ER6-tråden

Freddan.

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
västkusten
Hoj
jupp
Jo det är klart, om de nu säljer ett annat märke borde de åtminstone se till att grejerna passar, surt. Du måste väl ändå kunna lämna tillbaka och byta till rätt modell?

//Fredrik
 

Jocke08

On top of it!
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
ER-6 f
Gå dit och kräv nya som passar!

Konsumentköplagen:

16 §

Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.
Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

...

22 §

Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
vx har tidigare postat i tråden om sin xenon-montering, kolla inlägg: 1438 och 1476



Jag tyckte att Kawasaki's bobbiner inte var så dyra så jag använder dem, passar fint, konstigt vore annars ...
Jag använder detta depåstöd som jag är nöjd med, det hade varit bättre med fasta Y-klykor men man kan inte få allt. :)


Angående hugger så skall jag beställa en från S-Racing, 1200 spänn för en svartmålad är helt ok.

//Fredrik


Det enda jag har emot huggern från sracing är hålet/nätet... känns lite danmobility :rolleyes:

Såg att Biltema hade depåstöd http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=142494 är det någon som testat den? såg lite rangligt ut?


Såg även att dom hade styren som jag har hört ska fungera? någon som har erfarenhet av det? tror min första prio blir nytt styre till sommaren
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
har biltemas depåstöd bak o funkar fint o är billigt.
Har deras cross-styre med o funkar bra det oxå.

Ang pc3 som det frågas om några sidor bak så märks det inte nån jättedramatisk skillnad mer än att den går mycket mjukare o man slipper avgassmällarna.
Dock funderar jag på att skaffa en ny dämpare när dollarn går ner, le vince har en med längre rör så man får tillbaka lite vrid som gick förlorat med ett kort slip on men jag kommer inte ihåg vad det heter... gp!?

Snart är det dags o möta våren igen :banana
 

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Har funderat på att köpa en lägre sadel till min Er-6, då jag är ganska liten :)
Nu kostar de ju en slant, runt 2500 kr.
Så min fråga är om nån har ERFARENHET av en lägre sadel.
Vill ju inte köpa en, och sen är den stenhård för lilla rumpan :gnissla
Tacksam för svar.
Sanna
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
det va ju kawas egna jag hade hoppats på när man beställer från en kawa dealer lixm, fick oxford nånting...

ER6 har, som de flesta moderna Kawor, M10x1,25 i bobbinhålen. Det är alltså fingängad M10 (normal 1,5 gängstigning), det är väl därför handlaren gav dig fel. Hade han gett dig original hade det förstås blivit rätt utan att han begrep varför.

Jag tröttnade och borrade ur gängen, köpte rostfria skruv och mutter på Biltema och gjorde egna "bobbiner". Såg väldigt racemässigt ut och kostade 10 kr. :)

Har ingen bild men det var på vänster sida: skruv, mellanrum för stödklykan, mutter, mutter, bobbinfäste på sving och sist mutter på andra sidan.

Har funderat på att köpa en lägre sadel till min Er-6, då jag är ganska liten :)
Nu kostar de ju en slant, runt 2500 kr.
Så min fråga är om nån har ERFARENHET av en lägre sadel.
Vill ju inte köpa en, och sen är den stenhård för lilla rumpan :gnissla
Tacksam för svar.
Sanna

Du kan ju modifiera originalet också om du vill komma undan gratis. Ta av sadeln, lossa på klamren som klämmer dit överdraget, såga/slipa ner skummet så den blir lägre och framförallt smalare så du får en bättre benvinkel. Häfta sedan dit överdraget igen. Klarar du inte det själv kan du lämna in till sadelmakare/skinnverkstad eller till en lokal crossbutik för de klär om sadlar hela tiden.

Tänk på att om sadeln är formad (vinklat 90 grader) som ett [ så ska du försöka få den att bli som ett C.
 
Last edited:

-= Puma =-

Sanna
Gick med
27 Sep 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki ER-6n
Du kan ju modifiera originalet också om du vill komma undan gratis. Ta av sadeln, lossa på klamren som klämmer dit överdraget, såga/slipa ner skummet så den blir lägre och framförallt smalare så du får en bättre benvinkel. Häfta sedan dit överdraget igen. Klarar du inte det själv kan du lämna in till sadelmakare/skinnverkstad eller till en lokal crossbutik för de klär om sadlar hela tiden.

Tänk på att om sadeln är formad (vinklat 90 grader) som ett [ så ska du försöka få den att bli som ett C.[/QUOTE]

Hmmm, tack för tipset. Värt att tänka över. En klar fördel om sadeln blir lite smalare.
Klarar det inte själv, får väl höra mig för och se vad det kan kosta.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Du kan ju modifiera originalet också om du vill komma undan gratis. Ta av sadeln, lossa på klamren som klämmer dit överdraget, såga/slipa ner skummet så den blir lägre och framförallt smalare så du får en bättre benvinkel. Häfta sedan dit överdraget igen. Klarar du inte det själv kan du lämna in till sadelmakare/skinnverkstad eller till en lokal crossbutik för de klär om sadlar hela tiden.

