ER6-tråden

Baxter

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
Täby
Hoj
Kawasaki ER-6n -07 Abs Silver
Jag köpte till slut valtermotos (som du säkert såg) Och det är som du säger, klipp och klistra och saknar skruvar. Dock smärre problem, det blev bra till slut och hur det ser ut är ju en smaksak.
Jag hittade nämligen inga andra.



Själv är jag sugen på nytt styre nu men jag har inte tillgång till tryckluft och övriga verktyg som kan vara användbara. Någon här i Örebro trakten som kan hjälpa en med bytet i slutet av denna månad får gärna höra av sig. Samma sak om ni kan hjälpa att montera ett nytt slip-on. Bjuder självklart på pizza/öl eller pengar om det är så.


Hej!
Jag bor inte i Örebro så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med byte av styre.
Däremot så behövs inte tryckluft för att få bort vänstra handtag.
Smörja in en liten skruvmejsel med diskmedel eller liknande & tryck in mejseln mellan handtaget och styret och dra runt ett varv så släpper den garanterat.
Jag bytte styre häromdan och bytet tog runt en timme.
Lycka till!
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R

Fred_T

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Karlskoga
Hoj
ER-6n
någon som har köpt hugger till sin er6 som kan tipsa om vart?

Köpte min på ebay från gardner douglas devolopments i UK, kostade 1100kr inkl frakt. Har integrerat kedjeskydd och utnyttjar befintliga fästpunkter för originalkedjeskyddet samt stötdämparns nedre fäste.
 

Bifogat

  • Copy of CIMG0144.jpg
    Copy of CIMG0144.jpg
    194.6 KB · Visningar: 147
  • copyDSC05478.jpg
    copyDSC05478.jpg
    175.7 KB · Visningar: 138

Holtis

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660X -08
Ingen här som är sugen på ett nytt Leo-Vince + crosstyre???


http://sporthoj.com/annonser/?id=31147
Håller på och jagar... Men, tyvärr fel prisklass...Frugan vill ha en "pipa" på sin hoj också, dottern har leovince på sin... och den sjunger fint...

Är också sugen på att byta styre, är det svårt behöver man några fler delar än själva styret ?

:confused:
En borrmaskin och 3-4mm borr till hålen för att få strömställarhållarna på plats...
Samt lite hårspray kan vara bra till att få handtagen att sitta på plats ordentligt så de inte glider runt eller av.. :fyllisar

Jag skall byta dotterns crosstyre http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=135254 till http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=145230 för hennes korta armar vart lite för korta då hon är rätt kort, och frugan har det andra, så jag skall byta ut hennes om du vill ha ett färdigborrat... :banana
 

Bifogat

  • semlan_3.jpg
    semlan_3.jpg
    53.9 KB · Visningar: 131
Last edited:

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
min 600mil service gick på 1850kr utan oljebyte (dom godkände att jag hade bytt olja själv i höstas)

Vilka jäkla skojare. Det är bara några mindre kontroller om du tittar i service boken. Hur många timmar fakturerade dom ?.Vilken firma var det ? Jag fick höra då jag gjorde min 100 mila att 600 mila servicen inte behövdes göras beträffande garantin någon som vet mer om detta ?:gnissla

Jag har kommit omkring 90 mil me min hittils, och när jag övningskörde(typ 60 mil) varvade jag nog bara nån enstaka gång över 4000. Men nu när kortet är i hamn så har man ju ruppat lite mer på gasrullen, nafsade på 7000 strecket först idag. Mysigt!
100 mila service på Måndag....

Hej vill starkt rekomendera biketech.biz i Norrköping mycket proffsig och billig du får en trevlig tur från södertälje. Han använder silkolene en mycket bra olja. :banana
 
Last edited:

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Håller på och jagar... Men, tyvärr fel prisklass...Frugan vill ha en "pipa" på sin hoj också, dottern har leovince på sin... och den sjunger fint...


