det är diodblinkers.. Min fråga, hur kopplar jag sladdarna? Och vart sitter nuvarande relä som ska bytas ut? :s
Har en -09a.

Tacksam för snabbt svar (innan solen går ner!).
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Upptäckte idag att bromsljuset på min hoj ligger på helatiden, provade koppla loss kontakten som går till fotbromsen och då slocknade ljuset så det är där felet ligger!

är det bara att byta ut hela kontakten eller går det att sjustera på något sätt så den inte ligger på helatiden?
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Tjena! Håller på att byta mina blinkers! Jag köpte med ett relä eftersom det är diodblinkers.. Min fråga, hur kopplar jag sladdarna? Och vart sitter nuvarande relä som ska bytas ut? :s
Har en -09a.

Tacksam för snabbt svar (innan solen går ner!).

Ingen aning vart relät sitter men är det inte lättare med motstånd bara?
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Tjena! Håller på att byta mina blinkers! Jag köpte med ett relä eftersom det är diodblinkers.. Min fråga, hur kopplar jag sladdarna? Och vart sitter nuvarande relä som ska bytas ut? :s
Har en -09a.

Tacksam för snabbt svar (innan solen går ner!).

Nu har solen gått ner......
På 09 vet jag inte var reläet sitter.
Men på 06-08 sitter det på vänster sida nästan framme vid styret, precis ovanför motorn. Kolla där.
Oftast byter man inte relä utan sätter ballast motstånd.
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Upptäckte idag att bromsljuset på min hoj ligger på helatiden, provade koppla loss kontakten som går till fotbromsen och då slocknade ljuset så det är där felet ligger!

är det bara att byta ut hela kontakten eller går det att sjustera på något sätt så den inte ligger på helatiden?

Måste väl gå och justera när den aktiveras.
Men om switchen har hängt sig eller det är kortis i den måste den nog
bytas.
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Nu har solen gått ner......
På 09 vet jag inte var reläet sitter.
Men på 06-08 sitter det på vänster sida nästan framme vid styret, precis ovanför motorn. Kolla där.
Oftast byter man inte relä utan sätter ballast motstånd.

Aa tack för svaren, jag hittade det dock och allt funkar fint nu. :)
Relät satt under främre vänstra kåpa, skit enkelt att byta och fixa när man väl fattat vinkeln.. Hade först ingen aning om vad jag höll på med eller vad det va ja letade efter men fick tips av en polare så de löste sig. :)

Märkte också att bromslampan glappar.. Den lyser, men när jag bromsar händer inget med lampan. Tog loss hela skiten för o se om man kom åt kontakten på insidan men det verkar sitta rätt bra ihoppackat.. Måste man köpa ny bromslampa med kablar eller någon som vet hur man öppnar upp plasten?
Min MC är ju också bara 1 månad gammal så man kanske får en ny på garanti? Någon som vet?

-Matte
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Aa tack för svaren, jag hittade det dock och allt funkar fint nu. :)
Relät satt under främre vänstra kåpa, skit enkelt att byta och fixa när man väl fattat vinkeln.. Hade först ingen aning om vad jag höll på med eller vad det va ja letade efter men fick tips av en polare så de löste sig. :)

Märkte också att bromslampan glappar.. Den lyser, men när jag bromsar händer inget med lampan. Tog loss hela skiten för o se om man kom åt kontakten på insidan men det verkar sitta rätt bra ihoppackat.. Måste man köpa ny bromslampa med kablar eller någon som vet hur man öppnar upp plasten?
Min MC är ju också bara 1 månad gammal så man kanske får en ny på garanti? Någon som vet?

-Matte

Åk in och säg att du skall ha en ny lampa eller att de iallafall fixar det.
Garanti finns ju inte för skojs skull.
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
Måste väl gå och justera när den aktiveras.
Men om switchen har hängt sig eller det är kortis i den måste den nog
bytas.

Jo jag är lite lur på att det går att justera på något sätt, beror antagligen på att jag vält med hojen en gång så att fotbromsen fått sig en liten tryckare och inte ligger i riktigt samma läge!
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
följande citat hämtat ur Shells hemsida:

"Shell V-Power är specialutvecklat för att rengöra din motor medan du kör. Bränslet hjälper till att ta bort avlagringar på insugningsventilerna och ser till att insprutningsmunstyckena är i bästa skick. Detta är en av anledningarna till att Shell V-Power kan börja förbättra din motorcykels motorrespons direkt från det ögonblick du börjar använda det"
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Aa tack för svaren, jag hittade det dock och allt funkar fint nu. :)
Relät satt under främre vänstra kåpa, skit enkelt att byta och fixa när man väl fattat vinkeln.. Hade först ingen aning om vad jag höll på med eller vad det va ja letade efter men fick tips av en polare så de löste sig. :)

-Matte

Har fått besked om att mitt skyltkit från Targa är på G från staterna. Det betyder att jag snart också ska smälla dit ett par diodblinkers med tillhörande relä. Har du tips mottages det tacksamt :)
 

universe777

See you in hell don't be late.
Gick med
28 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
2000, Triumph Legend 900 *SÅLD* 2008, Kawasaki ER6F *SÅLD* BMW K1100LT 1999 BMW S1000RR 2010
Spelar det någon roll vilken Kawa verkstad jag åker till? Eller måste jag åka till samma där ja köpte den för en ny lampa då?

Egentligen spelar det ingen roll, men det blir nog enklast om du åker
till den som sålt den.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top