ER6-tråden

überkill

Guest
Efter att ha kört futtiga 150 mil första månaden med "kortet" har jag börjat fundera på hur andra hojar känns. Ni vet, "är gräset grönare på andra sidan"?! :D

Måste först poängtera att jag är enormt nöjd med Er6:an. Ljudet och bottenvridet är riktigt trevligt. Körställningen känns bra, förutom över 120 knyck då man antingen får luta sig mer och mer framåt, eller hålla kvar sig hårt i styret. Nu är jag ändå ingen åka-fort-som-fan-snubbe men iaf.

Eftersom jag har rullat mycket med folk som har renodlade sporthojar har tankarna cirkulerat mycket runt hur det är att köra med kåpa... och hur den framåtlutade körställningen på en sporthoj känns efter längre sträckor. :va

Under semester kanske det får bli en runda till några MC-butiker för att känna på några andra maskiner, mest för skoj skull. Vad har ni andra för erfarenheter gällande olika hojartyper (sport, street, motard, 600cc vs 1000c) osv.
Kul att höra lite åsikter! :)



En sporthoj likt min R1 som blev stulen är gjord för att åka fort med och går bäst när man kör fort med den. Men jag valde en er-6n just nu för att ha en hoj som inte belastar mig ekonomiskt nu när jag letar bostadsrätt. I framtiden ska jag kanske ha en Ducce...
 

Allstaar

Guest
Hej, igen ärade kamrater!


Tänkte fråga vad ni betala för eran 100mils service? Min ska in imorgon och dom vill ha 2300kr tror jag, känns jävligt dyrt. Såg att dom tog 2200kr på en sida bak men vill veta vad fler betalt.

Så vad betalade ni?

Mvh.
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Hej, igen ärade kamrater!


Tänkte fråga vad ni betala för eran 100mils service? Min ska in imorgon och dom vill ha 2300kr tror jag, känns jävligt dyrt. Såg att dom tog 2200kr på en sida bak men vill veta vad fler betalt.

Så vad betalade ni?

Mvh.

Betalade 1939 kr för att jag var lat och lämnade in den på en firma i stan. 1500 för service och resten för olja + filter.

Tycker priset bör ligga runt 1000 kr. Är det dyrare är meken för långsam. Har kollat servicemanualen och det är inga besvärliga saker som ska kollas direkt...
 

DonaldDuck

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2009
Ort
Husbåt
Hoj
-09, Kawasaki ER6N
Någon som vet om det är klurigt att själv ställa in en power commander eller borde man isådana fall leta runt efter ett garage?
Blir det "tillräckligt" bra ändå även om man bara hittar ett garage utan bänk?

/DD
 

sideline

#11449
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vid sidan av Revingerakan...
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jag kan varmt rekommendera att du servar hojen hos Piffes MC i Staffanstorp. Han är snabb och duktig och väldigt trevlig och har riktigt bra priser. Servade sambons Ninja där för någon månad sedan och det kostade minst 1000kr mindre än vad andra verkstäder vi ringde till skulle ha. Ska lämna in min ER6a där på 1200-mila servicen i morgon och det kostar bara ca 1200kr jämfört med, tror det var kring 3000-3500kr som BrHörbergs ville ha...!!!

Har hört att Piffes skall vara bra. Nu hade jag tyvärr inte så mycket att välja på. Hade jag fått som jag velat hade jag lämnat in den på Bengts Cykel & Motor i Borlänge. Men det gick inte eftersom de hade alldeles för mycket att göra.
Inför nästa service skall jag dock ta med Piffes i beräkningarna, om jag nu inte hunnit få en ny igen. ;)

Hej, igen ärade kamrater!


Tänkte fråga vad ni betala för eran 100mils service? Min ska in imorgon och dom vill ha 2300kr tror jag, känns jävligt dyrt. Såg att dom tog 2200kr på en sida bak men vill veta vad fler betalt.

Så vad betalade ni?

Mvh.

Som jag tidigare skrev har jag betalat både 1100 och 2200. För "samma" service. Om det inte är så att du har brottom rekommenderar jag dig att leta vidare.
 