En borrmaskin och 3-4mm borr till hålen för att få strömställarhållarna på plats...
Samt lite hårspray kan vara bra till att få handtagen att sitta på plats ordentligt så de inte glider runt eller av.. :fyllisar

Jag skall byta dotterns crosstyre http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=135254 till http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1723&iItemId=145230 för hennes korta armar vart lite för korta då hon är rätt kort, och frugan har det andra, så jag skall byta ut hennes om du vill ha ett färdigborrat... :banana



jag borrade inte hål utan klippte bort piggen...
Samt lindade ett par varv eltejp där plasten fäster.
Sitter som berger! det är ju ingen större påfrestning på själva strömbrytaren.
 

momento76

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Malmköping
Hoj
kawasaki er6n gpz 550 ktm 125exc
Vilka jäkla skojare. Det är bara några mindre kontroller om du tittar i service boken. Hur många timmar fakturerade dom ?.Vilken firma var det ? Jag fick höra då jag gjorde min 100 mila att 600 mila servicen inte behövdes göras beträffande garantin någon som vet mer om detta ?:gnissla



Hej vill starkt rekomendera biketech.biz i Norrköping mycket proffsig och billig du får en trevlig tur från södertälje. Han använder silkolene en mycket bra olja. :banana

funbike i väserås ,de var de enda som svarade när man skulle beställa en tid tuvär.
 

Allstaar

Guest
Hej!

Tänkte fråga om man måste ha något specialverktyg för att ställa in fjädringen bak? Såg i instruktionsboken att default är läge 4:a, då ska man väga 75kg och utan packning.

Isf måste jag dra i läge 6 eller 7 kanske eftersom jag väger 100kg plus rygga och kläder. Och eventuellt har någon person bak ibland.




Sen vad kör ni för olja i?


Mvh.
 

zlin

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Er-6n -07
Hej!

Tänkte fråga om man måste ha något specialverktyg för att ställa in fjädringen bak? Såg i instruktionsboken att default är läge 4:a, då ska man väga 75kg och utan packning.

Isf måste jag dra i läge 6 eller 7 kanske eftersom jag väger 100kg plus rygga och kläder. Och eventuellt har någon person bak ibland.




Sen vad kör ni för olja i?


Mvh.

Verktyg till dämparen ska ligga i verktygssatsen under sadeln :tummenupp
 

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Hej!

Tänkte fråga om man måste ha något specialverktyg för att ställa in fjädringen bak? Såg i instruktionsboken att default är läge 4:a, då ska man väga 75kg och utan packning.

Isf måste jag dra i läge 6 eller 7 kanske eftersom jag väger 100kg plus rygga och kläder. Och eventuellt har någon person bak ibland.




Sen vad kör ni för olja i?


Mvh.

Hej det följer med verktyg för inställning av stötdämparen. Vad gäller olja så finns det så många åsikter om detta.
Kör minst 150 mil på mineral olja sen kan du gå över till helsyntet. Det går i ca 2.3 l i våra maskiner.
Välj en olja från en känd tillverkare det blir ingen större kostnad med tanke på den lilla volymen som går i.
För att nämna några förslag silkolene , amsoil ,motul ,mobil. Är priset viktigt så rekomenderar jag www.opieoils.co.uk bra priser och ett mycket stort sortiment samt frakt med dhl.
Passade även på att ta hem till bilen. Kör själv på silkolene pro 4 plus 5-40 och upplever lådan som smidigare. :krama
 

Onedreamer

Dream on....
Gick med
29 Jan 2008
Ort
Skåneland
Hoj
Honda VTR1000F -98
Man blir lite orolig när man läser i tråden om priserna på 600 mils servicen vissa handlare tar ut!

Den består ju endast av kontroller och inget byte av något. Jag gav inte mer än 250:- hos bröderna hörbergs,dock fick jag det lite billigare då jag handlade hojen där men annars har jag för mig att dem tog 350-400:-för den servicen.

Så ni som betalt över 1000:- utan byte av någon slitdel ska nog ifrågasätta detta :va

Sen vill jag passa på att ge bikeshop beröm för mycket fint kundbemötande och serviceanda. Dem levererade mitt hurric slipon snabbt och enkelt till mycket bra pris. Hurric sliponet kan jag rekommendera,mullrar härligt samtidigt som det inte går till överdrift och ser mycket snyggt ut.

På tal om kawasakihandlare i skåne som vissa diskuterade så vill jag rekommendera bröderna hörbergs i lödde. Bra kundbemötande, produktkunskaper och trevliga :tummenupp

Mchuset har jag tyvärr bara dåliga erfarenheter av precis som många verkar dela med en.

Har nu kört cirka 1800 mil sen jag införskaffade min pärla förra året och trivs som fisken i vattnet och kan bara rekommendera er6:an till alla som vill ha en prisvärd och rolig hoj.