Tänk på att om sadeln är formad (vinklat 90 grader) som ett [ så ska du försöka få den att bli som ett C.

Hmmm, tack för tipset. Värt att tänka över. En klar fördel om sadeln blir lite smalare.
Klarar det inte själv, får väl höra mig för och se vad det kan kosta.

X-trapris :) http://www.mcweb.se/ShowProduct.aspx?prodid=3488&cat=1477
 

PantherBurns

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Ort
Söderslätt
Hoj
ER6n 07
Har funderat på att köpa en lägre sadel till min Er-6, då jag är ganska liten :)
Nu kostar de ju en slant, runt 2500 kr.
Så min fråga är om nån har ERFARENHET av en lägre sadel.
Vill ju inte köpa en, och sen är den stenhård för lilla rumpan :gnissla
Tacksam för svar.
Sanna

Ett alternativ är sänkningssats ca 1600:- på http://www.mc-kompaniet.se/
kolla på "hög hoj" annars finns det på ebay(såklart) och hos tyska tillbehörsfirmor som louis.de
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
angående alla försäkringsdiskussioner, kollade med vesta idag och dem var 5000 kr dyrare för mig än bilsport & mc på hel/helår. märkligt att det skiljer så från person till person vissa verkar få det billigare hos vesta. hursomhelst jag måste ha bas på bilsport & mc och så som jag tyder det på deras hemsida så är det 10 000 kr i självrisk för vagnskada. någon som har erfarit detta eller är jag helt fel ute?
 

Gamebox

Monster
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Skåne
Hoj
Kawasaki Versys 1000
angående alla försäkringsdiskussioner, kollade med vesta idag och dem var 5000 kr dyrare för mig än bilsport & mc på hel/helår. märkligt att det skiljer så från person till person vissa verkar få det billigare hos vesta. hursomhelst jag måste ha bas på bilsport & mc och så som jag tyder det på deras hemsida så är det 10 000 kr i självrisk för vagnskada. någon som har erfarit detta eller är jag helt fel ute?

Vad jag kan se så har du rätt!
10 000 kr det är mycket!
 

chris@sfp

Chris Thelin
Gick med
15 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
2006 Harley Davidson Street Rod och en 2003 Ducati Monster
angående alla försäkringsdiskussioner, kollade med vesta idag och dem var 5000 kr dyrare för mig än bilsport & mc på hel/helår. märkligt att det skiljer så från person till person vissa verkar få det billigare hos vesta. hursomhelst jag måste ha bas på bilsport & mc och så som jag tyder det på deras hemsida så är det 10 000 kr i självrisk för vagnskada. någon som har erfarit detta eller är jag helt fel ute?

Det är inte person till person.. det är tid när du tog körkort, hur gammal du är, årsmodell på cykeln, modell och vart du bor som avgör priset

Vesta hade 3000:- i självrisk på vagnskada, IF har 5000:- mm mm

Overall är de med mina preferenser så är Vesta klart billigast medans IF var klart billigast år 1. Då gäller att du är under 30 år, har ny taget körkort och bor i centrum av en svensk storstad.
 
Last edited:

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
angående alla försäkringsdiskussioner, kollade med vesta idag och dem var 5000 kr dyrare för mig än bilsport & mc på hel/helår. märkligt att det skiljer så från person till person vissa verkar få det billigare hos vesta. hursomhelst jag måste ha bas på bilsport & mc och så som jag tyder det på deras hemsida så är det 10 000 kr i självrisk för vagnskada. någon som har erfarit detta eller är jag helt fel ute?
min självrisk var 3000:- fast är 10000:- just nu till vintern. pga att jag vurpade en gång men 3000:- e rätt ok.
 

Göte_Borg

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Ort
GBG
Hoj
Kawa 650 twin
min självrisk var 3000:- fast är 10000:- just nu till vintern. pga att jag vurpade en gång men 3000:- e rätt ok.

ja det hade varit skönt att ha en mänsklig självrisk. jag snackade med bilsport & mc och det är tyvärr så att de bekräftar att självrisken på vagnskada om man har bas är 10 000 kr vilket är helt absurt. trodde nästan inte på att det men sant. nu är jag i tvivel igen skit.
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
ja det hade varit skönt att ha en mänsklig självrisk. jag snackade med bilsport & mc och det är tyvärr så att de bekräftar att självrisken på vagnskada om man har bas är 10 000 kr vilket är helt absurt. trodde nästan inte på att det men sant. nu är jag i tvivel igen skit.

att du inte tar Bas + Skyddskläder, eller vad det heter.. det borde väl vara billigare?
 

Kristian.gbg

オートバイ
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Göteborg
Hoj
-08, Kawasaki ER-6F ABS
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top