Last edited:

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Hej, igen ärade kamrater!


Tänkte fråga vad ni betala för eran 100mils service? Min ska in imorgon och dom vill ha 2300kr tror jag, känns jävligt dyrt. Såg att dom tog 2200kr på en sida bak men vill veta vad fler betalt.

Så vad betalade ni?

Mvh.

Tjena!
Jag gjorde min 100-mil service på Stibix i Borås.
Kostade mig 915:-, tog en timma och fick låna en Z750 Demo hoj under tiden :) Schysst, rolig och kunnig personal samt ett jäkla bra pris. Rekommenderar dem starkt. :tummenupp
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Tjena!
Jag gjorde min 100-mil service på Stibix i Borås.
Kostade mig 915:-, tog en timma och fick låna en Z750 Demo hoj under tiden :) Schysst, rolig och kunnig personal samt ett jäkla bra pris. Rekommenderar dem starkt. :tummenupp
Kan bara hålla med och underteckna ovanstående talare Stibix Borås!
Tror t.om att det kan rört sig om 913:- :)

Och jo, z750, kul att prova något annat.

Ingen som by relä tillsammans med miniblinkers från biltema? Vilket relä och hur många?

Fridens liljor allesammans!
 

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Tjenare på er, går i tankarna att skaffa mig en ER6-N -06a, ungefär vad jag har råd med.
Eftersom jag är en relativt n00b så vad ska man kolla på, typ om det finns kända fel m.m.
Eller ska jag vänta med köp till nästa år och ev ha råd med nån nyare?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Tjenare på er, går i tankarna att skaffa mig en ER6-N -06a, ungefär vad jag har råd med.
Eftersom jag är en relativt n00b så vad ska man kolla på, typ om det finns kända fel m.m.
Eller ska jag vänta med köp till nästa år och ev ha råd med nån nyare?
Mest kända eventuella fel är väl sprucket övre motorfäste på höger sida.
Det gäller -06 modellerna.
Annars det som skiljer mellan modellerna -06 till -08 är väl färgkombinationerna.
3 olika varje år.

Köpte en svart/guld -06 som gått 90 mil för några veckor sedan för 41 000:- Med ABS, Skivbromslås, C-Tec laddare och nytt batteri mm så har du kanske lite riktpris.

Tyckte iaf att det var riktigt billigt, så ska du välja mellan -06 till -08 tror jag inte det har så stor betydelse vilken årsmodell utan skicket, skött service och din favoritfärg. :tummenupp

Rätta mig gärna om jag har fel på någon punkt då jag är relativt ny med Er6 jag också!

Fridens liljor på er :D
 

Minier

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2009
Ort
Södertälje
Hoj
650V-strom
Jag 100mila servade min hoj på AVA. Skulle kosta 2092:-
Hade jag åkt till Stibix i Borås skulle alltså samma sak kostat 915:-

Detta ger då ett "överskott" på 1177:-

Avståndet till Borås hemifrån mig är ca 38 mil och om hojen drar 0,6l/mil innebär det att den sörplar i sig ungefär 45liter fram och tillbaka. Räknat på att soppan kostar 13kr/l sparar jag alltså 592 kronor med bränslet betalt på att göra den resan på 76mil....


Det tycker jag är duktigt rubbat:huvet
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
MissMoonia skrev:
Nackdelen med de renodlade sporthojarna är ju att försäkringspremien skjuter i höjden och det är iaf inte jag så sugen på att betala :brinnerup.


du får la ta och strypa hojjen då, så kostar det mindre..
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Fick min hoj levererad med 14-kugg fram. I söndags bytte jag till 15-drev och det känns faktiskt mycket mycket bättre. Vet att många talat sig varma för 14 i fram men hojen är lika lätt att få upp på slangen och komforten på snabba vägar blir mycket mycket bättre.

Ni som funderar på att byta, att köra med 14 i fram är ungefär som att bara ha 5 växlar, ungefär samma varv på toppen.
 