Som rolig kuriosa kan jag skriva mina servicepriser för dem som är nyfikna,andra kan ju gärna fylla på med sina så får man ju lite överblick vad det ungefär kostar.

Servicepriser(er-6f abs 2008 servicar gjorda på br.hörbergs):

100mil - 1600:-

600mil - 250:- (Endast kontroller i denna service)

1200mil - 1600:-

1800mil - 800:- (Ej olja/filter då detta precis bytts av mig i början av
säsongen)

Bliv lite långt inlägg men hoppas där var något matnyttigt för nån :)


//christofer
 

-Palle-

Medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Uppsala
Hoj
Suzuki SV1000N för gatan & Triumph TT600 för banan
Man blir lite orolig när man läser i tråden om priserna på 600 mils servicen vissa handlare tar ut!

Den består ju endast av kontroller och inget byte av något. Jag gav inte mer än 250:- hos bröderna hörbergs,dock fick jag det lite billigare då jag handlade hojen där men annars har jag för mig att dem tog 350-400:-för den servicen.

Så ni som betalt över 1000:- utan byte av någon slitdel ska nog ifrågasätta detta :va

Sen vill jag passa på att ge bikeshop beröm för mycket fint kundbemötande och serviceanda. Dem levererade mitt hurric slipon snabbt och enkelt till mycket bra pris. Hurric sliponet kan jag rekommendera,mullrar härligt samtidigt som det inte går till överdrift och ser mycket snyggt ut.

På tal om kawasakihandlare i skåne som vissa diskuterade så vill jag rekommendera bröderna hörbergs i lödde. Bra kundbemötande, produktkunskaper och trevliga :tummenupp

Mchuset har jag tyvärr bara dåliga erfarenheter av precis som många verkar dela med en.

Har nu kört cirka 1800 mil sen jag införskaffade min pärla förra året och trivs som fisken i vattnet och kan bara rekommendera er6:an till alla som vill ha en prisvärd och rolig hoj.


Som rolig kuriosa kan jag skriva mina servicepriser för dem som är nyfikna,andra kan ju gärna fylla på med sina så får man ju lite överblick vad det ungefär kostar.

Servicepriser(er-6f abs 2008 servicar gjorda på br.hörbergs):

100mil - 1600:-

600mil - 250:- (Endast kontroller i denna service)

1200mil - 1600:-

1800mil - 800:- (Ej olja/filter då detta precis bytts av mig i början av
säsongen)

Bliv lite långt inlägg men hoppas där var något matnyttigt för nån :)


//christofer

100mil - 1353:- MC-huset i Malmö

600mil - 1396:- (Inkl oljebyte) Sulas MC Uppsala
 

StorBjärn

Thunder The Savior
Gick med
14 Feb 2005
Ort
Uppsala/Umeå
Hoj
Ducati Monster S2R
Tycker det är firmans ansvar att byta olja vid 600mil... är det en service man vill göra så ska dom givetvis byta olja!
Sen om vissa får betala 1200:- eller 1000kr för samma service på samma firma förstår jag inte? 500kr hit eller dit varför snåla in på oljebytena?
 
Last edited:

dizzy84

Egen titel? :P
Gick med
2 Jan 2008
Ort
Varberg
Hoj
ER6n -06 ABS Svart/Guld
Ingen som har någon typ av packutrusning (topbox/sidväskor med tillhörande fästen) till er6 06-08 liggande som känner för att eventuellt låna/hyra ut dessa några dagar.

Står i ett skede där jag och tjejen tänkt köpa packväskor sidväskor/topbox för att semestra lite med hojen.
Men att lägga flera 1000-tals kronor på att köpa och sen inte tycka att det är intressant är inte så roligt.

Så om det finns någon runt Göteborg, varberg någonstans där är jag mkt tacksam om ni vill höra av er :)
 

Dibbe75

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2006
Ort
Luleå
Hoj
Honda VFR 800 -08
He....e välte hojen idag då jag skulle stanna vid vägkanten och vänta in polarn!.. var en grop i asfalten just där jag skulle ställa ner foten :( en något intryckt fotbroms samt några små märken på kåpan!

hade inte brytt mig om hojen varit lite äldre men 90mil och en massa fula små märken på kåpan fyyyyfan!

fotbromsen borde väl gå att böja tillbaka men det känns lite överdrivet att lämna in kåpan på hellack! någon som vet om det går att fixa till små skador i lacken utan att lacka om hela hojen? :S
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top