PomPom

Woop Woop!
Gick med
17 Apr 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Kawasaki ER-6N -09
Jag 100mila servade min hoj på AVA. Skulle kosta 2092:-
Hade jag åkt till Stibix i Borås skulle alltså samma sak kostat 915:-

Detta ger då ett "överskott" på 1177:-

Avståndet till Borås hemifrån mig är ca 38 mil och om hojen drar 0,6l/mil innebär det att den sörplar i sig ungefär 45liter fram och tillbaka. Räknat på att soppan kostar 13kr/l sparar jag alltså 592 kronor med bränslet betalt på att göra den resan på 76mil....


Det tycker jag är duktigt rubbat:huvet

Inte bara det att du måste köra 38 mil för att få billig service, du får en kul MC dag också! Upptäcka nya roliga landsvägar oså. :tummenupp
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
På de senaste turerna har det jag noterat att hojen börjat gå rätt skruttigt på låga varv och i låg fart.

När jag kör på 2an i typ 20-30 km/h så misständer den emellanåt. Den missar att tända låter det som och med motorbromsen som är på denna modellen blir det ett rejält skutt. Är man inte är med på det kan det bli ödesdigert :gnissla

Verkstaden hade inte hört något liknande. Har någon här haft samma problem?
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
På de senaste turerna har det jag noterat att hojen börjat gå rätt skruttigt på låga varv och i låg fart.

När jag kör på 2an i typ 20-30 km/h så misständer den emellanåt. Den missar att tända låter det som och med motorbromsen som är på denna modellen blir det ett rejält skutt. Är man inte är med på det kan det bli ödesdigert :gnissla

Verkstaden hade inte hört något liknande. Har någon här haft samma problem?

Är väl allmänt känt att de är ryckiga på låga varv? Ska testa lite noggrannare när jag köra nästa gång! Men vill minnas att det kan va rätt ryckigt i den hastigheten, ja.

Men du hade väl bytt drev? Det som påverkar det hela?
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
du får la ta och strypa hojjen då, så kostar det mindre..
Hade för mig att de flesta försäkringsbolag sätter premien efter fulleffekt.
Alltså skulle det isf inte spela någon roll om man stryper eller inte i försäkrings syfte.

Bara vad jag fick för mig, rätta mig gärna.
 

Iman

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Yamaha R6 -07
Hade för mig att de flesta försäkringsbolag sätter premien efter fulleffekt.
Alltså skulle det isf inte spela någon roll om man stryper eller inte i försäkrings syfte.

Bara vad jag fick för mig, rätta mig gärna.


Om du pratar med dom personligen så kommer dom nog gå efter fulleffekt. Men på min förra hoj så tecknade jag en försäkring direkt på nätet, det är bara på vissa bolag man kan göra så. (länsförsäkringar t.ex.)
 

Scalp

Gubbsur
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Mariestad
Hoj
Honda CB 750F -82
Är väl allmänt känt att de är ryckiga på låga varv? Ska testa lite noggrannare när jag köra nästa gång! Men vill minnas att det kan va rätt ryckigt i den hastigheten, ja.

Men du hade väl bytt drev? Det som påverkar det hela?

Jo, det är ju som sagt allmänt känt och det är jag van med från mina två ER-6:eek:r, men det här är något annat.

Det blir en slags tystnad i motorgången, som ett klick eller snabbt pysande och kraftig motorbroms, sen puttrar det på igen. Händer med ca 5 sekunders mellanrum. Uppträder mest på 1an när man kör riktigt sakta, på tomgång nästan och lite, lite gas bara.

Är tillbaka på 15 kugg, det är helt enkelt skönare på långturerna :)
 

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Om du pratar med dom personligen så kommer dom nog gå efter fulleffekt. Men på min förra hoj så tecknade jag en försäkring direkt på nätet, det är bara på vissa bolag man kan göra så. (länsförsäkringar t.ex.)
Men om tanken är att skenförsäkra, vem lurar man egentligen när olyckan är framme?
Sig själv eller försäkringsbolaget, jag tror jag vet svaret.

Om man inte är ute efter att skenförsäkra utan faktiskt tänker köra 25kw, undra då vad som är roligast er6 fulleffekt eller renodlad sporthoj strypt till 25kw, där vet inte jag svaret men jag tror jag har en aning.

God kväll!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top